مسابقات قرآن بهترین هنجارسازی برای انس با کلام خداست
کد خبر: 4200068
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۲
محمدباقر قالیباف:

مسابقات قرآن بهترین هنجارسازی برای انس با کلام خداست

رئیس مجلس شورای اسلامی در آئین افتتاحیه چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه قرآن کتابی هدایتگر برای زندگی سعادتمند بشری است، گفت: برگزاری چنین مسابقاتی بهترین هنجارسازی برای انس با قرآن است.

محمدباقر قالیبافبه گزارش خبرنگار ایکنا، محمدباقر قالیباف؛ رئیس مجلس شورای اسلامی در آئین افتتاحیه چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم که بعد از ظهر امروز پنجشنبه 26 بهمن در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، طی سخنانی گفت: بدون شک همه امت اسلامی در تلاشند تا بتوانند شاخص‌های اسلامی بودن را در جوامع و دولت‌های خودشان و حتی در خانواده‌های خود پایه‌گذاری کنند. اما مهمترین سنجه برای نیل یک جامعه اسلامی به سمت تحقق شاخصه‌های اسلامی، قرآن کریم و مکتب اهل بیت(ع) است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر در این مسیر با خود صادق باشیم به روشنی می‌توان دریافت که ملاک نجات ما در طی این مسیر با تکیه بر قرآن و فرهنگ قرآنی و هدایتی که برخاسته از این فرهنگ ناب است، محقق می‌شود که عمل به آن ما را در مقابل تحجر و انفعال قرار خواهد داد. این خود شاخصه اصلی قرآن کریم است که اصل و اساس آن برای هدایتگری و تعلیم و تربیت ابنای بشر تعریف شده است.

قالیباف در ادامه گفت: این مأموریت نبی اکرم(ص) است که تعلیم و تربیت و حکمت باید به جامعه عرضه و آموخته شود و این کتاب یعنی قرآن برای این آموختن و برای حرکت در این مسیر است که نازل شده است تا چراغ راهی برای طی کردن درست و به سلامت این طریق باشد.

وی تأکید کرد: بی‌تردید برگزاری این اجلاس، این نشست و این مسابقه بهترین هنجارسازی برای انس با قرآن، برای قرائت و تدبر در قرآن است. قرآنی که کتاب زندگی است، کتاب، حکمرانی است و برای اداره و رشد جامعه برنامه‌هایی اساسی و جامع دارد.

رئیس قوه مقننه گفت: عقلانیت دینی، مهمترین و اصلی‌ترین شاخص برای یک جامعه است و وقتی که با این سنجه به احوال خود در جامعه بنگریم به طور قطع شاخصه‌های مادی و معنوی در یک جامعه ارتقا خواهد یافت. این همان رمزی است که امام راحل با آن دست به تغییرات فرهنگی و بینشی در جامعه و به تبع انقلاب اسلامی زدند تا آنجا که مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره می‌کنند و می‌فرمایند که امام(ره)، امام تحول است. انقلاب اسلامی که ایشان آن را بنا نهادند در امتداد همان مسیر بعثت پیامبر اکرم(ص) است، همچنانکه که این امر منشأ بسیاری از تحرکات در منطقه نیز شد و شاهدیم چه تأثیراتی در اتحاد میان امت اسلامی گذاشت و جبهه‌ای مصمم و متحد را در برابر کفر به وجود آورد.

قالیباف با اشاره به اینکه به دنبال هدایت برخاسته از مکتب قرآن هستیم، اظهار کرد: در نظام مقدس جمهوری اسلامی وظیفه ما این است که بتوانیم با درایت و پختگی، جامعه را به سمت  رشد و تعالی در همه وجوه هم مادی و معنوی پیش ببریم. در این راستا مهمترین رسالت ما در جامعه نشان دادن و به اثبات رساندن این امر یعنی کارآمدی دین در اداره جامعه است. این امر با حکمتی مبتنی بر دانش و علم برخاسته از دانش قرآنی است. از جمله نشانه‌های آن گره‌گشایی و پیشرفت و قدرت حل مسئله است.

وی تصریح کرد: باید شرایطی فراهم شود تا این نگرش که موضوعات دینی و اخلاقی منبعث از قرآن جنبه تزئینی و دکوری پیدا کند، اجتناب کرد و این امر در سایه تدبر در قرآن، تحقق پیدا خواهد کرد و باید چنین نگرش متعالی در تمام شئون زندگی ما متجلی شود؛ لازمه دیگر این تحقق و قوام‌یافتگی نگرش توحیدی، تقوای فردی و جمعی است که در تمامی عرصه‌ها چه سیاسی، چه فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی باید ظهور و بروز پیدا کند.

به گزارش ایکنا، قالیباف با اشاره به دعای مکارم اخلاق صحیفه سجادیه افزود: برداشتی که از این دعا می‌توان کرد این است که برای رشد یک جامعه براساس آموزه‌های دینی و قرآنی نیازمند به دارا بودن فضای امن و به دور از التهاب و تنش هستیم و باید از دوقطبی‌های کاذبی که نوعاً به وجود می‌آید که تنها موجب هرز رفتن انرژی می‌شود و باید صرف مصارف سازنده شود برحذر بود، چرا که این رویه هیچ نسبتی با اخلاق اسلامی ندارد و تنها قوا و نیروی حکمرانان را برای حل مسئله، تضعیف خواهد کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی عدالت را نشانه‌ای دیگر از تقوا دانست و گفت: از جمله دیگر نشانه‌های تقوا، باور به سنت‌های الهی است، همان امری که انقلاب اسلامی را در سخت‌ترین شرایط مدیریت کرد و به پیش برد. مصداق بارز آن در دوران دفاع مقدس بود که با وجود امکانات ما در برابر آنچه دشمن در اختیار داشت اما با نیروی اراده و ایمان توانستیم خود را در برابر دشمنان مقاوم ببینیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بُعد تربیتی جامعه و نسبت آن را با نسل تازه انقلاب از جمله مهمترین عرصه‌های پیش روی نیروی متعهد انقلابی دانست و گفت: وقتی حرف از شاخص‌های قرآنی می‌زنیم، این امر باید به شکل مصداقی در عرصه فرهنگ، آموزش و تعلیم و تربیت نسل تازه انقلاب نیز تحقق پیدا کند که در آینده نزدیک با چنین رویکردی است که از مجموعه مدیریتی و حکمرانی آینده که سکان اداره این کشور را به دست می‌گیرند، خاطرجمع خواهیم بود که اندیشه، نگرش و تصمیم‌گیری آنها نیز بر پایه باورهای قرآنی شکل خواهد گرفت. ما نسبت به این مسئله در شرایط کنونی مسئول هستیم. این امر در دنیای خاکی حق‌الناس محسوب می‌شود و ما نسبت به عمل کردن یا عمل نکردن به آن در پیشگاه مردم باید پاسخگو باشیم و بعد در دیار باقی نیز باید در محضر خداوند نسبت به عملکرد خوب و بد خود، مسئولیت‌پذیر باشیم.

قالیباف افزود: امروز با ورودم به مراسم، مطلع شدم که هشتمین دوره مسابقات قرآن دانش‌آموزی نیز در کنار مسابقات بین‌المللی قرآن در حال برگزاری است. آنچه که امروز آن را مشاهده کردم، روزگاری ما در دوران دفاع مقدس تجربه کردیم. آن زمان هم از سنین مختلف در جریان دفاع مقدس شرکت می‌کردند، فضای مقدس و پاک جبهه به گونه‌ای بود که صغیر و کبیر و آن افرادی که شاید چندان پشتوانه عقیدتی قوی نداشتند، وقتی در آن فضا قرار می‌گرفتند، تحت تأثیر آن قداست، همگی هم‌رأی و هم قسم شده و شاهد یک تحول بنیادی در وجود آنها بودیم. این تجمیع و اینکه نونهالان، نوجوانان در این زمینه در جوار پیشکسوتان و اهالی خبره قرآن قرار می‌گیرند، قطعاً بستری ارشادی را فراهم خواهد آورد.

وی در پایان گفت: همواره به این موضوع معتقدم که عاقبت‌بخیری نسل آینده ما در نظارت و مراقبت ما در پنج عرصه که من آنها را پنج  میم نامیده‌ام تضمین خواهد شد و عبارتند از منزل، محله، مدرسه، مسجد و مجازی که امیدوارم اولیای امور و در رأس آنها وزارت آموزش و پرورش به این عرصه‌های مهم و ارائه محتوایی درخور در هر یک از این بسترها اهتمامی بیش از پیش داشته باشد.

امیرسجاد دبیریان

انتهای پیام
captcha