حاج قاسم؛ مرد مذاکره با نبوغ بالای نظامی
کد خبر: 4192227
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۱
همرزم سردار سلیمانی در سوریه بیان کرد:

حاج قاسم؛ مرد مذاکره با نبوغ بالای نظامی

علی صداقت از همرزمان سردار سلیمانی در سوریه با تأکید براینکه حاج قاسم در عین اینکه نبوغ نظامی بالایی داشت، مرد مذاکره بود، گفت: حاج قاسم هم طراحی، هم هدف گذاری و هم پیاده‌سازی می‌کرد. ایشان یک ارتش چند ملیتی را متشکل از لشکر فاطمیون از افغانستان، لشکر حیدریون از عراق، لشکر زینبیون از پاکستان، حزب‌الله از لبنان، نصرالله از یمن را با زبان، نژاد، مذهب و فرهنگ های مختلف در کنار هم متحد کرد.

سردار شهید حاج قاسم سلیمانیبه گزارش خبرنگار ایکنا،  علی صداقت از همرزمان سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در سوریه و استاد دانشگاه بقیةالله(ع) و دانشگاه آزاد اسلامی،  امشب، ۱۵ دی‌ماه در هفتمین نشست از سلسله وبینارهای بزرگداشت مکتب سردار دل‌ها، با موضوع «سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و گفتمان مقاومت» به سخنرانی پرداخت.

متن این سخنرانی به شرح ذیل است:

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گفتمان ویژه‌ای در سطح منطقه و جهان به ویژه در غرب آسیا با عنوان «گفتمان مقاومت» به وجود آمد که محوریت آن تحت عنوان اسلام‌گرایی است. پایه اصلی این گفتمان، ایران پس از انقلاب اسلامی است. اسلام‌گرایی ایران، نقش اساسی در پرورش این گفتمان با تأکید اساسی بر نابودی دولت غاصب صهیونیستی داشت که این آرمان، روح تازه‌ای را در کالبد جهان اسلام دمید.

با شکل‌گیری جبهه مقاومت با تکیه بر شبه نظامیان شیعی و اهل تسنن،  قدرت استکبار جهانی در منطقه به چالش کشیده شد. در این میان حضور فرماندهان بصیر و توانمند زیاد و در رأس آنها حاج قاسم در پیشبرد سیاست‌های کلان نظام اسلامی در منطقه نقش‌آفرینی کردند که به الگوی مناسب برای مردم منطقه تبدیل شدند.

سردار سلیمانی به عنوان نماد هویتی ایران

سردار سلیمانی به عنوان نماد نماد هویتی ایران و به عنوان نماد ایرانی ـ اسلامی در شکل گیری جبهه مقاومت نقش به سزایی داشته است.

شهید سلیمانی یک شخصیت صرف نیست بلکه ایشان یک تجلی از گفتمان مقاومت است. سردار سلیمانی جنگ طلب نبود بلکه مبتکر و مدافع صلح بود. شهید سلیمانی، نماد و شناسنامه گفتمانی است که دفاع از ایران بزرگ و ملت شریف ایران را تنها در بستر دکترین راهبردی و حفظ جمهوری اسلامی ممکن می‌دانست.

شهید سلیمانی به عنوان نمونه انسان محبوب در دنیای امروز است که با تلفیق روش نرم و استراتژیک سخت و با شهادتش، تصویر فرامرزی از گفتمان مقاومت را در سراسر جهان به تصویر کشید. گفتمانی که اخراج آمریکا و استکبار جهانی را از منطقه خواستار است تا زمینه‌سازی برای ظهور حضرت ولی‌عصر(عج) باشد.  

این گفتمان دو عنصر سلبی و ایجابی دارد؛ در عنصر سلبی به دنبال نفی سلطه و استکبارستیزی است. در بُعد ایجابی نیز  در پی حمایت از مستصعفان و تمدن‌سازی اسلامی است. شهید سلیمانی به عنوان چهره بین‌المللی مقاومت بیش از دو دهه فرماندهی این گفتمان را برعهده داشت.

شهید سلیمانی به واسطه تحولات سریع منطقه و مبارزه علیه رژیم صهیونیستی در گسترش نفوذ انقلاب اسلامی و به تبع آن جمهوری سلامی در غرب آسیا تأثیر بسیار گذاشته است که زمینه ساز ساخت تمدن نوین اسلامی و حاکمیت امام زمان(ع) خواهد بود.

شهید سلیمانی همواره در خط مقدم نبرد، حضور داشت

ایشان همواره به عنوان فرمانده لشکر در خط مقدم حضور داشت و به عنوان یک رزمنده از کیان اسلامی دفاع می‌کرد. سردار سلیمانی پس از هشت سال جنگ تحمیلی به عنوان فرمانده جنوب شرق کشور، اقداماتی را علیه مبارزه با اشرار انجام دادند. سپس فرماندهی و مسئولیت نیروی قدس به ایشان سپرده شد که شاهد اقدمات به موقع حاج قاسم در بحران افغانستان و پس سقوط رژیم بعث در عراق و نقش ارزشمند حاج قاسم در تشکیل دولت شیعی در عراق بود. حاج قاسم در عراق اقدامات عام‌المنفعه‌ای را انجام داد که به نوعی هم گروه‌هایی که ارتباط نزدیک با جمهوری اسلامی داشتند، تقویت شدند.

پس از این موارد، نقشه استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی برای از بین بردن حزب الله با راه‌اندازی جنگ 33 روزه در سال 2006 بود اما آینده‌نگری حاج قاسم پیش از آغاز جنگ 33 روزه، موجب شد تا امکانات مورد نیاز دفاعی و نظامی به موقع به حزب‌الله برسد بطوری که اگر جنگ بیش از این طول می‌کشید، امکانات نظامی برای حزب الله فراهم بود.  در جنگ 33 روزه، رژیم صهیونیستی از جمعیت 30، 40 هزار نفری حزب‌الله شکست می‌خورد. این شکستی مفتضحانه و همه جانبه برای رژیم صهیونیستی بود.

اما داعش ساخته آمریکا با همراهی سایر کشورها برای تغذیه اطلاعاتی و امنیتی و تجهیزات، بود. ابوبکر البغدادی زیر نظر موساد، آموزش‌های لازم را دید بطوری که ظرف مدت کوتاهی 58 درصد عراق و بسیاری از شهرهای سوریه را اشغال کرد. دنیا استکبار با تمام ظرفیت با ساخت داعش به میدان آمدند که شیعه را از دم تیغ بگذارنند اما با تدابیر مقام معظم رهبری به عنوان فرماندهی کل قوا و فرماندهی و برنامه‌ریزی سردار شهید سلیمانی، نقشه‌های آنان نقش برآب شد.

بهره‌گیری از تجربیات جنگ تحمیلی در مقابله با داعش

حاج قاسم در وهله اول مقابله با داعش با بهره‌گیری از تجربیات جنگ تحمیلی، شروع به کادرسازی کرد، آموزش‌های دفاعی ـ نظامی را با محوریت دفاع وطنی، آغاز کردند. حاج قاسم با اقدامات قابل توجه در مسائل عقیدتی و دینی در کنار رویکرد نظامی، فعالیت‌های مثمرثمری را انجام داد. همراهی مستشاران ایرانی با ارتش سوریه از اقدامات تأثیرگذار بود. آموزش نظامی، اخلاق محوری و برخورد با مردم و زیرمجموعه‌ها به ارتش سوریه و عراق نیز مهم بود.

متعاقب این کادرسازی، ارتش چند ملیتی متشکل از لشکر فاطمیون از افغانستان، لشکر حیدریون از عراق، لشکر زینبیون از پاکستان، حزب‌الله از لبنان، نصرالله از یمن با زبان، نژاد، مذهب و فرهنگ های مختلف فراهم شد. حاج قاسم هم طراحی، هم هدف گذاری و هم پیاده‌سازی می‌کرد. اندک اندک تربیت و پرورش ارتش جهان اسلام آغاز شد. حاج قاسم در عین اینکه نبوغ نظامی بالایی داشت، مرد مذاکره بود.

پاکسازی مفسدین از اطراف بشار اسد، حضور در اول خط نبرد در اغلب عملیات‌ها، کسب پیروزی‌ها با کمترین تلافات جنگی، تدبیر به هنگام، مرد اهل عمل و تجلی «أَشِدَّاء عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاء بَيْنَهُمْ» از جمله خصوصیات بارز حاج قاسم بود.

داعش پنج استان عراق را تصرف می‌کند تا ورودی بغداد می‌آید که به این وضعیت بحرانی با تدبیر رسیدگی می‌کند و سپس دیداری را با آیت‌الله العظمی سیستانی انجام می‌دهند که پیرو آن فتوای مرجعیت را برای مبارزه با داعش دریافت می‌کند و متعاقب آن 300 هزار داوطلب عراقی را همراه می‌کند که از ورود داعش به پایتخت عراق جلوگیری می‌کند.  

سپس داعش به سمت اربیل می‌رود. مسعود بارزانی، رهبر اقلیم کردستان از آمریکایی‌ها و سپس ترک‌ها و عربستان و کشورهای مختلف که انتظار کمک داشت، درخواست کمک می‌کند اما پاسخ مثبتی دریافت نمی‌کند. با حاج قاسم تماس می‌گیرد و ایشان می‌گوید «فقط امشب، شهر را نگه دارد». فردا صبح حاج قاسم با تیم 30-40 نفره به اربیل می‌رسد. هنگامی که خبر ورود حاج قاسم به اربیل به داعش می‌رسد، نیروهای داعش 50 -60 کیلومتر، عقب نشینی می‌کند. این واهمه و ترس دشمن از حضور فیزیکی حاج قاسم را نشان می‌دهد. هرجا حاج قاسم پا می‌گذاشت امید در دل رزمندگان و نا امیدی در دل دشمنان ایجاد می‌کرد.

حاج قاسم حتی در جنگ عربستان و یمن نیز با تجهیز انصار الله، برنامه‌ریزی دقیقی داشت که امروزه یکی از مسائل مهم اتفاق افتاده در جنگ غزه، پشتیبانی یمنی‌ها است. حاج قاسم، جمهوری اسلامی را به عنوان قدرت بازدارنده در منطقه تبدیل کرده است.

حاج قاسم در ابعاد مختلف جامعیت سیاسی، اقتصادی و ... داشت. برای حاج قاسم امر محال وجود ندارد و هر آنچه که به جمع‌بندی مطمئنی می‌رسید با هماهنگی فرماندهی کل قوا، انجام می‌داد. حاج قاسم توانست اتحاد و همدلی را در سطح بین‌المللی و منطقه ایجاد کند. همچنین در تشییع پیکر ایشان شاهد ارادت و حضور گسترده مردم در داخل نیز بودیم چون حاج قاسم، شخصیتی فراجناحی بود.

شهید سلیمانی به عنوان یک شخصیت محوری مقاومت است

شهید سلیمانی شخصیت محوری مقاومت است که تأثیر مستقیمی را در شکل‌گیری و بازتولید گفتمان مقاومت داشت. او با مردمی کردن امر مقاومت به مانند جنگ هشت ساله تحمیلی، موفق شد ظرفیت‌های بالقوه‌ای را بالفعل کند.

آنچه شهید سلیمانی مدیریت و برجسته کرد، نیروی مقاومت را از وضعیت ملی به فراملی تبدیل کرد و توانست مثل خود و نرم افزار خود را در درون اشخاص زیادی تکثیر کند تا در نبودش نیروی مقاومت بتواند مسیر خود را ادامه دهد. درست است که امروز فقدان شهید سلیمانی برای ما حادثه بزرگی است اما نگرانی ندارد زیرا شهید سلیمانی نرم افزار خود را در بسیاری از نیروهای مقاومت تکثیر کرده است.

ظرفیت سازی حاج قاسم، خصوصت بارز ایشان برای ایجاد ارتش جهانی بود که بسیاری از آزادی‌خواهان دنیا از این سیره درس گرفته‌اند. شهادت ایشان موجب شد تا یک انرژی جدیدی در جغرافیای وسیع منطقه و فرامنطقه در محور مقاومت شکل بگیرد. شهید سلیمانی جبهه مقاومت را به گونه‌ای به نمایش گذاشت که هرگز با رفتن سردار، آسیب نخواهد دید بلکه قوی‌تر می‌شود.

یادآور می‌شود، هشتمین و آخرین نشست از سلسله وبینارهای بزرگداشت مکتب سردار دل‌ها، شنبه، 16 دی‌ماه با موضوع «برداشت روان‌شناختی از ویژگی‌های شخصیتی حاج قاسم» با سخنرانی نجف طهماسبی‌پور، دانشیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی برگزار خواهد شد.

گزارش از سمیرا انصاری

انتهای پیام
captcha