کتاب «مستندنگاری تاریخ شفاهی بازسازی هویزه» در اهواز رونمایی می‌شود
کد خبر: 4189973
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۷

کتاب «مستندنگاری تاریخ شفاهی بازسازی هویزه» در اهواز رونمایی می‌شود

کتاب «مستندنگاری تاریخ شفاهی بازسازی هویزه» 15 دی‌ماه جاری همزمان با گرامیداشت چهل‌وسومین سالگرد حماسه هویزه و شهادت علم‌الهدی و یارانش در محل یادمان شهدای هویزه اهواز رونمایی می‌شود.

دیدار نمایندگان ستاد برگزاری سالگرد حماسه هویزه با آیت‌الله جزایریبه گزارش ایکنا از خوزستان، نمایندگان ستاد برگزاری سالگرد حماسه هویزه در آستانه چهل‌وسومین سالگرد این حماسه و شهادت سیدحسین علم‌الهدی و همرزمانش با آیت‌الله سیدمحمدعلی موسوی جزایری، زعیم حوزه‌های علیمه استان خوزستان دیدار کردند.

میلاد کریمی، دبیر ستاد فرهنگی زیارتگاه شهدای هویزه در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته جهت برگزاری آیین چهل‌وسومین سال شهادت علم‌الهدی و یارانش در حماسه هویزه به قرار گرفتن 16 دی به نام روز شهدای دانشجو در تقویم اشاره کرد و گفت: اهمیت اقدام شهدای دانشجو در حماسه هویزه باعث شد تا مجلس شورای اسلامی در تبصره‌ای سالروز شهادت دانشجویان بسیجی به فرماندهی شهید حسین علم‌الهدی در هویزه را به‌عنوان روز شهدای دانشجو تعیین کند. مصوبه‌ای که در تاریخ ۳۰ آذر سال ۱۳۷۷ به تأیید شورای نگهبان نیز رسید، اما در تقویم‌ها نوشته نمی‌شد تا اینکه پس از پیگیری بسیار، سرانجام از سال قبل، به صفحات اصلی تقویم بازگشت و امسال دومین سالی است که سالگرد شهدای هویزه در قالب کنگره ملی شهدای دانشجو به میزبانی خوزستان برگزار می‌شود.

در ادامه آيت‌الله موسوی‌جزایری، زعیم حوزه‌های علمیه استان خوزستان نیز با ابراز خرسندی از اقدامات صورت گرفته ضمن بیان خاطراتی از شهید علم‌الهدی اظهار کرد: شهدای هویزه مریدان سیدحسین از شهرهای مختلف بودند و در ایام مراسم، خانواده‌های شهدا از شهرهای مختلف به هویزه می‌آیند.

رئیس سابق هیئت امنای زیارتگاه شهدای هویزه با بیان اینکه همراهان شهید علم‌الهدی، 300 نفر بودند که تعدادی از آنها اهوازی و از مسجد ما بودند. سیدحسین از بچه‌های مسجد ما و انسانی با کمال، باسواد و انقلابی بود و با اینکه کسی به ایشان نگفته بود، به انتخاب خود به هویزه رفت.

همچنین علی دست‌پروری، نماینده مدیریت توسعه وقف و مشارکت‌های اجتماعی بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی نیز در این دیدار، ضمن ابلاغ سلام خادمان حضرت رضا(ع) و دفتر تولیت گفت: قرار است به‌مناسبت سالگرد بازسازی شهر هویزه توسط آستان قدس رضوی در دوران جنگ تحمیلی، برنامه‌ای برگزار شود که در ادامه با توجه به ظرفیت‌های استان، تصمیم به ادغام با مراسم سالگرد حماسه هویزه شد.

وی همچنین از چاپ کتاب مستندنگاری تاریخ شفاهی بازسازی هویزه خبر داد و افزود: همه مستندات تصویری و نامه‌نگاری‌ها از زمان پیشنهاد بازسازی توسط مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی تا دستور تاریخی حضرت امام خمینی(ره) و هر آنچه گذشته از جمله زحمات و حمایت‌های حضرتعالی به‌صورت یک مجلد چاپ شده و آماده رونمایی در مراسم بزرگداشت شهدای هویزه است.

نماینده آستان قدس رضوی اضافه کرد: همچنین مستند تصویری از عکس‌ها و ویدئوهای ناب آن زمان اعم از حضور رزمندگان در هویزه و برنامه‌های مناجات و توسل و سخنرانی حضرات آیات واعظ طبسی و موسوی جزایری در آیین افتتاحیه شهر جدید هویزه نیز آماده شده که بخش‌هایی از آن در مراسم پخش خواهد شد و نمایشگاهی از تصاویر و اسناد نیز در حاشیه مراسم برپا خواهد شد.

در خاتمه این دیدار، پرچم مزار مطهر شهید علم‌الهدی و تندیس دوره قبل کنگره به آیت‌الله موسوی جزایری اهدا شد.

یادآور می‌شود، آیین چهل‌وسومین سالگرد حماسه هویزه و شهادت علم‌الهدی و یارانش صبح جمعه، 15 دی‌ماه جاری در محل یادمان شهدای هویزه واقع در 40 کیلومتری اهواز برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
captcha