مالزی؛ میزبان مجمع جهانی زنان مسلمان 2024
کد خبر: 4193652
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۹

مالزی؛ میزبان مجمع جهانی زنان مسلمان 2024

مجمع جهانی زنان مسلمان 2024 با عنوان «نقش زنان مسلمان در شکل‌دهی به اصلاحات اجتماعی» پنجشنبه، 28 دی در سالن کنفرانس مرکز مطالعات پیشرفته اسلامی مالزی(IAIS) با حضور برخی اندیشمندان و شخصیت‌های مسلمان از مالزی، سنگاپور، آفریقای جنوبی و ایران برگزار می‌شود.

مالزی؛ میزبان مجمع جهانی زنان مسلمان 2024

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اولین دوره مجمع جهانی زنان مسلمان 2024 به پیشنهاد رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مالزی و با مشارکت مرکز مطالعات پیشرفته اسلامی مالزی، دپارتمان علوم سیاسی دانشگاه اسلامی مالزی و مؤسسه مطالعات علوم اجتماعی(ایپساس) دانشگاه پوترا مالزی و با حضور و سخنرانی شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی همچون مازلی مالک، وزیر سابق آموزش عالی مالزی و رئیس مرکز مطالعات پیشرفته اسلامی مالزی، خانم أنفال شاعری، عضو شورای اجرایی ایالت سلانگور مالزی و مسئول توانمندسازی زنان و خانواده، رفاه اجتماعی، پروفسور دکتر سعدیه محمد استاد دانشگاه و عضو هیئت امنا مرکز مطالعات پیشرفته اسلامی مالزی و خانم داتو حلمیه سعید از فعالان اجتماعی مالزی برگزار خواهد شد.

بنا بر اعلام این خبر این نشست دو بخش با جزئیات زیر برگزار خواهد شد:

در پنل اول با عنوان «توانمندسازی زنان مسلمان: گفت‌وگو بین فرهنگ و دین» دکتر ریحانه عبدالله، استاد دانشکده شریعت و قانون، آکادمی مطالعات اسلامی دانشگاه مالایا با عنوان «توانمندسازی زنان در مالزی: ایجاد تعادل بین انتظارات فرهنگی و احکام دینی» سخنران اول خواهد بود و دکتر زهرا اوسطی (استاد مدعو از تهران) مدیرعامل مؤسسه گوهرشاد ایران، با موضوع: نقش زن در جامعه مدرن سخنرانی خواهد کرد. سومین سخنران این پنل دکتر مونا بلگرامی از دانشگاه ژوهانسبورگ، آفریقای جنوبی با عنوان نافق‌های پسااستعماری از تقاطع جنسیت و اسلام» سخنرانی خواهد داشت.

در پنل دوم این نشست با موضوع «نقش زنان در سیاست، جامعه مدنی و جنبش‌های اجتماعی» دکتر باسمه عبدالغفار، معاون رئیس مؤسسه مقاصد جهانی مالزی با عنوان «توانمندسازی زنان مسلمان از طریق ابتکارات سیاست عمومی در غرب«، دکتر حسلیندا  عبدالله، رییس مؤسسه مطالعات علوم اجتماعی(ایپساس) دانشگاه پوترا مالزی با عنوان  «توانمندسازی تغییر: نقش محوری زنان در سازمان‌های غیردولتی (NGO)» و دکتر اسما عبدالله، معاون رئیس انجمن صدای صلح، وجدان و عقل (PCORE)مالزی با عنوان «تأثیر سلسله مراتب، مردسالاری و مذاکرت در ایجاد یک جامعه مدنی برای توانمندسازی زنان» سخنرانی  خواهند داشت.

در پایان این پنل نیز پرفسور سید فرید العطاس، اندیشمند و جامعه شناس مطرح مالزیایی  و استاد دانشگاه  ملی سنگاپور   با موضوع  نقش زنان مسلمان در شکل‌دهی به اصلاحات اجتماعی به گفت‌وگو با حاضران خواهد پرداخت.

 در حاشیه مجمع جهانی زنان مسلمان 2024  نمایشگاهی از سی اثر شش بانوی هنرمند خانم‌ها شریفه عزیزه یحیی، رانیتا حسین و حلیمه مهد سعید از مالزی و خانم دکتر ندا ذوقی، مرجان سیف الهی و زینب ارزانی از ایران با موضوع زن به نمایش در خواهد آمد.

قابل ذکر است مجمع جهانی زنان مسلمان 2024 با هدف بررسی طیف وسیعی از دیدگاه‌ها در مورد مسائل زنان برگزار می‌شود، به این امید که درک عمیق‌تری از همگرایی‌ها و واگرایی‌ها در میان مهم‌ترین صداها ایجاد شود.

در سطح جهانی و منطقه‌ای، گفتمان جنسیتی با محوریت زنان به‌طور قابل توجهی تکامل یافته است. این تحول تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله تأثیرات فرهنگی، مذهبی و سیاسی ـ اجتماعی از جمله میراث پدرسالاری و استعمار شکل گرفته است .در جهان اسلام، تلاقی آموزه‌های اسلامی و دیدگاه‌های فمینیستی نوظهور، بحث‌های انتقادی را در مورد جنسیت، زنان و رهبری زنان، اغلب در چارچوب حقوق و مسئولیت‌ها، برانگیخته است.

در صحنه جهانی، زنان و آزادی هایی که از آنها برخوردارند یا نیستند، به آزمونی برای تداوم بخشیدن به اسلام‌هراسی و سیاست تفرقه‌افکن تبدیل شده است.

طرح سلسله نشست‌های سالانه مجمع جهانی زنان مسلمان 2024 فرصتی برای محققان، پژوهشگران و متخصصان از سراسر جهان است تا در مورد نقش زنان در شکل‌دهی به اصلاحات اجتماعی بحث و گفت‌وگو کنند. این مجمع می‌تواند به ایجاد درک عمیق‌تری از چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی زنان مسلمان کمک کند.

انتهای پیام
captcha