2 توصیه متفاوت یلدایی به دهک‌های بالا و پایین
کد خبر: 4189150
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۹

2 توصیه متفاوت یلدایی به دهک‌های بالا و پایین

رئیس انجمن تغذیه ایران به افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای در مورد زیاده‌روی در شب یلدا هشدار داد و گفت: توصیه ما به دهک‌های بالا افراط نکردن و دهک‌های پایین استفاده بیشتر از میوه است.

جلال‌الدین میرزای رزاز، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیجلال‌الدین میرزای‌رزاز، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رئیس انجمن تغذیه ایران در گفت‌وگو با ایکنا، توصیه‌های تغذیه‌ای مناسب شب یلدا را مطرح کرد و گفت: به صورت کلی وقتی درخصوص تغذیه و سلامت صحبت می‌کنیم همیشه سخن از یک تغذیه متنوع و متعادل است؛ یعنی مصرف مواد غذایی از هر پنج گروه هرم تغذیه‌ای شامل کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها، پروتئین‌ها، میوه و سبزیجات و شیر و لبنیات است. توجه به این توصیه در کنار یک فعالیت فیزیکی مناسب که بهترین و بی‌دردسرترین آن حداقل روزی نیم ساعت پیاده‌روی تند و سریع است، می‌تواند به حفظ سلامتی ما کمک کند.

وی با اشاره به اینکه عموماً در مناسبت‌های ملی و مذهبی مثل شب یلدا یا عید نوروز مردم تمایل ذاتی دارند که از تعادل و تنوعی که توصیه اکید متخصصان تغذیه است، خارج شوند، گفت: یکی از مناسبت‌هایی که مردم از تعادل در خوردن خارج می‌شوند و زیاده‌روی می‌کنند، شب یلدا است.

این متخصص تغذیه ادامه داد: ما در جامعه دو طیف داریم که با شب یلدا مواجه می‌شوند؛ یک طیف طبقات برخوردار و کسانی هستند که از شرایط مالی بهتر برخوردارند؛ این افراد معمولاً دچار افراط در استفاده از مواد غذایی می‌شوند و در مقابل طبقات کم‌تر برخوردار را داریم که درصد بالایی از جامعه را تشکیل می‌دهند و در شرایط اقتصادی نامناسب مراسم شب یلدا را برگزار می‌کنند.

وی در خصوص توصیه به دهک‌های بالای جامعه گفت: توصیه‌های همیشگی ما به افراد دهک‌های بالای جامعه این است که چون مراسم شب یلدا به ساعات خواب ما نزدیک‌تر است در خوردن زیاده‌روی نکنند، چرا که زیاده‌روی‌ در خوردن قطعاً بالانس سلامتی ما را از تنظیم خارج می‌کند.

خطرات یک شب زیاده‌روی

رزاز با اشاره به اینکه برخی می‌گویند یلدا یک شب در سال است و با زیاده‌روی در یک شب اتفاقی برای سلامتی ما رخ نمی‌دهد، گفت: مردم به همین بهانه در طول شب به یکباره انواع و اقسام تنقلات، شیرینجات و مواد خوردنی و شام را مصرف می‌کنند که می‌تواند به سلامتی آنها آسیب وارد کند؛ به خصوص کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت، پرفشاری خون، بیماری‌های قلبی و عروقی دارند که طیف وسیعی از افراد جامعه را تشکیل می‌دهند ممکن است حتی با یک بار زیاده‌روی در خوردن دچار عوارض خطرناک شوند. توصیه مؤکد ما به کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند این است که مراقب نحوه تغذیه خود در این شب باشند و توصیه پزشکان متخصص خود در پرهیز غذایی را رعایت کنند.

وی هشدار داد: یک بیمار فشار خونی با زیاده‌روی در مصرف تنقلات شور و شیرین ممکن است دچار سکته مغزی شود. بیماران دیابتی نیز ممکن است با زیاده‌روی سلامتی خود را به شدت به خطر بیندازند به همین دلیل توصیه کلی ما به همه مردم این است که تنوع و تعادل را در خوردن رعایت کنند.

این متخصص تغذیه افزود: ما شرایط اقتصادی را می‌دانیم؛ اقشار کمتر برخوردار هم با بودجه محدودتر می‌توانند سفره‌ای را ترتیب دهند که بهتر است میوه‌جات بیشترین رکن این سفره باشند. وقتی دچار شرایط بحرانی مالی می‌شویم مردم به دلیل ارزان‌تر بودن نسبت به سایر گروه‌ها به استفاده از مواد غذایی گروه و طبقه کربوهیدرات‌ها روی می‌آورند.

وی ادامه داد: به طور کلی بیشترین بخش غذای گروه کم‌برخوردار جامعه از کربوهیدرات‌‌ها مثل نان، سیب‌زمینی، ماکارونی و ... است ولی در این شب می‌شود از حداقل‌ها بیشترین استفاده را کرد و به استفاده از میوه‌‌ها بیشتر روی آورد که قیمت آن در میادین تره‌بار کنترل‌شده‌تر است و از همه مهم‌تر دل خوش است که به سلامتی ما کمک می‌کند.

انتهای پیام
captcha