شورای عالی انقلاب فرهنگی تجلی آیه 38 سوره «شورا» است
کد خبر: 4186596
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶
حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه:

شورای عالی انقلاب فرهنگی تجلی آیه 38 سوره «شورا» است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، این شورا را تجلی آیه 38 سوره «شورا» خواند و اظهار کرد: دوره اخیر فعالیت شورای عالی انقلاب فرهنگی که از سال 1400 آغاز شده دوره قرارگاهی شدن شورا است که شورا علاوه بر حوزه دانشگاه و مدارس، به مسئله نفوذ فرهنگ اسلامی نیز می پردازد.

حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

به گزارش ایکنا، حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران، 17 آذر، با گرامیداشت سالروز تأسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: آیه 38 سوره «شورا» چهار ویژی برای مؤمنان برشمرده است؛ اجابت ندای پروردگار، برپا داشتن نماز، انجام کارها با مشورت مؤمنان و انفاق رزق و روزی.

وی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از ساختارهای انقلابی است که تجلی این آیه شریفه است. این ساختار توسط حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری شکل گرفت که تاکنون سه دوره را پشت سر گذاشته و اکنون در دوره چهارم فعالیت شورا قرار داریم.

خسروپناه در تشریح این چهار دوره گفت: در دوره اول نام شورا، ستاد انقلاب فرهنگی بود که در 23 آذر 1359 تأسیس شد و امام (ره) در حکمی 7 نفر را به عنوان اعضای این ستاد تعیین کردند که در 8 شهریور 1362، هشت نفر دیگر به این اعضا اضافه شدند و این ستاد با هدف گسترش فرهنگ اسلامی توسعه بیشتری پیدا کرد. در این دوره بیشتر تدابیر به صورت سلبی و بعضا ایجابی بود. 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: این دوره  از 19 آذر 1363 آغاز شد و به پیشنهاد مقام معظم رهبری، که در آن زمان رئیس جمهور بودند، به امام(ره) ستاد انقلاب فرهنگی به شورای عالی انقلاب فرهنگی تبدیل شد و مأموریت سیاستگذاری پیدا کرد. این دوره در واقع یک دوره ساختارسازی است.

وی ابراز کرد: دوره سوم فعالیت شورا را می توان دوره سندنگاری نام نهاد که از 1375 تا 1400 به طول انجامید و بسیاری از اساد بالادستی در این دوره نگاشته شد.

خسروپناه اظهار کرد: دوره چهارم از سال 1400 شروع شده که دوره قرارگاهی شدن شورای عالی انقلاب فرهنگی است که علاوه بر حوزه دانشگاه و مدارس، شورای عالی انقلاب فرهنگی به مسئله نفوذ فرهنگ اسلامی نیز می پردازد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: لذا در دوره ای شورای عالی انقلاب فرهنگی نقش هدایت گری در حوزه دانشگاه، علم و فناوری و فرهنگ عمومی داشت و الان در چهار حوزه علم، فناوری، فرهنگی و اجتماعی فعالیت می کند و مسئله آسیب های اجتماعی نیز شورا محول شده است.                

انتهای پیام
captcha