«انقلاب اسلامی» تغییر گفتمان وابستگی به استقلال است
کد خبر: 4197146
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۵
حجت‌الاسلام والمسلمین خاتمی:

«انقلاب اسلامی» تغییر گفتمان وابستگی به استقلال است

خطیب جمعه تهران با بیان اینکه دهه فجر از مصادیق ایام الله است، گفت: از وظایفی که مؤمنان دارند و قرآن بیان می‌‌کند این است که ایام الله را فراموش نکنید و یکی از مصادیق ایام الله، روزهایی است که خدا نعمت ویژه به بندگان داده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی، در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران، 13 بهمن، که در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد، با دعوت خود و نمازگزاران به در پیش گرفتن تقوای الهی، گفت: حضرت علی(ع) در خطبه 176 توصیه پنج بندی به تمام ما کرده‌‌اند؛ توشه قیامتتان عمل صالح است، هر کاری که می‌‌خواهید انجام  دهید به عاقبت آن بنگرید، در خط صحیح و درست و صراط مستقیم بمانید، صبر و تحمل سختی‌‌ها، ورع و خداترسی است، خدایی که لحظه به لحظه شما را می‌‌بیند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: در خطبه اول مباحث توحیدی را مطرح می‌‌کردیم و از وظایفی که مؤمنان دارند و قرآن بیان می‌‌کند این است که ایام الله را فراموش نکنید، بیان کرد: «وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا مُوسى بِآياتِنا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ ذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللهِ إِنَّ في ذلِكَ لَآياتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ». ایام الله چه روزهایی است؟ در تفسیر روزهای متعددی را گفته‌‌اند اما نور روایات اهل‌‌ بیت(ع) به ما می‌‌گوید یکی از مصادیق ایام الله، روزهایی است که خدا نعمت ویژه به بندگان داده است و در تفسیر مجمع‌‌ البیان آمده است: «روزی که نعمت ویژه خداوند به بندگان می‌‌دهد، یوم‌‌الله است» و جالب است که در خود آیات نیز این تفسیر دیده می‌‌شود. «وَ إِذْ نَجَّیْناکُمْ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ یَسُومُونَکُمْ سُوءَ الْعَذابِ یُذَبِّحُونَ أَبْناءَکُمْ».حضرت موسی یاداوری کرد یادتون نرود روزی فرعون بر شما حاکم بود و بد عذابی نسبت به شما داشت و بچه‌‌هایتان را می‌‌کشتند.

خاتمی اضافه کرد: دهه فجر از مصادیق، ایام الله است. شاهی بر این کشور حاکم بود که فرعون وار جوانان، غیر جوانان را می‌‌کشت و فرعون‌‌وار زندان می‌‌انداخت و تبعید می‌‌کرد و کشور را فروخت و می‌‌فروخت و برده تمام عیار بیگانگان بود. مردم تهران و ایران یادشان نرفته است جنایت کشتار 17 شهریور در خیابان مردم را در خیابان به گلوله بستن خداوند شر این فرعون را از سر این ملت کوتاه کرد.

خطیب جمعه تهران بیان کرد: ذیل آیه نیز بسیار قابل توجه است  کسانی که صبر کنند در پی آن پیروزی است مردم ایران به ویژه مردم تهران با الهام از دو سخنرانی مقام معظم رهبری در این روزها می‌‌گویم؛ مردم تهران صبر کردند. شاه تهدید کرد و حکومت نظامی شاه سرکار آورد اما مردم ایستادند. بعد روبه تطمیع اورد و ملی‌‌گرای سکولار را بر روی کار آورد و مردم گفتند «نه مرغ طوفانی و نه موج دریایی است» نه تهدید و نه تطمیع مردم تهران را از صحنه خارج کرد و مقاومت کردند و خداوند مزد مقاومتتان را داد و شاه را از کشور بیرون کردید. در سوره ابراهیم آیه 7 امده است «لَئِن شَكَرتُم لَأَزيدَنَّكُم ۖ وَلَئِن كَفَرتُم إِنَّ عَذابي لَشَديدٌ» در کنار صبر، شکر هم باید داشته باشیم. شکر کنید نعمت می‌‌ماند. در 45 سالگی انقلاب هستیم این ماندن مصداق آیه فوق است.

وی ادامه داد: در یک ماه آینده دو مناسبت داریم؛ یکی مناسبت راهپیمایی با شکوه 22 بهمن که به عنوان پیش مقدمه حماسه دیگری خواهد بود که با شکوه در این راهپیمایی شرکت خواهید کرد. حضور در این راهپیمایی شکر نعمت پیروزی است و مناسبت دیگر انتخابات باشکوه 11 اسفند مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی است «إنَّ في ذلِكَ لَآياتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ» این شکر حاکمیت دین «استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی» در این کشور است. 

بنابراین گزارش، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی، در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به خطبه 176، گفت: حضرت علی(ع) در این خطبه فرمودند «شما پذیرفتید که الله، رب شما است. دستور العمل این خدا قرآن است. به قرآن، عمل کنید». ببینید وظیفه و عملتان چیست و به آن عمل کنید.  در ایام پیش رو 25 رجب، 17 بهمن، روز شهادت امام قهرمان، حضرت امام کاظم(ع)، است. امام قهرمان می‌‌‌گویم چون ایشان حبس ابد بود. از شما عاشقان اهل‌‌‌بیت(ع) انتظار است که در این مناسبت سنگ تمام بگذارید. مناسبت دوم 26 رجب یا 18 بهمن است که سالگرد وفات حضرت ابوطالب، عموی پیامبر اکرم(ص) و پدر حضرت علی(ع) است. ایشان با سلاح تقیه از پیامبر(ص) در آن دوران دفاع کردند. مناسبت دیگر 27 رجب، عید مبعث است که با دهه فجر همراه شده است. دهه فجر، بعثت جدید ملت ما است. یاد ویژه‌‌‌ای هم می‌‌‌خواهم از عالم مجاهد آیت‌‌‌الله عبدالنبی نمازی داشته باشم که در هفته گذشته به دیدار خدا رفت. در طول چهار دهه آشنایی که با این عالم مجاهد داشته‌‌‌ام، او عالمی خستگی ناپذیر و اهل بصیرت و بصیرت‌‌‌افزا و ولایتمدار بود.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ایام دهه فجر، بیان کرد: در این 45 سال گفتنی‌‌‌های فراوانی شنیده‌‌‌اید. امام خمینی(ره) فرمودند «دهه فجر، آیینی است که خورشید اسلام در آن درخشید». انقلاب تغییر یک دولت به دولت دیگر نبود. انقلاب، تغییر یک گفتمان به گفتمان دیگر بود. تغییری که یک روز و دو روز، یک هفته و دو هفته، یک ماه  و دو ماه نه، بلکه 15 سال امام راحل از این شجره طیبه پاسداری کرد. تغییر گفتمان بود. نسل جدید شایسته است بدانند و در کتاب‌‌‌های درسی شان در این باره گفته شود.  

خاتمی اضافه کرد: ویژگی این تغییر گفتمان شامل؛ یک، تغییر گفتمان انزوای اسلام و از صحنه بیرون کردن اسلام به گفتمان حضور دین در صحنه بود. اکنون پس از 45 سال، این مطلب مثل آفتاب روشن است که سلسله پهلوی برای اسلام‌‌‌زدایی آمده بود. تغییر تاریخ هجری شمسی به تاریخ ننگین شاهنشاهی دو هزار و 500 ساله، این گامی برای مبارزه با اسلام بود. بعد از آن بنا داشتند اسلام را در این کشور از رسمیت بی‌‌‌اندازند. حکومتی که ارکان آن را بهایی‌‌‌ها پُر کرده بودند. خدا به آنها امان نداد. اما اگر مهلت پیدا می‌‌‌کردند در اسلام‌‌‌زدایی سنگ تمام می‌گذاشتند اما انقلاب نگذاشت و اسلام به صحنه آمد، قانون اساسی نوشته شد که در این قانون، محور اسلام شد. در اصل چهارم قانون اساسی آمده است «کلیه قوانین، مقررات مدنی،جزایی، مالی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، نظامی و ... باید براساس موازین اسلام باشد». ما امروز سرمان را بالا می‌‌‌گیرم که الله بر ما حاکم است.

خطیب جمعه تهران با اشاره به اینکه حداقل 50 فقیه و مجتهد، 90 روز بر روی کلمه کلمه قانون اساسی کار کردند، بیان کرد: دوم، گفتمان بردگی و زیر سلطه بودن و تبدیل گفتمان تحت الحمایه بودن به گفتمان استقلال. هم دولت قاجار و هم دولت 57 ساله سیاه رژیم منفور پهلوی، دقیقا فرهنگشان تحت الحمایه بود. در دولت 57 ساله سیاه پهلوی انگلیس‌‌‌ها رضاخان را برسر کار اوردند و پسرش را انگلیس‌‌‌ها نیز بر سرکار آوردند. صحنه سر کار آمدن آنها توسط انگلیسی‌‌‌ها بود. از سال 1332 کشور را به آمریکا سپردند. شاه در پاسخ به تاریخ در خاطراتش گفته است «کاش آنقدر نوکری آمریکا را نکرده بودم». کشور ما در آن زمان تحت الحمایه آمریکا بود. گفتمان بردگی، گفتمان این دولت‌‌‌ها بود به فضل خدا با انقلاب اسلامی کشور مستقل شد و به صراحت می‌‌‌گویم افتخار می‌‌‌کنیم امروز مستقل‌‌‌ترین کشور جهان، جمهوری اسلامی ایران است.

وی ادامه داد: سوم اینکه گفتمان طاغوت، گفتمان استبداد و خفقان بود. ندیدند نسل بعد که چه شب تاریکی بر این ملت گذاشت. اگر به شاه، اعلی حضرت شاهنشاه، نمی‌‌‌گفتن زندان در انتظارشان بود. اسم امام را نمی‌‌‌شد بر منبر برد. در گزارشات هست که برخی از مخالفان شاه را در قفس‌‌‌های شیرهای گرسنه باغ‌‌‌وحش انداختند و شیر نیز آنها را درید و شاه هم خندید و گفت باید اینگونه مخالفان را تأدیب کرد.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به گفته آیت الله فاضل لنکرانی مبنی بر اینکه «افرادی که نظام انقلاب اسلامی را نعمت نمی‌‌‌دانند، طاغوت را ندیدند»، گفت: استبداد و دیکتاتوری در زمان طاغوت حرف اول را می‌‌‌زد. امروز آزادی، متن قانون ما است. قانون‌‌‌های مصرح به آزادی تصریح شده است. البته نه قانون و آزادی به سبک غرب. در همین قوانین آمده است که آزادی به شرط رعایت موازین اسلام در محدوده قانون، رعایت حقوق عمومی، مسئله استقلال و... . اینها شروط عقلایی است که در این قانون قرار داده شده است.

وی با اشاره به دیگر تغییر گفتمان انقلاب اسلامی در برابر طاغوت، افزود: چهارم، تغییر گفتمان فحشا و گناه به گفتمان حیا و عفاف. جشن هنری که در ماه رمضان سال 57 در خیابان‌‌‌های شیراز نشان دادند، آنچنان زشت و سخیف بود که در خاطرات آمده است؛ سفیر وقت انگلیس به شاه گفت این صحنه در هر یک از شهرها انگلستان رخ می‌‌‌داد فرماندار آن شهر عزل می‌‌‌شد. شاه هم قهقهه خندید. ادبیات، ادبیات فحشا و گناه بود. اما امروز گرچه ما و شما از این بی‌‌‌حجابی‌‌‌ها رنجیده‌‌‌اید و بی‌‌‌حجابی‌‌‌ها را ناسپاسی نسبت به انقلاب می‌‌‌دانید اما هرگز مقایسه این زمان با طاغوت قیاس مع‌‌‌الفارغ است. امروز حجاب قانون است و بی‌‌‌حجابی خلاف شرع و قانون است.  

خطیب جمعه تهران اظهار کرد: کسانی می‌‌‌خواهند شرع و قانون را بشکنند. من موعظه می‌‌‌کنم اگر به فرهنگ جای دیگر دلبسته‌‌‌اید، احترام مردم را نگه‌‌‌دارید. احترام متدینین را نگه‌‌‌دارید. این بی‌‌‌حجابی‌‌‌ها تیری به قلب متدینین است. دوستانه نصحیت می‌‌‌کنم که دست از این هنجار نادرست بردارید. قانون را رعایت کنید. قانون حجاب و عفاف، مراحل پایانی را برای ابلاغ طی خواهد کرد. در پیروزی انقلاب اسلامی بر طاغوت، گفتمان هرزگی به گفتمان حجاب و عفاف تبدیل شد. این است که دهه مبارکه فجر ایام الله است  و آن را گرامی می‌‌‌داریم.

خاتمی درباره انتخابات پیش‌‌‌رو و اهمیت آن، مشارکت در آن و ضرورت سلامت در انتخابات، بیان کرد: آنچه برای شورای نگهبان مطرح است حق الناس است اگر کسی حقش تأیید است اگر تأیید نکنیم، حق الناس است اگر حقش تأیید نشدن است و تأیید شود، حق مردم را زیرپا گذاشته‌ایم. با این نگاه سعی می‌کنیم اعتراضات را رسیدگی کنیم، افراد مصاحبه ‌‌شوند، منابع چهارگانه گزارشات آنها داده می شود. قطعا به شما اطمینان می‌دهم که 12 نفر شورای نگهبان، دینشان را نه به دنیای خودشان می‌فروشند و نه به دنیای دیگران.

وی ادامه داد: تأیید شورای نگهبان به معنای تأیید حداقل‌های نامزدهای انتخاباتی است. تعیین سقف صلاحیت و حداکثری با رأی مردم و با انتخاب افراد اصلح از سوی مردم است. هرگز تأیید شورای نگهبان به این معنا نیست که آن نامزد اصل است. به نامزدهای مورد تأیید شورای نگهبان عرض می‌‌‌کنم یادتان باشد شما نامزدهای جمهوری اسلامی هستید، جنس تبلیغاتان با دیگران باید تفاوت داشته باش. باغ سبز دروغین نشان دادند در شأن کاندید جمهوری اسلامی نیست. اسراف و تبذیر در شأن کاندید نظام نیست و تخریب دیگران در شأن جمهوری اسلامی نیست. دیده می‌‌‌شود اندکی برای اینکه رأی بیاوندد نظام را زیر سؤال می‌‌‌برند. این عجیب  و غیر منصفانه است. نخواهید با آسیب رساندن به این نظام شما رأی بیاورید. اگر رأی بیاورید این نیز برای شما برکت نخواهد داشت.

خاتمی در پایان به جنایت‌‌‌های رژیم صهیونیستی بر نسل‌‌‌کشی غزه و بیش از 26 هزار شهید و 60 هزار مجروح در مدت 119 و هزاران آواره اشاره کرد و گفت: آفرین بر مقاومت شما، صبر و ظفر هر دو دوستان قدیم هستند. براساس صبر نوبت ظفر می‌‌‌آید. پیروز میدان شما هستید. قطر از پیشرفت جدی آتش بس در غزه خبر داده است. به رژیم جلاد و آدم کش و غاصب صهیونیستی می‌‌‌گوییم دو شرطی را که حماس در این آتش بس دارد دو شرط معقول است؛ توقف کامل حملات رژیم صهیونیستی نه به طور موقت، شرط دوم تبادل تمام اسرای فلسطینی در مقابل در تمام اسرای رژیم صهیونیستی؛ حرف عاقلانه است. در عین اینکه ما سفارش مولای علی(ع) را یادآوری می‌کنیم «بعد از صلح مراقبت وهوشیاری خود را حفظ کنید».

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha