سازمان قرآنی کشور منسجم شود؛ ضرورت ترسیم استراتژی هدفمند + صوت
کد خبر: 4198264
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۰
عباس سلیمی:

سازمان قرآنی کشور منسجم شود؛ ضرورت ترسیم استراتژی هدفمند + صوت

فعال و پیشکسوت قرآنی کشورمان با بیان اینکه امروز مشخص نیست، درباره امور قرآنی کدام شخص حقیقی و حقوقی پاسخگو است، گفت: تلاش‌های ما زمانی به نتیجه می‌رسد که سازمان قرآنی کشور ضمن ترسیم استراتژی و حرکت هدفمندانه، از یک انسجام و وحدت سازمانی برخوردار باشد و در حال حاضر این انسجام وجود ندارد.

عباس سلیمیعباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، در پاسخ به پرسشی پیرامون ارزیابی فاصله فعلی جامعه و نهادهای قرآنی کشور با آرمان‌های قرآنی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی گفت: امروز با تحقق آرمان‌های مورد نظر حضرت امام(ره)، مقام معظم رهبری و بالاتر از این سطح، در تحقق آرمان‌های پیامبر اکرم(ص) در عرصه قرآنی فاصله‌مان بسیار زیاد است. البته اگر بخواهیم وضعیت را با پیش از پیروزی انقلاب اسلامی مقایسه کنیم، پیشرفت‌های بسیار قابل تحسینی در تمام زمینه‌ها داشته‌ایم.

وی ادامه داد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تعداد حفاظ کل قرآن کریم از انگشتان دو دست تجاوز نمی‌کرد، ولی امروز از طفل پنج‌ساله تا کهنسالان در حال حفظ قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه هستند. این کار به این حد از استعداد رسید که مقام معظم رهبری، مطالبه ۱۰ میلیون حافظ کل قرآن کریم را داشتند و این نشان از شرایط خوب است.

فاصله‌ زیاد وضعیت موجود با وضعیت مطلوب

پیشکسوت قرآنی کشورمان با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی صدها نفر حائزین رتبه اول مسابقات بین‌المللی قرآن کریم بر سکو‌های بین‌المللی درخشیده‌اند، تصریح کرد: اگر وضعیت سابق را رصد کنیم، وضعیت موجود عالی است، اما وضعیت موجود نسبت به وضعیت مطلوب و موعود فاصله‌اش زیاد است؛ لذا در این زمینه باید تلاش بسیاری کنیم. تلاش‌ها زمانی به نتیجه می‌رسد که سازمان قرآنی کشور از یک انسجام برخوردار باشد که در حال حاضر این انسجام وجود ندارد.

سلیمی با بیان اینکه همچنان در امور قرآنی شخص حقیقی و حقوقی پاسخگو نیست و مشخص نیست که باید از چه نهادی مطالبه داشت، گفت: آن هم به این دلیل است که یک قسمت از سازمان قرآنی کشور به دست سازمان الف، یک قسمت دیگر در دست سازمان ب، قسمت دیگری در سازمان ج و همینطور ادامه پیدا کرده است. هر چند همه این سازمان‌ها زحمت می‌کشند و دست تمامی آن‌ها را با افتخار می‌بوسم، اما قطعاً با این روند نمی‌توان استراتژی و حرکت هدفمندانه را ترسیم کرد.

وی تاکید کرد: تا زمانی که این‌ مسائل و مشکلات برطرف نشود، نمی‌توانیم به آرمان‌های مورد نظر برسیم. آرمان‌های قرآنی در بعد اقتصاد، سیاست، فرهنگ، خانواده و ابعاد مختلف مطالعه، پژوهش، برنامه‌ریزی، طرح عملیاتی، مدیران اجرایی قوی، بودجه و امکانات می‌خواهد تا امور قرآنی، جامعه را به آنجا برساند که منحنی‌های آمار‌ها، جرایم، ناهنجاری‌ها و نابسمانی‌های اجتماعی کشور در قوه قضائیه ۹۰ درصد کاهش پیدا کند. آن زمان است که باید جشن بگیریم، چراکه فهمیده‌ایم چگونه در مسیر آرمان‌ها پیش می‌رویم. لذا تا زمانی که این مشکلات ساختاری برطرف نشود، نمی‌توان کار ایده‌آلی انجام داد. هر چند هدف ما خوب است، ولی رضایت‌بخش نیست.

کد

وهاب خدابخشی

انتهای پیام
captcha