بزرگداشت شهدا موجب حفظ ارزش‌ها و انتقال به نسل‌های آینده است
کد خبر: 4195736
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۸
حجت‌الاسلام مروی:

بزرگداشت شهدا موجب حفظ ارزش‌ها و انتقال به نسل‌های آینده است

تولیت آستان قدس رضوی برگزاری مراسم بزرگداشت شهدا را موجب حفظ ارزش‌های دینی و انتقال آن‌ها به نسل‌های آینده دانست.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی تولیت آستان قدس رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از آستان‌نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی، در دیدار دست‌اندرکاران کنگره سرداران و ١٨ هزار شهید خراسان رضوی که در تالار ولایت حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار شد، با اشاره به تأکیدات قرآن کریم نسبت به تعظیم شعائر الهی، اظهار کرد: هر مجلس، محفل و مراسمی که موجب تقویت مبانی دینی و ارزش‌های انسانی شود، تعظیم شعائر است، از این‌رو شرکت در روضه حضرت اباعبدالله(ع) تعظیم شعائر الهی است. زیرا در این مراسم ارزش‌‎های انسانی بیان و مبانی دینی و عقیدتی تقویت می‌شود.

وی افزود: زیارت مرقد شریف اولیاء‌الله نیز در اسلام توصیه شده است، زیرا حضور در این اماکن الهام‌بخش و موجب ترویج ارزش‌های انسانی است و جنبه تربیتی دارد، بزرگداشت و برگزاری کنگره‌ شهدا نیز یکی از مصادیق تعظیم شعائر الهی است، زیرا در این مراسم‌ها عمل خیر و از خودگذشتگی‌ها برای خدا بیان و ترویج می‌شود.

مروی تصریح کرد: انقلاب اسلامی فرهنگ عاشورا و شهادت را در جهان اسلام احیا کرد و شهدای ما فداکاری، از خود گذشتگی و جهاد در راه حق را به جهان بشری القا کردند، از این رو است که اسرائیل با برخورداری از صدها کلاهک هسته‌ای و با پشتیبانی‌های عظیم از سوی قدرت‌های شرق و غرب جهان، در غزه گرفتار شده است.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه بزرگداشت شهدا به هیچ عنوان یک مراسم معمولی و کلیشه‌ای نیست، بیان کرد: بزرگداشت شهدا به معنای بزرگداشت و حفظ ارزش‌ها، فضیلت‌ها و فداکاری‌ها و انتقال به نسل‌های بعد است، همانگونه که امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) عاشورا را انتقال دادند.

وی در ادامه نسبت به اهمیت توجه به هنر در انتقال ارزش‌های دوران دفاع مقدس اشاره کرد و با تأکید بر اینکه استفاده از ظرفیت هنر و رسانه در نشر سیره و ارزش‌های شهدا را ضرورتی انکارناپذیر دانست و گفت: استفاده از ابزار هنر و رسانه همچون فیلم، سریال، تئاتر، خاطره نویسی، داستان‌نویسی، شعر و... به بهترین نحو برای گسترش فرهنگ شهادت و معنویت بسیار حائز اهمیت است.

مروی تصریح کرد: آثار سینمایی و سریال‌های تولیدی مرتبط با شهدا که تماما ارزش‌های انسانی است. از حیث هنری، فنی و جاذبه باید در بالاترین سطح باشند که بتوانند طیف گسترده‌ای از مخاطب را جذب کنند.

تولیت آستان قدس رضوی به همگرایی آحاد مختلف مردم و تجمیع سلایق و افکار در تشییع پیکر سردار سلیمانی اشاره کرد و گفت: این تشییع پیکر نشان داد، مردم به شهدا علاقه‌ دارند و این ظرفیت در جامعه وجود دارد، اما گاهی ما حضور در مراسم بزرگداشت شهدا را محدود می‌سازیم که باید راه را برای حضور آحاد مردم فراهم کرد.

وی گفت: نباید شهدا را به الگوهایی غیرقابل دسترس تبدیل کرد، شهدا نیز انسان‌هایی عادی و معمولی بودند که توانستند درجات کمال را طی کنند و به مقام شهادت برسند.

انتهای پیام
captcha