آغاز سه روز کاوش در حوزه «قرآن، عترت و سلامت»
کد خبر: 4199850
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۶

آغاز سه روز کاوش در حوزه «قرآن، عترت و سلامت»

یازدهمین کنگره «قرآن، عترت و سلامت» از صبح امروز 25 بهمن‌ماه به مدت سه روز در دانشگاه علوم پزشکی ایران آغاز شد.

آغاز سه روز کاوش در حوزه «قرآن، عترت و سلامت»به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم افتتاحیه یازدهمین کنگره بین‌المللی قرآن، عترت و سلامت صبح امروز چهارشنبه ۲۵ بهمن‌ماه در دانشگاه علوم پزشکی ایران آغاز شد.

قبل از مراسم افتتاحیه این کنگره، میزگرد «قرآن و سبک زندگی از منظر قرآن و عترت» با ارائه مقالاتی از سوی محققانی از ایران، سوریه و انگلستان برگزار شد.

در ادامه نیز با قرائت حسین کرمی، قاری کشورمان مراسم افتتاحیه کنگره با شعار «قرآن؛ نسخه شفابخش» آغاز شد و از پرچم‌‌های مطهر گنبد حرم حضرت علی(ع) و گنبد حرم امام حسین(ع) که در سالن محل برگزاری کنگره نصب شده بود، رونمایی شد.

عبدالرضا پازوکی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران طی سخنانی گفت: این کنگره حاصل زحمات بیش از هشت ماه افرادی است که حداقل هفته‌ای یک جلسه را برگزار کردند و امیدوارم مطالب این کنگره پیوند ما را با حوزه قرآن، عترت و سلامت قوی‌تر کند.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها نیز با اشاره به مطالب مطرح شده در خصوص سلامت در صحیفه سجادیه گفت: در صحیفه سجادیه انواع سلامت و عرصه‌‌های مختلف آن از جمله سلامت صدر، قلب، جسم، سلامت در دنیا، سلامت در آخرت و ... در قالب دعا از خدا طلب شده است. امام سجاد(ع) قرآن را مهم‌ترین راه و سبب سلامت می‌داند و در جای دیگر ذکر خداوند و توجه به او را سبب سلامت می‌داند. امام سجاد(ع) دعا می‌کند که اوقات فراغت من به گونه‌ای سالم باشد که هیچ گناه و دردی در آن نباشد و وقتی برای مرزداران دعا می‌کند، می‌فرماید هر مرزداری که برای تو تلاش و شب‌زنده‌داری کرد، دلتنگی برای خانواده را از او دور کن و سلامت را بر او قرین کن.

رستمی تصریح کرد: آنچه در منابع دینی برای حرکت به سمت کمال دیده می‌شود؛ مملو از این حرکت با سلامت و عافیت است. شما پزشکان نیز به ما یاد داده‌اید که مشکلات روانی و درونی باعث بیماری‌های بیرونی می‌شود و آرامش و دفع ترس و خوفی که دین به ما عنایت می‌کند، ضامن آرامش درونی و سلامت جسمی را نیز در پی دارد.

سیاست‌های کلی سلامت اجرا شود

علیرضا مرندی، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی نیز در کنگره قرآن، عترت و سلامت گفت: خوشبختانه هر سال این کنگره بهتر و کامل‌تر شده است. ما جامعه پزشکی، اساتید و کسانی که دلدادگی به اسلام و انقلاب دارند باید تلاش کنیم تا سیاست‌های کلی سلامت را که مقام معظم رهبری ۱۰ سال پیش مطرح کرده‌اند و هنوز به آن نرسیده‌ایم، اجرایی کنیم.

وی تصریح کرد: باید تلاش بیشتری کنیم تا ارزش‌های اسلامی در مراکز بهداشت و درمان آموزش داده شود تا مردم از ما یاد بگیرند و این وظیفه سنگینی است و شاید به دلیل سنگینی این مسئولیت به سراغ آن نرفته‌ایم. همچنین باید اساتید به سلامت معنوی به عنوان بعد چهارم سلامت توجه کنند. ما به اسلامی شدن دانشگاه‌ها نیز کم اعتنایی کرده‌ایم و باید به این مسائل نیز بپردازیم.

تجلیل از خانواده شهدای قرآنی جامعه سلامت دیگر بخش این مراسم بود و در ادامه قاسم رضیعی، دبیر علمی کنگره گزارشی از روند برگزاری آن ارائه کرد و گفت: از ماه صفر گذشته جلسات هماهنگی کنگره آغاز شده بود. در کنگره امسال ۵۵ سخنرانی در محورهای مختلف ارائه می‌شود که ۲۰ سخنران از سایر کشورها هستند و این دوره برای نخستین بار به صورت بین‌المللی است.

این قاری بین‌المللی ادامه داد: امسال برای اولین بار فراخوان مقاله صورت گرفت که ۳۳۰ مقاله دریافت و ۹۶ مقاله برای ارائه شفاهی و ۲۳۰ مقاله هم برای ارائه به صورت پوستر پذیرش و تعداد کمی از مقالات نیز رد شد.

رضیعی اعلام کرد: بعد از ظهر چهارشنبه و پنجشنبه در سالن جانبی همایش‌ها ارائه شفاهی مقالات صورت خواهد گرفت. همچنین کارگاه‌های آموزشی از جمله کارگاه ویژه کارکنان مراکز درمانی با موضوعات فرزندپروری، پاسخ به شبهات و قرائت قرآن را برگزار می‌کنیم، روز جمعه نیز نشست تخصصی مهدویت را خواهیم داشت.

پخش سخنرانی آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی در دیدار اعضای کنگره قرآن، عترت و سلامت با ایشان و سخنرانی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیگر بخش مراسم افتتاحیه بود.

تجلیل از خانواده دو شهید حوزه مقاومت، که خانواده آنها پزشک هستند، بخش پایانی نوبت صبح اولین روز از کنگره سه روزه قرآن، عترت و سلامت بود.

یادآور می‌شود، کنگره قرآن، عترت و سلامت تا روز جمعه ادامه دارد.

انتهای پیام
captcha