تصدی‌گری و موازی‌کاری سازمان‌ها آفت امور قرآنی است + صوت
کد خبر: 4192951
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۹

تصدی‌گری و موازی‌کاری سازمان‌ها آفت امور قرآنی است + صوت

فعال قرآنی استان بوشهر گفت: مداخله مستقیم دستگاه‌های دولتی در اجرای فعالیت‌های قرآنی و تصدی‌گری آنها حس رقابت و ایجاد انگیزه را در مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد برای حرکت مؤثر در این حوزه از بین برده است.

ارسالی///لزوم خروج دستگاه‌های دولتی از تصدی‌گری امور قرآنی + صوتمحمد ادیب‌نیا، فعال در امور قرآنی استان بوشهر در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا گفت: وضعیت فعالیت‌های قرآنی در کشور دچار وخامت شده است. زیرساخت برای تحول بنیادین در عرصه فعالیت‌های قرآنی فراهم نیست و مشکل از آنجا آغاز شد که نهادهای حاکمیتی و سازمان‌های دولتی به تصدی‌گری در امور وارد شدند.

مدیرعامل اسبق اتحادیه مؤسسات قرآن و عترت استان بوشهر تصریح کرد: عرصه اجرایی فعالیت‌های قرآنی امروزه بیش از هر زمان دیگری نیاز به تغییر ساختارهای تصمیم‌گیرنده دارد تا با تمرکز آنها بر امور اصلی همچون توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه، شاهد ارتقای کمی و کیفی فعالیت‌های قرآنی در جامعه و اجتناب نهادها از موازی‌کاری‌ها باشیم. نهادهای حاکمیتی باید تنها به عنوان ناظر، حامی و هادی راهبری امور را داشته باشند که تحقق این امر و واگذاری امور به مؤسسات مردم‌نهاد قرآنی، نتایج بهتری به دنبال خواهد داشت.

وی که سابقه ریاست در سازمان دانش‌آموزی منطقه دلوار(تنگستان) و نائب‌رئیسی مجمع مربیان تشکیلات فعالیت‌های دانش‌آموزی را دارد، گفت: این امر در حالی است که اگر هر یک از دستگاه‌ها با هم‌افزایی بر پایه توان کارشناسی و بودجه‌هایی که در اختیار دارند، بر رفع مشکلات موجود تمرکز کنند، شاهد وقوع مجموعه‌ای از اقدامات موازی که نوعاً اثر یکدیگر را خنثی می‌کنند، نخواهیم بود.

ادیب‌نیا تأکید کرد: از جمله عوامل دیگری که ممکن است چرخه فعالیت‌های قرآنی در کشور را معیوب جلوه دهد، تفکرات ناصحیح و عدم وحدت رویه‌ای است که ممکن است از سوی مسئولان دستگاه‌های حاکمیتی بروز کند که وقوع این امر عملاً موجب خروج مؤسسات مردمی قرآن از مسیر صحیح است. به هر حال نگاه سلیقه‌ای و نادیده انگاشتن بسیاری از مطالبات و اولویت‌های موجود در هر برهه زمانی در عرصه فعالیت‌های قرآنی، موجب سلب اعتماد این مؤسسات و عدم همراهی آنها در طی این مسیر می‌شود.

وی افزود: در ریشه‌یابی این مسئله، موضوع قابل بررسی، گماردن افراد غیر متخصص در حوزه امور قرآنی است که موجب بروز چالش‌هایی در این حوزه می‌شود، باز هم تأکید می‌کنم که نیاز به خروج حوزه اجرایی امور قرآنی از دستگاه‌های متولی و سپردن آنها به مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد و تنها نظارت این دستگاه‌ها بر حُسن انجام آنهاست. برای تغییرات کلان در حوزه امور قرآنی باید این حوزه را به فضای هنر و همچنین فضای مجازی گره بزنیم به این معنی که کلاس‌های قرآنی نباید صرفاً به تلاوت، حفظ و قرائت قرآن محدود شود؛ مثلاً ما خطاط قرآنی نداریم خطاط قرآن یا نداریم یا از ظرفیت آنها در حوزه قرآنی کمتر استفاده شده است یا خوشبینانه تعداد آنها بسیار قلیل است. در حوزه تولید انیمیشن قرآنی بسیار کم‌کار کردیم ...

کد

ادیب‌نیا در پایان گفت: مشکل اصلی و اساسی ما عمل نکردن به قرآن است. باید در کنار تلاوت، به بحث تدبر قرآن بیش از پیش پرداخته شود و در زمینه تفسیر و انتقال مفاهیم قرآن به مخاطبان برنامه‌ریزی اصولی صورت گیرد.

یادآور می‌شود، از جمله موارد اقدامات ادیب‌نیا در زمان مدیرعاملی اتحادیه می‌توان به اجرای طرح سراج‌الله، فراهم‌سازی زمینه اعطای وام قرض‌الحسنه به موسسات متقاضی، برگزاری طرح همیاری و تشکیل کانون همیاری رسالت و تحت پوشش قرار دادن موسسات با این طرح، برپایی هشت محفل انس با قرآن به میزبانی مؤسسات قرآنی استان با همکاری اداره کل اوقاف، اجرای همایش وبیناری مدیران مؤسسات قرآنی استان با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، برگزاری جشنواره فانوس اشک‌ها با حضور مجموعه مدیران موسسات، برپایی مسابقات قرآنی جام حافظان استان بوشهر ویژه دانش‌آموزان پسر زیر ۱۸ سال با همکاری اداره کل تبلیغات اسلامی استان، اجرای مسابقه‌ ترتیل‌خوانی بانوان استان با عنوان مسابقات حنان و ... اشاره کرد.

انتهای پیام
captcha