تمام مراحل اجرای انتخابات توسط مردم صورت می‌گیرد
کد خبر: 4202095
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۵
فرماندار مشهد:

تمام مراحل اجرای انتخابات توسط مردم صورت می‌گیرد

محسن داوری گفت: تمام مراحل اجرای انتخابات توسط مردم صورت می‌گیرد، زیرا وقتی مردم پای صندوق‌های رأی باشند، اعتمادشان بیشتر است. در این راستا از حضور نخبگان دانشگاهی برای حضور دعوت کرده‌ایم تا هرچند ساعت و در هر شعبه بتوانند برای مشارکت فکری و یا نظارت حضور داشته باشند.

تریبون آزاد انتخاباتبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، «تربیون آزاد با موضوع: رأی بدهیم یا نه؟!» با حضور محسن داوری، فرماندار مشهد و دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی امروز 7 اسفندماه، در دانشکده پزشکی دانشگاه فردوسی مشهد به همت بسیج دانشجویی علوم پزشکی مشهد به صورت پرسش و پاسخ برگزار شد.

در این تربیون آزاد دانشجویانی از تشکل‌های مختلف دانشجویی به ترتیب آمدند، از دغدغه‌هایشان گفتند، برخی در پاسخ و مخالف دیگری نظر و رأی خود را ابراز داشتند، فرماندار مشهد هر کجا سؤالی مطرح می‌شد، به فراخور موضوع کوتاه یا بلند پاسخ می‌گفت و لابه لای گفت‌وگوها و درددل‌ها گاه از موضوع انتخابات و دلیل رأی دادن و رأی ندادن خارج هم شدند، آنجا که دلیل رأی ندادن را ناامیدی دانستند و از آنجا به مهاجرت رسیدند، یا آنجا که به عدم حضور همه تشکل‌ها و همه سلیقه‌ها اشاره شد، ترس از ابزار عقیده و ایجاد محدودیت و نبود فضای سیاسی مطرح شد، داستان به اتفاقات سال گذشته و تقاضای لغو احکام برخی دانشجویان رسید.

در صحبت‌های دانشجویان گلایه‌ها بسیار بود، دغدغه‌ها بیشتر، نقدهای راه و بیراه، سلیقه‌‌ای و حزبی، منطقی و تندرو همه همه گفته شد، برخی آمدند پیغام دیگر دانشجویان را رساندند، در کلام هر یک ادله‌ای وجود داشت، بی آنکه توهینی به سلیقه‌ای شود، شاید برخی صحبت‌ها سؤال نبود، شرح ماوقع بود از نگاه یک دانشجو، اما جالب آنکه قریب به اتفاق دانشجویان بر ضرورت شرکت خود در انتخابات تأکید می‌کردند. زیرا نه تنها شرکت نکردن را راهکاری در راستای رشد، پیشرفت و سازندگی نمی‌دانستند که به وضوح برایشان آشکار بود که اگر قرار است تغییری ایجاد شود، بایستی از همین انتخابات آغاز شود. نوع انتخاب، دقت در برنامه و نه تمرکز بر اشخاص از جمله مهم‌ترین نکاتی بود که در این پرسش و پاسخ‌ها به نظر می‌رسید. خلاصه‌ای از این تربیون در ذیل آمده است.

مبنای ما عمل بر قانون است

محسن داوری، فرماندار مشهد در این مراسم در پاسخ به پرسش دانشجویان که به عدم رأی شورای نگهبان به برخی نامزدها آن را یکی از دلایل کاهش مشارکت در انتخابات بیان کردند، اظهار کرد: مبنای ما عمل بر قانون است و آنچه مهم است اینکه شورای نگهبان به قانون عمل کرده است. در حوزه انتخابی مشهد، از میان 892 نفر که در مجلس شورای اسلامی ثبت نام کردند، 529 نفر تأیید شدند و کسانی که ردصلاحیت شدند، تا سه مرتبه توانستند اعتراض کنند و با دعوت از آنان علت عدم رأی برای‌شان توضیح داده شده است.

وی با تأکید بر ضرورت احراز صلاحیت، بیان کرد: صرف گفتن صلاحیت دارم، کافی نیست و نامزدها بایستی صلاحیت خود را محرز کنند. چنانکه مدارک ارائه شده نامزدها به تأیید و استعلام از مراکز معتبر می‌رسد.

ما به برنامه رأی می‌دهیم، نه به فرد

داوری در پاسخ به پرسش دانشجویانی که به افرادی اشاره داشتند، گفت: ما به فرد رأی نمی‌دهیم، بلکه به برنامه رأی می‌دهیم. اگر افرادی که مورد نظر شما بودند که تأیید صلاحیت نشدند، قطعاً در میان حدود 500 نامزد انتخاباتی در مشهد، می‌توان افرادی را یافت که برنامه‌ای نزدیک با نگاه‌تان داشته باشند. بنابراین به کسی رأی دهید که به آرای شما نزدیک‌تر باشد و می‌تواند در رفع مشکلاتی که مدنظر دارید، تلاش کند. 

وی درباره نظر برخی دانشجویان که به عملکرد مجلس در ادوار گذشته اشاره کردند، تصریح کرد: همه کسانی که امروز مسئولیتی به عهده دارند، روزی در همین دانشگاه‌ها و در نقش دانشجو بودند و نسبت به بسیاری از اتفاقات اعتراض داشتند. اختلاف نظرات همیشه وجود داشته اما اینجا موضوع قانون است. وقتی اشتباه و مشکلی پیش می‌آید، باید دید عمدی است یا سهوی. در موارد سهوی، پذیرش و اصلاح باید صورت گیرد و با موارد عمدی باید برخورد شود.

داوری با تأیید سخنان دانشجویان مبنی بر اینکه فضای سیاسی در دانشگاه ضعیف است، اظهار کرد: اگر خودتان نخواهید چه کسی این فضا را برایتان باز خواهد کرد. امروز که به عنوان فرماندار در اینجا آمده‌ام خواست و مطالبه شما دانشجویان بوده است. بنابراین یکی از راهکارها مطالبه و خواستن است. از نظر ستاد انتخابات حضور نامزدهای انتخاباتی در دانشگاه‌ها بلامانع است و دانشگاه تعیین‌کننده حضور یا عدم حضور نامزدها است.

وی با اشاره به اقداماتی که برای معرفی نامزدها در مشهد فراهم شده، بیان کرد: 12 خیابان آینده را تدارک دیده‌ایم و تمام مدتی که برای میلاد قائم(عج) فعال بودند، در اختیار نامزدها قرار داده‌ایم تا از نزدیک با مردم در ارتباط باشند. امروز هر تربیونی را باید در اختیار نامزدها قرار دهیم تا مردم آن‌ها را به چالش بکشند و نتیجه به‌دست آید.

فرماندار مشهد در پاسخ به دانشجویانی که نسبت به عدم مجوز دانشگاه برای حضور یکی از نامزدها اعتراض داشتند، از آمادگی فرمانداری برای در اختیار قرار دادن فضا برای نامزدها و دانشجویان خبر داد و گفت: علاوه بر آن فرمانداری مشهد آمادگی دارد در هر کجای شهر که بخواهید این مجوز را صادر کند تا بستری برای گفت‌وگوی نامزدها و مردم فراهم آید.

وی در پاسخ به ناامیدی جوانان به عنوان یکی از علل کاهش مشارکت در انتخابات به برنامه‌هایی که فرمانداری برای مشارکت حداکثری مردم داشته است، اشاره و یادآور شد: از سال گذشته 4 برنامه را در اولویت قرار دادیم. نخست ارتقای سرمایه‌های اجتماعی نظام است، سرمایه اجتماعی نظام به واقع مردم هستند، باید پذیرفت امروز مردم کمی از مسئولان دلخورند. حرف مردم این است که مسئولان روراست نیستند، ارتباط نزدیکی با مردم ندارند و اگر وعده‌ای می‌دهند، عمل نمی‌کنند.

داوری افزود: در این راستا، فرمانداری برای ارتباط نزدیک و گفت‌وگو با مردم شیوه‌هایی را انتخاب کرده است. رفتن به مناطق و روستاها با احصای مشکلات و اولویت‌بندی‌آن‌ها به همراه مسئولان مربوطه در طرح شهید اصلانی و پاسخ‌گویی به آن‌ها در بازه‌های 40 روزه، در روزهای دوشنبه گفت‌وگوی بی‌واسطه در فرمانداری را اجرایی کردیم. چنین کارهایی اعتماد مردم را جلب می‌کند. همین که مردم بدانند مسئولان به حرف‌هایشان گوش می‌کنند و برای‌شان می‌دوند، مشارکت افزایش می‌یابد.

وی به دیگر اقدامات برای افزایش مشارکت اشاره و بیان کرد: در جانمایی شعب انتخاباتی به‌گونه‌ای عمل کرده‌ایم که در معرض دید مردم باشد. تمام مراحل اجرای انتخابات توسط مردم صورت می‌گیرد، زیرا وقتی مردم پای صندوق‌های رأی باشند، اعتمادشان بیشتر است. در این راستا از حضور نخبگان دانشگاهی برای حضور دعوت کرده‌ایم تا هرچند ساعت و در هر شعبه بتوانند برای مشارکت فکری و یا نظارت حضور داشته باشند. ایجاد کمیته مشارکت اقدام دیگری در این راستا بوده است که در آن حضور اصناف، تشکل‌ها و صنایع فرهنگی، دانش‌آموز و دانشجو و... دیده شده است. همچنین کمیته نخبگانی شامل اساتید و دانشجویان نخبه می‌توانند با حکم نماینده ویژه فرماندار در روز انتخابات از شعب اخذ رأی بازدید کنند و شفافیت عملکرد ستاد انتخابات را نشان دهیم.

فرماندار مشهد درباره سخنان یکی از دانشجویان مبنی بر صنفی عمل کردن ستاد انتخابات، گفت: از روزی پای کار آمده‌ایم، مردم بوده‌اند و شما نمی‌توانید بگویید ستاد انتخابات مشهد صنفی عمل کرده، زیرا برگزاری انتخابات برایمان اهمیت داشته است و اینکه چه کسی از صندوق‌های رأی بیرون آید، مهم نیست. کسانی که به دنبال رأی افرادی هستند، با این ستاد کار نکنند. وظیفه ما رأی‌گیری است و تمام ظرفیت‌مان را گذاشته‌ایم تا از همه رأی بگیریم. علاوه بر افزایش شعب اخذ رأی، سامانه‌ای تدارک دیده‌ایم تا هرکس که امکان حضور در پای صندوق‌ها را ندارد، ما به خانه او برویم.

داوری در پاسخ به دانشجویانی که راجع به عدم حضور برخی دانشجویان در چنین رویدادهای به دلیل ترس از محدودیت‌های احتمالی در آینده با تأکید بر حمایت از تمامی دانشجویان که در این تربیون صحبت کردند، اظهار کرد: اجازه نمی‌دهم کسی در این جلسه به دلیل اینکه حرف زده، مؤاخذه شود.

وی درباره درخواست دانشجویان مبنی بر تجدید نظر و لغو احکام برخی دانشجویان در اتفاقات سال گذشته، گفت: شما دانشجو هستید و اعتراض راهکاری دارد، اما کسانی در آن زمان کار غیرقانونی، بدون مجوز و مجرمانه انجام دادند. اگر قرار باشد هرکسی تخلف از قوانین را به بهانه‌ای انجام دهد، اتفاق غلطی رخ می‌دهد، اما بخشش یک مقوله دیگر است که قطعاً توصیه به دانشگاه‌ها نه در انتخابات، بلکه بعد از آن این است که با جوانان خود با رحمت و رأفت نگاه کنیم لذا اگر کسی تخطی کرده و اکنون پشیمان است و این کار از روی نادانی و اشتباه بوده است، از دانشگاه درخواست می‌کنم اگر ظرفیت قانونی وجود دارد که تلطیفی قائل شوید و جدای از موضوع انتخابات این کار را انجام دهید. در صورتی که به اشتباه خود معترفند و بخشش یا تخفیف احکام آن‌ها دو مقوله است. 

وی مستند به سخنان داشجویان به راهبرد دشمن در ناامیدسازی که راهبرد موفقی هم بوده است، اشاره و بیان کرد: گاه مسئولان در این راه ابزار دشمن شده‌اند و به ایجاد ناامیدی دامن زدند، اما باید دانست امید را دیگران نمی‌توانند تزریق کنند، باید خودمان ایجاد کنیم. برگزاری انتخابات و ایجاد تغییر و تحول، نوعی آورنده امید است.

انتهای پیام
captcha