درخواست شهید حجتی از مرحوم اربابی + عکس
کد خبر: 4190400
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۲
در دیدار با خانواده شهیدحجتی مطرح شد

درخواست شهید حجتی از مرحوم اربابی + عکس

شهیدسیدعلیرضا حجتی از شاگردان مرحوم استاد اربابی بود و جلسات قرآن این استاد فقید در لویزان با تشویق‌های او برپا شد؛ جلساتی که ابتدا تعداد نفرات آن کم بود اما مدتی نگذشت که آوازه آن به سراسر کشور رسید و از استان‌های دور و نزدیک برای شرکت در آن حضور پیدا می‌کردند.

دیداربه گزارش ایکنا، سی و دومین دیدار هفتگی جامعه قرآنی با خانواده شهدای قرآنی که به همت کمیته شهدای قرآنی سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ برگزار می‌شود، این هفته چهارشنبه 6 دی‌ماه اختصاص به خانواده شهید سیدعلیرضا حجتی داشت. خانواده‌ای که در زمان درگذشت پدر و مادر شهید و خواهر بزرگتر او و همچنین کسالت برادر بزرگترشان، سیداحمد حجتی؛ برادر کوچکتر شهید، آن را میزبانی می‌کرد.

این دیدار در آستانه سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی و همچنین در فاصله چند روز گذشته از شهادت سردار سیدرضی موسوی که او نیز از شهدای مدافع حرم بود، موجب شد حال و هوایی پیدا کند که حضار با ذکر صلوات و قرائت فاتحه‌ای نثار همه شهدای مدافع حرم، فضا را متبرک به یاد همه مدافعان از کیان اسلامی کنند.

رحیم قربانی؛ مسئول سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ نیز که این دیدارها به همت او و همکارانش در کمیته شهدای قرآنی این سازمان صورت می‌گیرد در ابتدا، مجدد برگزاری هشتمین یادواره شهدای قرآنی پایتخت که قرار است پنج‌شنبه 14 دی‌ماه در حسینیه الزهراء مجتمع امام خمینی(ره) شورای عالی قرآن برگزار شود را یادآور شد؛ کنگره‌ای که به یاد 280 شهید قرآنی پایتخت و با دعوت از خانواده شهدا و تکریم از آن برگزار می‌شود.


زمان و مکان هشتمین یادواره شهدای قرآنی پایتخت اعلام شد


12 شهریور سال 60 در منطقه بازی‌دراز و بر اثر موج انفجار گلوله تانک عراقی که به سنگری اصابت می‌کند، سیدعلیرضا حجتی به همراه چند نفر دیگر از همرزمانش به فیض شهادت نائل می‌شود و پیکر آنها به دلایل شرایط حاد حاکم در منطقه که زیر آتش مستقیم دشمن بعثی است تا 15 تیر سال 61 همان‌جا و در شرایط بد آب و هوایی باقی می‌ماند تا اینکه موقعیتی پیش می‌آید و جسدی که غیرقابل شناسایی است به عقب بازگردانده می‌شود؛ جسدی متلاشی و قطعه قطعه شده که اگر نبود زیرپوش تن جنازه که همسرش شناسایی کرد و البته پلاکی از شهید که کمی دورتر از پیکرش پیدا شد، نمی‌توانستند او را تشخیص دهند. او هم اکنون در قطعه 26 بهشت زهرا و کمی آن طرف از مزار شهید سیداحمد پلارک که همگی او را به نام شهید معطر قطعه شهدا می‌شناسند، مدفون است.

این اطلاعات را برادرش، سیداحمد داده و در ادامه گفت: شهید سیدعلیرضا، متولد 1332 بود و فقط دو ماه از داماد شدنش می‌گذشت و به غیر از چند ماه خدمتی که در بسیج و سپاه به انجام رسانده بود، فقط یک  شبانه‌روز به خط مقدم اعزام شده بود که اینگونه به فیض شهادت نائل آمد و البته پیش از شهادت با موج انفجار که به آن اشاره شد، بنا به گفته شاهدان در همان روز نیز در سه مرحله مجروح شد.

وی ادامه داد: با توجه به رفتار و منش شهید و اینکه اساساً انسانی خودساخته، مستقل و متکی به خود بود و این رفتار تأثیر عمیقی بر روی اعضای خانواده گذاشته بود، لذا ماجرای شهادت او چندان بر روی ما و به ویژه مادر مرحومم تأثیر منفی نگذاشت و حتی یادم هست زمانی که بعد از اطلاع از خبر شهادت او، پدرم کمی بی‌تابی می‌کرد، مادرم او را دلداری می‌داد. شهید سیدعلیرضا وضعیت زندگی خوبی داشت و در تهران یک اغذیه فروشی را اداره می‌کرد و از نظر مالی  و شرایط اقتصادی در آن دوران، فردی بود که به راحتی می‌توانست زندگی کند اما این آسایش و آرامش را با عاقبت بخیری که خود به آن اعتقاد داشت معاوضه کرد و با ثبت نام در سپاه،  در نهایت مقدمات حضورش در جبهه را فراهم کرد و همیشه به ما می‌گفت پولی که البته در مقایسه با درآمدی که تاکنون کسب می‌کرد، مبلغ ناچیزی بود، حلال است و برکت بیشتری دارد.

برادر شهید حجتی از بینش سیاسی و بصیرتی که برادرش در آن برهه از زمان داشت، سخن به میان آورد و گفت: به شدت اهل مطالعه بود، نشریه مکتب اسلام را می خواند و پیش از انقلاب پای ثابت سخنرانی‌های مرحوم دکتر علی شریعتی بود؛ به چنان بینش عمیقی در زمینه‌های مختلف رسیده بود که خاطرم هست آن زمان که کمتر حتی در میان نخبگان سیاسی از مقوله استراتژیک نفت و نقش آن در معادلات سیاسی منطقه صحبت می شد، او از  خیانت بزرگ عربستان نسبت به فروش نفت به دول استعمارگر غربی که در آینده موجب خواهد شد آنها بر منابع منطقه خاورمیانه استیلا پیدا کنند، سخن به میان می‌آورد؛ موضوعی که در شرایط کنونی متوجه می‌شویم که تحلیل درستی بوده است.

وی درباره فعالیت قرآنی برادر شهیدش نیز گفت: از شاگردان مرحوم استاد اربابی بود؛ صوت زیبایی در تلاوت قرآن داشت و مرحوم اربابی وثوق کاملی به او داشت. نقل معروفی است که جرقه تشکیل کرسی تلاوت در منطقه لویزان را شهید سیدعلیرضا زد و به استاد خود گفت که این محفل قرآنی را دایر کند که تصور می‌کنم  زمان آن به سال 47 بازمی‌گردد. مرحوم اربابی به او می‌گوید که جلسه قرآنی آن هم در حالیکه ما دو نفر هستیم؟ و شهید به ایشان گفته  ما دو نفر شروع می‌کنیم و در ادامه افراد با اطلاع از آن به ما می‌پیوندند. آنچه که شهید گفت محقق می‌شود و کرسی تلاوت و جلسات قرآن مرحوم اربابی آنچنان رونق می‌گیرد که حتی خود ایشان اذعان می‌کنند آوازه این جلسات آنچنان می‌پیچد که حتی از کرمانشاه و اردبیل، افرادی به شوق شرکت در این جلسه سختی راه را به جان می‌خرند و این در حالیست که بسیاری از اهالی لویزان در این محفل  شرکت نمی‌کنند. طبیعی هم هست چراکه اغلب ساکنان این منطقه افسران گارد شاهنشاهی بودند و یا مأموران سازمان امنیت و اطلاعات کشور(ساواک) که اتفاقاً حساسیت زیادی هم بر روی مجالس مرحوم اربابی داشتند و بر روی آن نظارت می‌کردند تا مبادا این مجالس تبدیل به یک جریان ضد رژیم طاغوت شود.

حجتی گفت: به هر حال خروجی جلسات قرآنی مرحوم استاد اربابی، اساتید و کارشناسان بنام قرآنی بود که هم اکنون در مناصب و موقعیت‌های گوناگون سمت خادم‌القرآنی را دارند اما پس از شهادت سیدعلیرضا، به سبب ارادت و علاقه‌ای که مرحوم اربابی به این شهید بزرگوار داشت، نام مجالس قرآنی خود را به نام او ثبت کرد.

وی تصریح کرد: از جمله دیگر ویژگی‌های شخصیتی شهید سیدعلیرضا یکی بودن حرف و عمل او بود؛ با وجود آنکه فرزند ارشد خانواده نبود اما توصیه‌هایی به همه ما داشت که البته همانطور که عرض شد بر روی اعضای خانواده نیز اثر می‌گذاشت اما نکته مهمتر این بود که خود نیز عامل به آنها بود و مثلاً وقتی صحبت از صله رحم کرده و ما را به آن توصیه می‌کرد، خود در این زمینه و دیدار و ملاقات با اعضای فامیل و احوالپرسی از آنها پیش‌قدم بود.

برادر شهید حجتی در پایان گفت: صوتی از قرائت این شهید که اتفاقاً صدای محزون و تأثیرگذاری داشت در قالب یک نوار کاست باقی مانده بود که البته بنا به درخواست یکی از دوستان به منظور تکثیر از خانواده گرفته شد که هیچگاه بازگردانده نشد و این افسوس بزرگی است که امیدوارم فرد درخواست‌کننده آن را به جهت میراثی که از این شهید برایمان به یادگار مانده بود پس بیاورد اما وصیت‌نامه شهید موجود است که البته چون زمان زیادی از نگارش آن گذشته لذا وصیت‌نامه را بازسازی کردیم و دقیقاً در آن وصیت‌نامه نیز به مواردی که گفتم اشاره کرده است؛ یعنی همان مواردی که خود ما را توصیه می‌کرد و البته خود نیز در انجام آنها کوشا بود.

این گزارش حاکی است در ابتدای این ملاقات محمدمهدی آزاد از قاریان ممتاز به تلاوت قرآن پرداخت  و در ادامه محمد انجم‌شعاع؛ مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی سخنانی کوتاهی در لزوم و اهمیت پاسداشت شهدای قرآنی ایراد کرد و حُسن ختام این دیدار هم علی‌اکبر ملکشاهی؛ پیشکسوت قرآنی به تلاوت آیاتی از قرآن پرداخت.

اهدای لوح تقدیر از سوی فرماندهی سپاه محمدرسول‌الله تهران به همراه یک جلد کلام‌الله مجید و دعوت از خانواده شهید برای شرکت در هشتمین یادواره شهدای پایتخت نیز در پایان این دیدار صورت گرفت.

انتهای پیام
captcha