تشکیل باشگاه توانمندسازی معلولان با رویکرد جدید
کد خبر: 4185323
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۶
علی‌محمد قادری خبر داد:

تشکیل باشگاه توانمندسازی معلولان با رویکرد جدید

رئیس سازمان بهزیستی در مراسم بزرگداشت روز جهانی معلولان از تأسیس باشگاه توانمندسازی معلولان با رویکرد جدید خبر داد.

علی محمد قادری رئیس سازمان بهزیستیبه گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم بزرگداشت روز جهانی معلولان امروز شنبه ۱۱ آذرماه با حضور احمد وحیدی، وزیر کشور؛ صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جمعی از سفرای کشورهای مختلف، مسئولان سازمان بهزیستی، مدال‌آوران، هنرمندان و برگزیدگان جامعه معلولان کشور و خیرین در سالن خلیج فارس باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.

در بیرون این سالن نمایشگاه کوچکی از دستاوردها و توانمندی‌های توانیابان هنرمند برگزار شده بود و هنرمندان در حال خلق آثار هنری بودند و مسئولان حاضر در مراسم نیز قبل از سخنرانی از این نمایشگاه بازدید کردند.

در ابتدای این مراسم علی‌محمد قادری، رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: کمبود منابع همیشه در کشور وجود دارد لیکن ما به تجهیز و اهرم کردن منابع فکر کردیم و از سرمایه‌های اجتماعی استفاده شد و حلقه‌های میانی را به میدان آوردیم. 

وی ادامه‌داد: امروز جمع شده‌ایم تا ایجاد باشگاه توانمندسازی در قالبی جدید را آغاز کنیم؛ در بهزیستی غنای خدمت منظور ما است و توجه به نظام مسائل با هسته سخت مثل بیمه و ... را در دستور کار قرار داده‌ایم و تلاش داریم این سازمان را به سازمان نسل نو و سازمان خلاق تبدیل کنیم در این مسیر نیز از اردوهای پیشرفت و مسئله محور حمایت می‌کنیم‌.

به دنبال داشتن سهام استارتاپی هستیم

قادری اعلام کرد: در این دو سال پشت نوبتی‌هایی که سال‌ها در انتظار دریافت خدمات بودند وارد چرخه دریافت مستمری و ۵۰۰ هزار نفر مستمری بگیر شدند. همچنین به دنبال این هستیم که سهام استارتاپی داشته باشیم و صاحب فناوری‌های استراتژیک شویم.

در ادامه سیدصولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جمع تعدادی از اعضای جامعه معلولان کشور با اشاره به اینکه در آموزه‌های دینی ما توصیه‌های فراوانی به حمایت و توجه به معلولان وجود دارد، گفت: به عنوان مثال امام حسین(ع) فرموده‌اند: غفلت و فراموشی از وضعیت نابینایان، ناشنوایان و معلولان در زمره عهدشکنی است. همچنین تحقیر افراد دارای معلولیت در آموزه‌های دینی ما مورد نکوهش شدید قرار گرفته است، لذا احیای حقوق معلولان از اهداف نظام است. توجه به معلولان و نیازمندان از احکام اصولی و اصل عدالت است. 

مرتضوی افزود: دو تفکر در این خصوص وجود دارد. یک تفکر خادم و مخدومی است که مدیریت باید در خدمت جامعه هدف قرار گیرد و تفکر دیگر ترحم است. امروز جامعه هدف به هیچ وجه پذیرای ترحم نیستند و خواستار احقاق حقوقشان هستند. معلولان نباید در انزوا باشند. وظیفه ما خروج معلولان از انزوا است و شما می‌بینید معلولان در جایگاه‌های مختلف به خوبی می‌درخشند. من چند عنصر را در ورزشکارانمان در میادین دیدم. من عنصرهای توکل به خدا، غیرت و شهامت، خردورزی و عقلانیت و حب‌الوطن را در معلولان دیدم. که باید بستر را بیش از پیش برای معلولان فراهم کنیم. 

هدیه یک معلول توانمند به رئیس‌جمهور

قرار بود در این مراسم رئیس جمهور حضور داشته باشد، اما به دلیل برنامه‌ دیگری که باید در آن حضور پیدا می‌کردند، در جمع معلولان حاضر نشدند که جهانبخش هنرمند معلول نقاش تصویری که از چهره رئیس جمهور کشورمان کشیده بود را به وزیر کار هدیه داد تا به دست رئیس‌جمهور برساند.

پس از اجرای سرود توسط گروه نابینایان، سمانه احسانی‌نیا هنرمند معلول در وصف تلاش‌های مادران افراد دارای معلولیت قطعه‌ای ادبی را قرائت کرد.

وحیدی، وزیر کشور نیز تاکید کرد: افراد معلول باید در مهد فعالیت‌های جامعه حضور داشته باشند و این هم برای خودشان و هم برای جامعه خوب است. مسئله دیگر حوزه علم و دانش است. ممکن است فرد کمبودهای جسمی داشته باشد که با پیشرفت دانش بخشی از این کمبودها قابل جبران است. باید در این حوزه به صورت علمی کار کنیم. توجه به رشد و توسعه فناوری برای کمک به معلولان باید مد نظر ما باشد. 

وی با تاکید بر اینکه زمینه پیشرفت زیادی در حوزه فناوری‌های کمک‌کننده به معلولان وجود دارد، گفت: از شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه حمایت و آنها را تشویق می‌کنیم.

فاطمه گرجی، دانشجوی دکتری رشته حقوق نیز که جزو جامعه معلولان کشور است طی سخنانی با انتقاد از نبود مناسب‌سازی در فضاهای دانشگاهی و تحصیلی، از بی‌توجهی به معلولان در قوانینی مثل قانون افزایش سن بازنشستگی خواستار توجه بیشتر به شرایط معلولان در کشور شد.

در پایان مراسم نیز گروه هنری متشکل از ناشنوایان تئاتری را با محوری حمایت از مردم غزه اجرا کردند.  

انتهای پیام
captcha