غفلت از سرود به‌عنوان بستر عمیق تربیتی/ تولید دستوری در حوزه سرود نداریم
کد خبر: 4199672
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۶
حجت‌الاسلام پورثانی مطرح کرد؛

غفلت از سرود به‌عنوان بستر عمیق تربیتی/ تولید دستوری در حوزه سرود نداریم

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش گفت: اگر می‌خواهیم فردی را تربیت کنیم که پیام ما را زودتر از هرکسی دریافت کند باید به سمت تربیت فرهنگی و هنری برویم و در این عرصه بیشتر همت کنیم؛ امروز سرود به‌عنوان یک بستر بسیار عمیق، دقیق و کاملاً تربیتی مورد غفلت واقع شده است.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام‌رضا(ع) امروز سه‌شنبه، 24 بهمن در سالن جلسات ساختمان علاقه‌مندان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

فرهاد قائمیان، مدیر بیست‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام‌رضا‌(ع) ضمن تبریک اعیاد شعبانیه در این نشست بیان کرد: سیزدهمین جشنواره ملی سرود رضوی در سه بخش همگانی، رقابتی و میدانی برگزار می‌شود که در بخش همگانی و رقابتی شرکت‌کنندگان تا 25 اردیبهشت سال آینده فرصت ارسال آثار دارند و در دهه ولایت اختتامیه این دو بخش برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: مهلت ارسال آثار در بخش اجرای میدانی تا 25 فروردین سال آینده است و اختتامیه این بخش در دهه کرامت برگزار خواهد شد. دانش‌آموزان استقبال بی‌نظیری از این رشته داشتند که حدود 36 هزار دانش‌آموز در قالب 430 گروه در سه بخش رقابتی، همگانی و میدانی ثبت‌نام و مشارکت کردند.

قائمیان افزود: پیش‌بینی شده اختتامیه این جشنواره در حرم نورانی امام رضا(ع) برگزار شود و همه منتخبین در اوایل تیرماه در دهه ولایت در شهر مشهد حضور یابند. سعی شده این جشنواره با رویکرد تربیتی برای فضای دانش‌آموزی برگزار شود و به برگزاری کارگاه‌های آموزشی و فرهنگی برای مربیان و فعالین سرود توجه شود. طبق هماهنگی‌هایی که انجام شده تلاش می‌شود تا از طریق بنیاد بین‌المللی امام‌ رضا(ع) تولیدات دانش‌آموزی به ثمر برسد.

غفلت از سرود به‌عنوان یک بستر عمیق تربیتی

 

دانش‌آموز متعلق به وزارت آموزش و پرورش نیست

حجت‌الاسلام محمدحسین پورثانی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ضمن تبریک اعیاد شعبانیه در این نشست بیان کرد: هم‌افزایی با ظرفیت‌های بیرون از آموزش و پرورش یکی از موضوعاتی است که وزیر آموزش و پرورش بر آن تأکید دارد. ما معتقدیم که دانش‌آموز متعلق به وزارت آموزش و پرورش نیست بلکه متعلق به حاکمیت و نظام مقدس جمهوری اسلامی است؛ زمانی می‌توانیم حق این امانتی که در دست داریم را ادا کنیم که همه برای تربیت حضور یابند تا بتوانیم خدمتی را برای دانش‌آموز انجام دهیم.

پورثانی اضافه کرد: امروز اگر به دنبال تربیت دانش‌آموز تراز انقلاب اسلامی هستیم و می‌خواهیم آینده خوبی برای میهن عزیزمان ترسیم کنیم؛ لازم است همه در عرصه دانش‌آموز و نوجوان حضور پیدا کنند و آن را رشد دهند.

سند تحول بنیادین، دکترین اصلی آموزش و پرورش

وی تصریح کرد: دکترین اصلی آموزش و پرورش در وضعیت کنونی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است؛ این سند نقش همه را برای آموزش و پرورش و دانش‌آموز مشخص کرده است. سند تحول بنیادین، دانش‌‌آموز را فرد تمام ساحتی در شش ساحت معرفی می‌کند و مدرسه را به‌عنوان کانون تربیتی محله می‌داند. این سند به ما می‌گوید که قرار نیست دانش‌آموز فقط در کلاس با کتاب درسی رشد کند بلکه دانش‌آموز در فضای غیررسمی، اختیاری، فرهنگی و هنری و زیبایی‌شناختی رشد بیشتر خواهد داشت.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش افزود: اگر دانش‌آموزی با اجبار در کلاس درس حاضر می‌شود، همین فرد با اختیار در فضاهای فرهنگی و هنری شرکت می‌کند و اثرپذیری دانش‌آموز در این فضا بیشتر است.

غفلت از سرود به‌عنوان یک بستر عمیق تربیتی

پورثانی تأکید کرد: هنر رساترین و سریع‌ترین ابزار برای انتقال مفهوم به دانش‌آموز است و اگر می‌خواهیم فردی را تربیت کنیم که پیام ما را زودتر از هرکسی دریافت کند باید به سمت تربیت فرهنگی و هنری برویم و در این عرصه بیشتر همت کنیم. امروز سرود به‌عنوان یک بستر بسیار عمیق، دقیق و کاملاً تربیتی مورد غفلت واقع شده است. مقام معظم رهبری نیز در بیانات خود اشاره کردند که سرود ظرفیت بسیار خوبی برای تربیت دارد.

وی ادامه داد: در گذشته از سرود به‌عنوان یک ابزار تربیتی استفاده می‌شد و آن را بستری می‌دانستند که دانش‌آموز می‌تواند در آن رشد کند و به دنبال این بودیم که مربی پرورشی‌ای در مدرسه داشته باشیم که از تئاتر، سرود و ابزار هنری به نحو احسن برای رشد دادن دانش‌آموز استفاده کند. اگر امروز گفته می‌شود که مربی پرورشی تراز می‌خواهیم، این فرد کسی است که بتواند از این ابزارهای هویت‌بخشی برای رشد دانش‌آموز استفاده کند.

غفلت از سرود به‌عنوان یک بستر عمیق تربیتی

 

سرود تجلی‌گاه کار مربی تربیتی در مدرسه

معاون پرورشی و فرهنگی افزود: دانش‌آموز ساعت‌ها در کلاس درسی نشسته است و از معلم کسب دانش می‌کند اما بستر پرورشی متفاوت است و سرود تجلی کار مربی تربیتی در مدرسه است. امروز بسیار می‌توانیم از ظرفیت سرود برای کار تربیتی در وزارت آموزش و پرورش استفاده کنیم. اقدامات بسیار خوبی در این حوزه شده است؛ از اول سال تحصیلی سرود «آقا اجازه»، «یک‌صدا ایران»، «نسل آرمانی» شروع شد و اکنون سرود «قله‌های روشن» در حال اکران در مدارس است.

پورثانی اظهار کرد: اگر زمانی گفته می‌شد در نظام جمهوری اسلامی دانش‌آموزان با سرود غریبه هستند؛ امروزه به خوبی مفاهیم معنوی را در سرود استفاده می‌کنند. راهپیمایی 22 بهمن تجلی‌گاه گروه‌های سرود بود و به غیر از غرفه‌های مربوط به آموزش و پرورش، هر مجموعه فرهنگی و غیرفرهنگی که غرفه‌داری می‌کرد یک گروه سرود دانش‌آموزی در آن در حال اجرا بود.

وی تصریح کرد: طی فراخوانی که در شهر تهران صادر شد 264 گروه سرود برای همکاری در برنامه‌های مختلف اعلام آمادگی کردند. سرود یک ظرفیت بسیار عظیم است. امسال در جشنواره موسیقی فجر هم بخش سرود اضافه شد. این دوره دومین دوره‌ای است که وزارت آموزش و پرورش به‌صورت جدی در سیزدهمین دوره جشنواره سرود رضوی ورود کرده است.

پورثانی افزود: هفته فرهنگ و هنر امسال با هدف اینکه اعلام کنیم مدرسه، قله کار تربیتی است با نام «مدرسه آرمانی، هنر آسمانی» با نام اختصاری «ماها» در مدارس برگزار شد و دانش‌آموزان در مدرسه به خلق اثر هنری پرداختند.

استفاده تربیتی از جشنواره سرود دانش‌آموزی

وی با بیان اینکه در سراسر مبانی سند تحول بنیادین یک کلمه به نام آموزش، تعلیم و پرورش پیدا نمی‌کنید شرح داد: تنها یک کلمه وجود دارد که آن «تربیت» است زیرا اگر کار تربیتی در مدرسه انجام شود حتماً کار آموزشی هم انجام شده است. این جشنواره با تمام جشنواره‌هایی که برگزار می‌شود یک فرق دارد زیرا قرار است از جشنواره سرود دانش‌آموزی استفاده تربیتی کنیم.

پورثانی افزود: سال گذشته حدود 36 هزار دانش‌آموز در جشنواره سرود رضوی شرکت کردند که آمار بسیار بالایی است؛ انتظار می‌رود امسال تعداد بیشتری حضور یابند. باید به این سمت برویم که در تولید محتوا همکاری کنیم و به مدارس کمک می‌کنیم تا در جشنواره سرود رضوی اتفاق بسیار خوبی رخ دهد.

وی با اشاره به پویانمایی «بچه زرنگ» گفت: این پویانمایی مفهوم ولایت امام رضا(ع) را به‌خوبی در یک اثر هنری به نوجوان منتقل کرد؛ بنابراین باید از بستر‌های مختلف برای انتقال مفهوم امام رضا(ع) استفاده کنیم.

«معین‌الضعفا» شعار سیزدهمین جشنواره سرود رضوی

مجتبی ذبیحی، دبیر سیزدهمین جشنواره سرود رضوی در این جشنواره بیان کرد: سال گذشته آموزش و پرورش کمک کرد تا دانش‌آموزان استقبال بسیار خوبی از جشنواره داشته باشند. موضوع این جشنواره مدح و منقبت امام رضا(ع)، حضرت معصومه(س) و حضرت احمدبن موسی(ع) و جلوه‌های فرهنگ رضوی و شعار اصلی جشنواره موضوع «معین‌الضعفا» است. دانش‌آموزان آثار خود را از طریق نشانی www.shamstoos.ir می‌توانند ارسال کنند.

وی ادامه داد: در این حوزه هشت اثر تولید شده است که در چند روز آینده رونمایی خواهند شد. سعی شده تا تولیدات به استان‌ها واگذار شود تا با محوریت ملودی‌های محلی باشد. شش سرود رضوی از استان‌های لرستان، خوزستان، زنجان، کرمانشاه، مازندران و چهارمحال بختیاری با ملودی‌ها و لهجه‌های محلی داشتیم؛ همچنین دو اثر فارسی ویژه پسران در مشهد و ویژه دختران در استان گلستان در حال تولید است.

اضافه شدن بخش آراء مردمی به جشنواره

ذبیحی اعلام کرد: امسال بخش آرای مردمی به‌صورت ویژه به جشنواره اضافه شده است تا با انتخاب مردم، گروه بخش خیابانی حائز رتبه شود. دختران و پسران، متوسطه اول و دوم در بخش رقابتی به‌صورت جداگانه داوری خواهند شد و در بخش همگانی سعی شده تفکیک به‌صورت عادلانه باشد و دوره ابتدایی در دو بخش اول و دوم، دوره متوسطه اول و دوم هرکدام به‌صورت جداگانه داوری می‌شوند که برای دانش‌آموزان انگیزه رقابت وجود داشته باشد.

غفلت از سرود به‌عنوان یک بستر عمیق تربیتی

 

دبیر سیزدهمین جشنواره سرود رضوی افزود: این جشنواره کاملاً دانش‌آموزی است و کانون‌های فرهنگی و تربیتی و گروه‌های آزاد که می‌خواهند در این جشنواره شرکت کنند باید حتماً دانش‌آموز باشند و مقطع تحصیلی را رعایت کنند.

وی در پایان اضافه کرد: این جشنواره بهانه‌ای است تا از این فرصت برای کارهای تربیتی استفاده کنیم. سال گذشته در گرگان دو کارگاه مربی‌گری سرود داشتیم که با استقبال خیلی خوبی برگزار شد. ان‌شاءالله امسال نیز ادامه این کارگاه برگزار می‌شود و برای دانش‌آموزان نیز برنامه‌های خوب تربیتی خواهیم داشت.

غفلت از سرود به‌عنوان یک بستر عمیق تربیتی

 

آثار دستوری در حوزه سرود وجود ندارد

پورثانی در پاسخ به خبرنگار ایکنا مبنی بر تولیدات دستوری در حوزه‌های هنری ازجمله سرود بیان کرد: هیچ‌گونه دستوری در تولید سرود وجود ندارد. دانش‌آموزان در مدرسه آثار را آهنگسازی و تولید می‌کنند و در جشنواره شرکت می‌کنند. کیفیت آثار ارسالی فوق‌العاده است و آدم از کیفیت آثار، انگشت به دهان می‌ماند؛ البته پویشی برگزار می‌شود که در این مورد هم دستوری وجود ندارد.

اکنون عرصه باز است و اعلام آمادگی می‌کنیم تا همه هنرمندان و آهنگسازان اثر تولید کنند. حوزه سرود در سال گذشته رشد خوبی داشته است؛ مثلاً سرود «سلام فرمانده» اثر کاملاً موفقی بوده است. این موضوع که باید تنوع وجود داشته باشد و آثار جدید تولید شود، نکته مهمی است که کسی جلوی آن را نگرفته است و ما کاملاً از این موضوع استقبال می‌کنیم. 

گزارش از سجاد محمدیان

انتهای پیام
captcha