مکتب شخصیتی حضرت علی‌اکبر(ع) در ابعاد مختلف بررسی شود
کد خبر: 4185705
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۴

مکتب شخصیتی حضرت علی‌اکبر(ع) در ابعاد مختلف بررسی شود

دبیر علمی جشنواره بین‌المللی حضرت علی اکبر(ع) در استان یزد، الگوپذیری را از ویژگی‌های دوران جوانی برشمرد و گفت: حضرت علی اکبر(ع) یکی از جوانان الگویی است که مکتب شخصیتی ایشان در ابعاد مختلف قابل بررسی است.

عالیه مهرابی، دبیر علمی جشنواره بین‌المللی حضرت علی اکبر(ع)عالیه مهرابی، دبیر علمی جشنواره بین‌المللی شعر و مدیحه‌خوانی حضرت علی اکبر(ع) در گفت‌وگو با ایکنا از یزد با اشاره به اینکه زبان شعر، رساترین و بلیغ‌ترین زبان برای بیان ارزش‌های اسلامی و انسانی است گفت: شعر زبان زیبایی‌هاست و کدام زیبایی، شگفت‌تر از زندگی اهل بیت(ع) و خاندان مطهرشان که سراسر درس و الگو برای نسل جوان است.

وی ادامه داد: در خصوص جایگاه زبان شعر در تبیین مسائل به حدی است که اهل بیت(ع) بیشترین توجه را به شاعران در طول زندگانی خود داشته‌اند. پیامبر مکرم اسلام در آغاز دعوت به اسلام، جایگاه حسان بن ثابت شاعر را در کنار منبر خود در مسجد قرار داده بود که بر آن مى‌ایستاد و از آن حضرت تمجید و ستایش مى‌کرد و رسول خدا(ص) مى‌فرمود: «إنَّ الله یؤیِّد حسّان بروح القدس، خداوند حسّان را تا زمانى که از رسول خدا دفاع کند و یا فضایل رسول خدا را بگوید، با روح القدس تأیید مى‌کند»، یا نحوه برخورد امام رضا(ع) با دعبل که حتی ردای خودشان را به آن شاعر بخشیدند و احادیث و روایات متعددی که به یادگار مانده همه حکایت از نقش بی‌بدیل شعر در فرهنگسازی اسلامی دارد.

مهرابی با اشاره به اینکه جوانی از مهم‌ترین دوران حیات آدمی است، از ویژگی‌های دوران جوانی را الگوپذیری عنوان کرد و گفت: در متون دینی ما قلب جوان به‌ مثابه مزرعه آماده کِشت است. جوانان در پی آن هستند که با گزینش الگوی مناسب، بتوانند دوران بی‌نظیر جوانی را با افتخار، عزت، شکوهمندی و سعادت سپری کرده و آرزوهای گوناگون خود را محقق سازند؛ اما چه کسانی می‌توانند، الگوی مناسب و برآورده‌ کننده حقیقی نیاز جوانان باشد، چه الگویی بالاتر و بهتر از پیامبر(ص) و کسانی که شبیه ایشان هستند و شخصیت حضرت علی اکبر(ع) که آینه تمام‌نمای پیامبر مکرم اسلام بودند، یکی از جوانان الگویی است که مکتب شخصیتی ایشان در ابعاد مختلف اخلاقی،  دشمن‌شناسی، ادب، شجاعت و...قابل بررسی است.

این بانوی شاعر استان یزد بیان کرد: یکی از مهمترین ابزارها در جهاد تبیین زبان شعر است و به ویژه شعر آیینی و شعر مذهبی که می‌تواند با تبیین سیره زندگی اهل بیت(ع) و نقش فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی و مبارزاتی این بزرگواران، بهترین الگوها را به ویژه برای نسل جوان معرفی کند و سبک زندگی اسلامی ایرانی را ترویج دهد.

وی ادامه داد: بر همین اساس جشنواره بین‌المللی حصرت علی اکبر(ع) با محوریت معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی یزد و مشارکت سایر ادارات و ارگان‌های فرهنگی استان از سلسله برنامه‌های فرهنگی مهدویت در سراسر کشور برگزار خواهد شد. جلسات مکرری برای تدوین فراخوان این کنگره با معاونت فرهنگی دانشگاه و ریاست دانشگاه آزاد اسلامی یزد برگزار شد و با توجه به پیشینه فرهنگی یزد در حوزه هیأت و با توجه به اینکه یزد را با نام حسینیه ایران می‌شناسند،  امسال بخش مدیحه‌خوانی حضرت علی اکبر(ع) در سطح استانی به این جشنواره اضافه شد که جلسات لازم را با مداحان و ادارات و نهادهای مرتبط داشتیم.

مهرابی؛ مدح و منقبت و ذکر سجایای اخلاقی شخصیت حضرت علی اکبر(ع)، بیان فضایل و شاخصه‌های معنوی و حماسی زندگی حضرت علی اکبر(ع)، الگوبرداری از شخصیت حصرت علی اکبر(ع) برای نسل جوان امروز و نقش جوانان در اقتدار ایران اسلامی بر اساس نقش الگویی حضرت علی اکبر(ع) را از موضوعات این جشنواره اعلام کرد و افزود: آثار در سه بخش بین‌الملل، دانشگاهیان و آزاد داوری خواهد شد.

دبیر علمی جشنواره بین‌المللی حضرت علی اکبر(ع) با اشاره به اینکه دبیرخانه تا 15دی ماه پذیرای آثار علاقه‌مندان خواهد بود بیان کرد: امکان شرکت برای هر شاعر تنها در یک بخش وجود دارد و هر شاعر می‌تواند حداکثر پنج اثر ارسال کند. در هیأت علمی این جشنواره از بهترین داوران استانی و کشوری و شاعران بین‌المللی بهره خواهیم برد و ان‌شاءالله مجموعه شعر فاخری از آثار برگزیده این جشنواره منتشر خواهد شد.

انتهای پیام
captcha