طرح «نماز کلید بهشت» در کلاس‌های سوادآموزی کردستان اجرا می‌شود
کد خبر: 4185141
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۷

طرح «نماز کلید بهشت» در کلاس‌های سوادآموزی کردستان اجرا می‌شود

معاون سوادآموزی استان کردستان از اجرای طرح «نماز کلید بهشت» در کلاس‌های سواد آموزی کردستان خبر داد و گفت: تعمیق و تقویت فرهنگ اقامه نماز را هدف کلی این برنامه است.

گلبهار خسروی، معاون سوادآموزی استان کردستان

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی آموزش‌و‌پرورش کردستان، گلبهار خسروی، معاون سوادآموزی استان کردستان دیروز، 9 آذر در جلسه کمیته اجرایی برنامه «نماز کلید بهشت» که به صورت مشترک با ستاد اقامه نماز استان برگزار شد، یکی از برنامه‌های مکمل سوادآموزی را اجرای طرح «نماز کلید بهشت» ذکر کرد و گفت: این برنامه همراه با آموزش سواد در کلاس‌های سوادآموزی اجرایی می‌شود.

وی تعمیق و تقویت فرهنگ اقامه نماز را هدف کلی این برنامه دانست و افزود: ترویج معارف نماز و فرهنگ درست خوانی بین آموزش‌دهندگان و سوادآموزان، تقویت میزان آشنایی مخاطبان با احکام نماز و تصحیح قرائت نماز سوادآموزان از اهداف جزیی این برنامه می‌باشد.

معاون سوادآموزی استان کردستان با اشاره به اینکه در سال‌های قبل جامعه هدف طرح 10 درصد سوادآموزان بوده و با اجرای موفق آن و تقاضای اجتماعی به 30 درصد افزایش و جزو برنامه های اصلی سازمان نهضت سوادآموزی قرار گرفته است، بیان کرد: هم اکنون این برنامه برای 50 درصد سوادآموزان و آموزش‌دهندگان اجرایی می‌شود.

وی به محتوای آموزشی این برنامه پرداخت و گفت: در این راستا کتاب «نماز کلید بهشت» از انتشارات سواد آموزی چاپ و مورد استفاده قرار می‌گیرد و محتوای مورد استفاده در کلاس‌های سواد آموزی استان، کتابچه آموزشی تهیه شده در استان می‌باشد که متن آن در اختیار آموزش‌دهندگان قرار داده می‌شود.

خسروی با بیان اینکه در سال جاری  تعداد 6870 نفر حجم برای پوشش به استان اختصاص یافته است، گفت: این مقدار بر اساس حجم برنامه‌های آموزشی بین سوادآموزان سه دوره استان توزیع شده است که شامل  3233 نفر دوره سواد آموزی، 2237 نفر دوره انتقال و 1400 نفر دوره تحکیم است.

وی با اشاره به شیوه نامه ابلاغی و تدوین گام‌های مختلف به منظور عملیاتی کردن این برنامه در سطح استان و شهرستان‌ها و مناطق گفت: به منظور دستیابی به اهداف مورد نظر و حسن اجرای برنامه، شورای سیاست‌گذاری و کمیته اجرایی مشترکی در سطوح ملی، استانی و شهرستانی تشکیل و فرایند اقدامات را برنامه‌ریزی، راهبری و نظارت می‌کند و این جلسه به منظور هماهنگی اجرای برنامه، اقدامات مشترک و بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود برگزار شده است.

نظام مرادی، معاون ستاد اقامه نماز کردستان در ادامه نیز آموزش نماز به سواد آموزان را اقدامی ارزشمند عنوان کرد و خواستار طراحی برنامه‌ای به منظور آشنایی هر چه بیشتر آموزش‌دهندگان با شیوه‌های آموزشی و توانمندسازی نیروی انسانی و مجریان کار شد.

وی افزود: در این راستا ستاد اقامه نماز استان آمادگی تأمین مدرسان مجرب کشوری با استفاده از اساتیدی از قم و مجموعه مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور برای تربیت مدرسان استانی دارد تا دوره های آموزشی مدرسان استانی برگزار و با حضور این افراد، دوره های آموزشی و توجیهی در سطح شهرستانها و مناطق برگزار شود.

مرادی پیشنهاد کرد: در راستای اقدامات مشترک به ویژه تأمین مدرس، تهیه و تدوین محتوا، نظارت و ارزیابی و برگزاری دوره‌های آموزشی، تفاهم‌نامه همکاری تدوین و برنامه‌ها تا حصول نتیجه پیگیری و اجرایی شود.

علیرضا منتشلو، رئیس اداره ساماندهی دوره‌های سوادآموزی و آموزش‌های داوطلبانه استان به گام‌های ششگانه این برنامه پرداخت و تشکیل کمیته اجرایی، تأمین و توزیع محتوای آموزشی، توجیه عوامل آموزشی و اجرایی، آموزش، ارزشیابی پیشرفت یادگیری و نظارت آموزشی را از مراحل اجرایی بر شمرد.

وی با بیان اینکه برای کلیه آموزش‌دهندگان مجری برنامه لازم است قبل از شروع سال تحصیلی، دوره آموزشی با هماهنگی دفتر اقامه نماز برگزار شود، گفت: رویکرد اساسی در آموزش نماز تمرین و تکرار عملی است.

منتشلو با اشاره به مدت زمان آموزش این برنامه، افزود: در طول اجرا، آموزش‌دهنده باید در اولین جلسه درسی هر روز، با توجه به شرایط یادگیرنده به مدت 10 دقیقه به آموزش نماز اقدام نماید به طوری هر نفر در 20 جلسه آموزشی، مجموعه 200 دقیقه به آموختن قرائت صحیح نماز بپردازد.

وی در ادامه گفت: در راستای ارزشیابی پیشرفت یادگیری نیز نمونه برگ راهنمایی ارزشیابی تکوینی پیشرفت درست خوانی نماز ملاک عمل بوده و در گام ششم به منظور بهبود کیفیت آموزشی و کنترل حسن اجرای برنامه، نظارت بر فرآیند اجرا از سوی مسئولان سواد آموزی، مدیران مراکز یادگیری محلی، ناظران معرفی شده از طرف اقامه نماز استان و به صورت موردی از سوی اعضای کمیته‌های اجرایی انجام می‌شود.

رئیس اداره سواد آموزی استان در پایان، تامین مدرس جهت برگزاری دوره توانمند سازی آموزش‌دهندگان مجری برنامه، پشتیبانی و حمایت، تشویق افراد دست‌اندرکار و مجری برنامه شامل عوامل اجرایی، آموزش‌دهندگان و مخاطبان و تهیه محتوای آموزشی و قرار دادن آن در اختیار آموزش‌دهندگان را از جمله حدود انتظارات و اقدامات لازم ذکر کرد.

انتهای پیام
captcha