تغییر در شورای توسعه فرهنگ قرآنی از مهم‌ترین اخبار هفته
کد خبر: 4189190
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۳
اهم رویدادهای قرآنی هفته

تغییر در شورای توسعه فرهنگ قرآنی از مهم‌ترین اخبار هفته

در حاشیه مهمترین خبر قرآنی در هفته گذشته یعنی انتصاب دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، شاهد برگزار چندین رویداد قرآنی به شکل برخط نیر بودیم.

تغییرات شورای توسعه فرهنگ قرآنی مهم‌ترین خبر هفتهبه گزارش ایکنا، انتخاب حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمصطفی حسینی به سمت دبیری شورای توسعه فرهنگ قرآنی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی مواضعی را از سوی مسئولان نهادهای قرآنی کشور به همراه داشت. مواضعی که در امتداد تحولات ماه‌های گذشته در باب واگذاری مسئولیت این شورا به سازمان تبلیغات اسلامی و اما و اگرهای آن، همچنان توفیق یا عدم توفیق این شورا در انجام امور محوله در آینده را حساس‌تر کرده است. در ادامه خلاصه‌ای از اهم رویدادهای قرانی هفته گذشته را مرور می‌کنیم:  

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی معرفی شد 

خبر داغ قرآنی این هفته انتصاب حجت‌الاسلام و‌المسلمین سیدمصطفی حسینی به سمت دبیری شورای توسعه فرهنگ قرآنی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه 892 و با حضور رؤسای سه قوه بود.

توضیحات دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره انتخاب دبیر شورای قرآنی

اما پیرو انتشار خبر فوق در هفته گذشته و بروز برخی شایعات در خصوص آرای گزینه‌های مطرح شده برای تصدی دبیری شورای توسعه فرهنگ قرآنی، عباس میرزاحسینی، رئیس مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی با تکذیب همه آنها گفت: در جلسه این هفته شورای عالی انقلاب فرهنگی سه گزینه برای سمت دبیری شورای توسعه قرآنی مطرح شدند که حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی اکثریت قریب به اتفاق آراء را کسب کرد و با اختلاف بالا موفق به کسب اعتماد اعضای شورای عالی برای سمت دبیری شورای توسعه فرهنگ قرآنی شد.

زمان اعلام نتایج مسابقات قرآن بسیج

در هفته‌ای که گذشت مرحله نیمه‌نهایی سی‌امین مسابقات سراسری قرآن و عترت بسیج که از 20 آذر آغاز شده بود، به پایان رسید؛ رقابتی که تا 27 آذر ادامه داشت و به صورت آنلاین و از طریق ارتباط تصویری زنده هیئت داوران با شرکت‌کنندگان برگزار شد.

در این مرحله از این دوره از مسابقات بیش از 1500 نفر در سه بخش فردی، گروهی و خانوادگی حضور داشتند و در نهایت در هر رشته بین 10 تا 15 نفر که حائز بیشترین امتیاز شده بودند به مرحله نهایی راه پیدا کردند. مرحله نهایی این مسابقات به شکل حضوری و به میزبانی قم از 29 آذرماه در حال برگزاری است و در نهایت اسامی برگزیدگان 10 دی‌ماه سال جاری اعلام شود.

۲ دی؛ آخرین مهلت شرکت در مسابقات قرآن «بهار در بهار»

دوم دی‌ماه به عنوان آخرین مهلت شرکت در مرحله مقدماتی پانزدهمین دوره مسابقات قرآن «بهار در بهار» ویژه کارکنان و همسران شرکت ملی گاز ایران اعلام شد؛ مسابقاتی که با هدف جذب تمامی همکاران این شرکت و خانواده‌های آنان و آموزش مفاهیم قرآنی در رده‌های مختلف سنی کارکنان و خانواده آنان برگزار می‌شود.

رشته‌های صحیح‌خوانی، قرائت تقلیدی، قرائت تحقیق و قرائت ترتیل بخش‌های این دوره از مسابقات «بهار در بهار» است که پرسنل شرکت ملی گاز ایران به همراه خانواده‌هایشان می‌توانند در آن شرکت کنند.

اجرای طرح «عشرةالفجر القرآنیه» در عراق + صوت

در روزهای پیش رو، برنامه‌های چهارمین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی را خواهیم داشت و به همین مناسبت قرار است 140 محفل انس با قرآن با عنوان «عشرةالفجرالقرآنیه» با حضور قاریان ایرانی در استان‌های مختلف کشور عراق برگزار شود.

علت نامگذاری این محافل قرآنی به این نام، آن است که 10 شب قبل از سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس این محافل کار خود را آغاز خواهند کرد.

را‌ه‌اندازی پویش‌ ملی ختم قرآن به نیت شهید سلیمانی

در راستای خبر فوق و همزمان با چهارمین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی و همرزمان ایشان، پویش‌ ملی ۱۳۹۸ ختم قرآن کریم به نیت سال شهادت وی یعنی 1398،در فضای مجازی راه‌اندازی شد.

علاقه‌مندان برای شرکت در این پویش باید صفحه، جزء و حزب انتخابی قرآن کریم را از  طریق سایت ahlebehesht.ir یا از طریق ربات ahlebehesht_bot و https://ble.ir/Ahlebehesht_bot در پیام‌رسان بله انتخاب کنند.

مسابقات قرآن فرزندان زیر ۱۶ سال کارکنان سپاه برگزار شد

مهدی محرم‌زاده؛ مدیر دارالقرآن سازمان فرهنگی خانواده سپاه این خبر را اعلام کرد و گفت: دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم ویژه فرزندان دختر و پسر زیر ۱۶ سال کارکنان سپاه در روز‌های ۲۳ و ۲۴ آذر ماه به صورت مجازی برگزار و برگزیدگان آن مشخص شدند.

پوستر دومین جشنواره قصه‌گویی قرآنی رونمایی شد

در مراسم رونمایی از پوستر دومین دوره جشنواره ملی قصه‌گویی قرآنی که 27 آذر شاهد برگزاری آن در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودیم، محمد حسین‌زاده؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی که میزبانی این جشنواره را به عهده دارد همچنین گزارشی از روند نخستین دوره این جشنواره که مجدد خراسان رضوی میزبان آن بوده است ارائه کرد.

وی همکاری معاونت قرآن و عترت ارشاد را در برگزاری موفق نخستین دوره این جشنواره ستود و گفت: تعداد آثار رسیده به دبیرخانه دومین دوره این جشنواره بیش از ۲۵۰۰ اثر بوده است.

برگزاری جشنواره «رحمت» در ۵۰ مدرسه قرآنی جامعة‌القرآن الکریم

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدمهدی طباطبایی؛ مؤسس و مدیر جامعة‌القرآن‌الکریم و اهل‌البیت(ع)  در هفته‌ای که گذشت خبر از برگزاری جشنواره «رحمت» با محوریت نماز در سطح مدارس قرآنی تحت پوشش این مؤسسه داد. جشنواره‌ای که هر ساله در بین 50 مدرسه قرآنی برگزار می‌شود و این دوره 4 هزار و 500 قرآن آموز مقطع پیش‌دبستانی و ابتدایی دوره اول در آن شرکت دارند.

برگزاری افتتاحیه چهل و دومین دوره مسابقات قرآن کریم سپاه با حضور سردار سلامی

سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پنجشنبه ۳۰ آذر، با حضور در افتتاحیه چهل و دومین دوره مسابقات قرآن کریم سپاه که پنجشنبه 30 آذر در مجتمع فرهنگی امامت مشهد برگزار شد، اظهار کرد: سپاه سیمای زمینی بسیاری از آیات الهی است و سرشت و ذات خلقتش براساس تقوا است. در سپاه یک حقیقت جاری است و آن این که قرآن، ما پاسداران را دعوت می‌کند تا اعمال و رفتارمان مصداق آیات باشد. هرچه ائتلاف دنیا علیه ما بیشتر شود ایمان، استحکام و ثبات قدم ما نیز بیشتر خواهد شد ما اصحاب ثبات قدم هستیم و به دشمن پشت نمی‌کنیم.

صدور گواهینامه برای ۵۳ حافظ کل قرآن در آزمون ترنم وحی

مؤسسه کشوری مهد قرآن پانزدهمین دوره آزمون سراسری حفظ کل قرآن را برگزار کرد؛ آزمونی که اختتامیه آن با تقدیر از 53 منتخب و اعطای گواهینامه به آنها برگزار شد.

بنا به گفته سیدمحمود چاوشی؛ مدیرعامل این مؤسسه خصوصی در آزمون این دوره که به شکل آنلاین برگزار شد، علاوه بر حفظ و تفسیر به تدبر در قرآن نیز توجه ویژه‌ای به عمل آمد ضمن آنکه با توافق صورت گرفته با سازمان دارالقرآن الکریم، حافظان این دوره که موفق به دریافت گواهینامه شدند، این مدرک آنها به منزله مدرک عمومی حفظ کل قرآن برای شرکت آنها در سایر رویدادهای قرآنی تلقی خواهد شد.

قرعه‌کشی نوبت اجرای بخش معارفی مسابقات سراسری قرآن

در هفته‌ای که گذشت مراسم قرعه‌کشی تعیین نوبت اجرای نفرات راه‌یافته به مرحله نهایی چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری در بخش معارفی شامل رشته‌های تفسیر قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه برگزار شد تا نفرات راه یافته به این مرحله در جریان دقیق زمان برگزاری اجرای خود قرار گیرند.

این در حالی است که در هر دوره بخش معارفی مسابقات سراسری قرآن کریم در چهار مرحله شهرستانی، استانی، مقدماتی کشوری(مصاحبه) و نهایی کشوری(فینال) برپا می‌شود و مرحله مقدماتیِ این دوره به صورت مصاحبه برخط طی روزهای ۱۱ تا ۱۴ آذرماه برگزار شد.

مرحله نهایی این مسابقات ۱۹ تا ۲۳ دی‌ماه سال‌ جاری به میزبانی شهر قم برگزار خواهد شد.

انتشار شیوه‌نامه برگزاری بخش معارفی مسابقات سراسری قرآن

پیرو خبر قبلی همچنین مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در هفته گذشته، شیوه‌نامه اجرایی رشته‌های مختلف بخش معارفی چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم را منتشر کرد.

در این شیوه‌نامه علاوه بر زمان و مکان برگزاری مسابقات، سایر جزئیات در دو دسته ملاحظات عمومی و ملاحظات تخصصی گنجانده شده است.

مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه پیش از این نیز در جریان برگزاری بخش اصلی مسابقات که به میزبانی بجنورد صورت گرفت، از چند هفته قبل‌تر مبادرت به چنین اقدامی کرده بود یعنی هم جدول زمانبندی اجرای شرکت‌کنندگان و هم شیوه‌نامه اجرایی مسابقات را منتشر کرده بود که اقدامی متفاوت و قابل تحسین به شمار می‌رود.

زمان و مکان هشتمین یادواره شهدای قرآنی پایتخت اعلام شد

کمیته شهدای قرآنی سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ، تاریخ و مکان برگزاری هشتمین یادواره شهدای قرآنی را اعلام کرد که براین اساس این یادواره 14 دی در حسینیه الزهرا مجتمع امام خمینی(ره) شورای عالی قرآن برگزار می‌شود.

280 شهید قرآنی در شهر تهران از سوی این کمیته شناسایی شده‌اند که قرار است در این یادواره از خانواده آنها تقدیر شود.

همچنین در چهارشنبه هفته گذشته، این کمیته سی و یکمین دیدار خود با خانواده شهدای قرآنی را با حضور در خانه شهید مدافع حرم شهیدمحسن فرامرزی برگزار کرد.

دانشجویان خارجی در جشنواره قرآنی وزارت بهداشت حضور می‌یابند

بیست و هشتمین دوره جشنواره قرآن و عترت کارکنان، اساتید و دانشجویان وزارت بهداشت به نام «هدهد» مشهور است براساس آئین نامه ابلاغی در هشت بخش برگزار می‌شود که  از جمله بخش‌های این جشنواره که برای نخستین بار به مسابقات اضافه شده است، بخش بین‌الملل است و براین اساس در این دوره شاهد حضور دانشجویان خارجی دانشگاه‌های علوم پزشکی در آن خواهیم بود.

مرحله نهایی و اختتامیه این جشنواره اردیبهشت‌ماه سال آینده برگزار خواهد شد.

دستورالعمل جشنواره «حیات» ابلاغ شد

اما از جمله دیگر اخبار انتشار یافته در هفته گذشته، ابلاغ دستورالعمل جشنواره قرآنی «حیات» بود، رویدادی که مرکز قرآن و عترت سازمان بسیج دانشجویی آن را برگزار می‌کند.

هدف از برگزاری این جشنواره که عنوان آن مخفف عبارت حس یک انتخاب تازه است، آشنایی و قرابت بیشتر دانشجویان با قرآن از طریقی متفاوت و اغلب با حفظ موضوعی آیات کلام‌الله مجید است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha