اعتلای خانواده، اولویت‌ ترویجی مدیر مسلمان در مساجد و مدارس کوزوو
کد خبر: 4190347
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۶

اعتلای خانواده، اولویت‌ ترویجی مدیر مسلمان در مساجد و مدارس کوزوو

مسئول مدرسه اسلامی شهر جیلان کوزوو تصریح کرد: بزرگترین توفیق زندگی‌ام این بود که خداوند متعال مسیر نقش‌آفرینی در عرصه تبلیغ معارف اسلامی را برایم تسهیل کرد تا وسیله‌ای برای هدایت دیگران و ترویج ارزش‌ها و اخلاق انسانی در مساجد و مدارس باشم، به طوری که زنان و دختران مسلمان بتوانند باعث اعتلای انسان، خانواده و جامعه اسلامی کوزوو شوند.

به گزارش ایکنا به نقل از وبگاه مسلمون حول العالم، مریتا بروسی (Merita Boroci)، در سال 1991 در پریشتینا، پایتخت کوزوو، به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی خود را در منطقه هایفالی به پایان رساند، سپس تحصیلات متوسطه را در مدرسه اسلامی علاءالدین ادامه داد. او تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی در دانشکده معارف اسلامی پریشتینا ادامه داد و همچنین از دانشکده اقتصاد با گرایش مدیریت و علوم کامپیوتر فارغ‌التحصیل شد و مدرک کارشناسی ارشد خود را هم از دانشکده معارف اسلامی پریشتینا اخذ کرد.

مریتا بروسی در حال حاضر به عنوان معلم علوم دینی در شورای مرکزی استان جیلان در جنوب شرقی کوزوو و هماهنگ کننده و استاد مدرسه اسلامی علاءالدین مشغول به فعالیت است.

وضعیت مسلمانان در دوره اشغال صرب‌ها

وی در خصوص وضعیت زنان مسلمان کوزوو در دوران اشغال صرب‌ها در قرن بیستم می‌گوید: در دوران اشغال کوزوو توسط صرب‌ها در طول قرن بیستم، شرایط بسیار دشوار بود. مردم امکان انجام فعالیت‌ها و اجرای برنامه‌های لازم در همه زمینه‌های زندگی، از جمله فعالیت‌ها و پروژه‌های مربوط به زنان را نداشتند.

این مدیر مسلمان‌ افزود: درخصوص مسائل دینی و مذهبی، پروژه اصلی برای مسلمانان کوزوو مدرسه اسلامی علاءالدین _ که در سال 1951 تأسیس شده است _ بود که هدف آن تربیت مردانی برای تسهیل امور مذهبی در مساجد کوزوو بود. به طور کلی برای زنان کوزوو در خارج از خانه‌هایشان نقشی وجود نداشت و وظیفه اصلی آنها محدود به تربیت نسل‌ها بود تا اینکه بتوانند میهن و هویت خود را حفظ کنند.

اعتلای خانواده، اولویت‌ ترویجی مدیر مسلمان در مساجد و مدارس کوزوو

وی گفت: با این حال، در سال 1997/1998، تصمیمی از سوی مرکز اسلامی کوزوو مبنی بر افتتاح یک بخش ویژه برای دانش‌آموزان دختر در مقر اصلی مدرسه در پایتخت و همچنین در شعبه دوم آن در شهر پریزرین، در جنوب کشور، صادر شد. این تصمیم که در پایان دوران اشغال کوزوو توسط صرب‌ها گرفته شد تأثیر مثبتی هم بر وضعیت زنان مسلمان کوزوو داشت. برخی از دانش‌آموزان دختر پس از تحصیل در مدرسه علاءالدین، تحصیلات خود را در دانشکده مطالعات اسلامی در پریشتینا و برخی از آنها تحصیلات دانشگاهی حقوقی خود را در دانشگاه‌های عربی و اسلامی خارج از کوزوو ادامه دادند.

امروزه ما شاهد نقش واقعی زنان مسلمان کوزوو در جامعه هستیم که در همه مسائل اجتماعی نقش‌آفرینی کرده و در حل مشکلات مختلف اجتماعی مشارکت دارند.

فرصتی برای مشارکت زنان در فعالیت‌های اجتماعی

مریتا بروسی درباره شرایط زنان مسلمان کوزوو در قرن بیست و یکم می‌گوید: با پایان جنگ در کوزوو و بازگشت ثبات، فرصت‌های بیشتری برای مشارکت زنان مسلمان در زمینه‌های مذهبی و اجتماعی ایجاد شد. در این مرحله، تعداد دانش‌آموزان دختر و پسری که در مساجد کوزوو شرکت می‌کردند، هر روز افزایش می‌یافت و به همین دلیل معلمان زن کوزوو که از مدرسه علاءالدین یا دانشکده معارف اسلامی فارغ‌التحصیل شده بودند نقشی محوری و اصلی در آموزش مبانی اسلام به کودکان ایفا کردند.

با گذشت زمان، تعداد کودکان اعم از دختر و پسر که در مساجد و مدارس اسلامی حضور می‌یافتند، به‌طور چشمگیری افزایش یافت و نیاز مبرمی به برنامه‌ریزی برای آموزش مناسب آنها احساس می‌شد. این همان چیزی بود که مدرسه اسلامی علاء‌الدین را بر آن داشت تا در سال 2005 بخش زنان را تأسیس کند، که به طور قابل توجهی در ایجاد موقعیت بهتر برای زنان مسلمان جامعه کوزوو و نقش‌آفرینی آنها در جامعه کمک کرد.

اعتلای خانواده، اولویت‌ ترویجی مدیر مسلمان در مساجد و مدارس کوزوو

استاد مدرسه اسلامی علاء‌الدین درباره رعایت حقوق دینی و مدنی زنان مسلمان می‌گوید:  در سال‌های اخیر، نیاز جامعه کوزوو به حضور زنان مسلمان در زندگی اجتماعی افزایش یافته است و بانوان محجبه در تخصص‌ها و زمینه‌های مختلف، نمونه‌های بی‌نظیر و شگفت‌انگیزی از نحوه انجام صادقانه و مسئولانه هر حرفه‌ای ارائه کرده‌اند. امروز ما زنان موفق مسلمانی داریم که در رشته‌های مختلف فارغ‌التحصیل شده‌اند و در مشاغل زیادی مشغول به کار هستند و در انجام کار خود مهارت‌های بالایی از خود نشان می‌دهند. با این حال با توجه به قوانین مربوط به منع پوشش اسلامی در آموزش و پرورش، این موضوع بهانه‌ای شده است تا سایر نهادها از به کارگیری زنان باحجاب خودداری کنند.

وی تأکید کرد:  علیرغم چالش‌ها و سوگیری‌های قانونی؛ زنان مسلمان امروزی در کوزوو از پیشرفت بسیار بالایی در سطوح شخصی و حرفه‌ای برخوردارند و درجات تحصیلی بالایی کسب کرده‌اند و مناصب معتبری را به دست آورده‌اند.

مریتا بروسی درباره فعالیت‌های اجتماعی خود و اولویت‌هایی که دنبال می‌کند می‌گوید: وقتی در یک محیط خانوادگی سالم بزرگ می‌شوید، پیشنهادهایی برای مسیرهای زندگی آینده خود دریافت می‌کنید. در همین راستا، مادرم به من پیشنهاد کرد که تحصیلات خود را در مدرسه اسلامی علاءالدین ادامه دهم که علاوه بر دروس علمی دولتی، برنامه‌های درسی دینی مورد تأیید رسمی را نیز تدریس می‌کنم. تحصیل در این مدرسه انگیزه اصلی من برای فعالیت در جامعه‌ای بود که در آن زندگی می‌کنم. برنامه‌های درسی دینی که ما مطالعه می‌کردیم و استاد به بهترین شکل ممکن توضیح می‌دادند، نشان‌دهنده وجود انحرافاتی بزرگ در جامعه بود.

اولویت‌ها و دستاوردها

وی در مورد اولویت‌های خود در زندگی گفت: همیشه در اندیشه یادگیری اصول، ارزش‌ها و اخلاق دین اسلام بوده‌ام و در عمل هم تلاش کرده‌ام تا آموخته‌هایم را به زنان و دختران اطراف خود در مسجد و مدرسه منتقل کنم. در نهایت، هدف کلی، رسیدن به مرحله‌ای است که یک الگوی مثبت از زن مسلمان در جامعه ارائه شود به نحوی که اصول دین، ارزش‌های انسانی و سنت‌های جامعه نیز در نظر گرفته شود.

مریتا بروسی با بیان اینکه در مسیری که برای زندگی خود انتخاب کرده است با چالش‌ها، مخالفت‌ها و مشکلات متعددی هم مواجه بوده است، درباره دستاوردهایی که داشته می‌‎‌گوید: بزرگترین توفیق زندگی‌ام این بود که خداوند متعال مسیر نقش‌آفرینی در عرصه تبلیغ معارف اسلامی را برایم تسهیل کرد، زیرا در کودکی فکر نمی‌کردم که این راه را طی کنم و این چنین باشد.

اعتلای خانواده، اولویت‌ ترویجی مدیر مسلمان در مساجد و مدارس کوزوو

خداوند متعال به من توفیق داده است که وسیله‌ای برای هدایت دیگران و آموزش مبانی اسلامی، ارزش‌ها و اخلاق انسانی باشم. به طوری که زنان و دختران مسلمان بتوانند برای جوامع خود مفید باشند. چنانچه در حوزه تبلیغ و رسانه موفق به اجرای برنامه Horizont Shprese (چشم‌اندازهای امید) شدم که اسلام و آموزه‌های دینی را به زیبایی نشان می‌دهد و هدف این است که مخاطبان، عظمت دین اسلام را درک کنند و در نهایت در اعتلای انسان، خانواده و جامعه اسلامی کوزوو سهیم باشند.

توصیه به زنان و دختران مسلمان

مریتا بروسی به دختران و زنان مسلمان هم توصیه می‌کند که قدر دین بزرگ اسلام را که به آن تعلق دارند بدانند، به مسلمان بودن خود افتخار کنند و قلب خود را با عشق به اسلام پرکنند.

وی در عین حال تأکید کرد که زنان مسلمان قطعاً با چالش‌هایی مواجه خواهند شد، اما نباید دلسرد شوند. بلکه باید با این چالش‌ها مقابله کرده و در مسیر صحیحی که به آن دعوت شده‌اند به راه خود ادامه دهند. چرا که با این روش می‌توانند سختی‌ها را به فرصت تبدیل کرده و به اهداف عالیه‌ای که در زندگی دارند دست یابند.

ترجمه: میترا فرهادی

انتهای پیام
captcha