شورای توسعه فرهنگ قرآنی شهرستان اسلامشهر برگزار شد
کد خبر: 4184908
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۴

شورای توسعه فرهنگ قرآنی شهرستان اسلامشهر برگزار شد

جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی شهرستان اسلامشهر، صبح امروز هشتم آذرماه، به ریاست اما‌م‌جمعه شهرستان تشکیل شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی شهرستان اسلامشهر، صبح امروز چهارشنبه هشتم آذرماه، به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین محمد‌باقر برقراری اما‌م‌جمعه شهرستان و با حضور طاهر طاهری، سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی این شهرستان و دیگر اعضای حقوقی و حقیقی آن، تشکیل شد.

تلاوت ابتدایی این جلسه توسط حمید رحیمی قاری ممتاز کشور آغاز شد و پس از آن علی صالحی‌متین، دبیر شورای اندیشه‌ورز شورای توسعه قرآنی به ارائه گزارشی در مورد مصوبات جلسه قبل پرداخت. وی ضمن تشکر از امام‌جمعه شهرستان اسلامشهر به جهت اهتمام به برنامه‌های قرآنی شهرستان گفت: شورای اندیشه‌ورز چند جلسه مفصل درباره مباحث دوره اقراء و صدور اجازه‌نامه قرائت برای اساتید دارای سابقه موفق قرآنی، جلسه‌دار و شاگردپرور که در جلسات قبل مصوب شده بود، تشکیل داد و اسامی پیشنهادی آقایان و بانوان برای شرکت در این دوره که با حضور و آموزش یکی از اساتید کشور همراه خواهد بود، تعیین شد.

دبیر شورای اندیشه‌ورز شورای توسعه قرآنی شهرستان اسلامشهر افزود: آثار این افراد که تلاوت ترتیل سوره جن است، جهت ارزیابی در کارگروه تخصصی شورای عالی قرآن دریافت شد تا به ترتیب اولویت، اسامی نفرات منتخب برای شرکت در دوره اعم از پنج نفر آقا و سه نفر خانم اعلام شود.

وی به جهت عدم تمرکز همه برنامه‌ها در یک دستگاه و نهاد مشخص، با ارائه پیشنهادی گفت: ادارات، نهاد‌ها و دستگاه‌های دیگر نیز در صورت تمایل و نیز به شرط تأمین هزینه‌ها، می‌توانند در برپایی این دوره پربار و ارزشمند که برای نخستین‌بار در کشور برای اساتید اسلامشهری و به صورت رایگان انجام خواهد شد، مشارکت داشته باشند.

صالحی‌متین تصریح کرد: لازم است یک اطلاع‌رسانی خوب در سطح شهر یا از طریق فضای مجازی انجام شود تا علاوه بر هشت نفر اساتید منتخب برای دوره اقراء، دیگر علاقه‌مندان و فعالان قرآنی نیز بتوانند در این دوره شرکت کنند و از مباحث عمومی استاد مدعو بهره‌مند شوند.

دبیر کارگروه اندیشه‌ورز شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: بعضی از مصوبات نیاز به تفسیر دارد و به همین دلیل لازم است متن مصوبات به قدری شفاف باشد تا برداشت‌های متفاوت صورت نگیرد. به جهت اجرایی شدن هرچه سریعتر مصوبات، لازم است برنامه‌ها طبق زمان‌بندی مشخص شده انجام شود و حتی یک روز نیز به تأخیر نیفتد.

به گزارش ایکنا، موضوع بعدی که به عنوان دستور جلسه در این نشست مطرح شد، برگزاری دوره‌های تخصصی توانمندسازی و ارتقای مربیان قرآن شهرستان بود که صالحی‌متین در این خصوص گفت: متأسفانه ما آمار دقیقی از تعداد مربیان قرآن در اسلامشهر و نوع آموزش آن‌ها نداریم که لازم است از طریق اطلس قرآنی یا دیگر سامانه‌های اطلاعاتی که در جلسات گذشته راجع به آن بحث و تبادل نظر شد، ظرفیت‌ها را شناسایی کنیم و نسبت به آموزش‌های مربیان در سطوح مختلف روخوانی و روانخوانی، حفظ، تجوید و صوت و لحن اقدام کنیم تا شاهد آموزش‌های قرآنی به‌روز، استاندارد و کیفی‌تر در سطح شهرستان باشیم.

صالحی‌متین تصریح کرد: خوب است به جهت حمایت‌های مادی و معنوی از سوی مؤسسات قرآنی که این روز‌ها نیازمند توجه بیشتری هستند تا جان دوباره بگیرند؛ طرح ارتقای مربیان را به مؤسسات قرآنی معتبر بسپاریم.

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین قربانی، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد شهرستان اسلامشهر در مورد تأمین منابع مالی فعالیت‌های قرآنی در شهرستان گفت: لازم است از اعضای همین جمع، افراد باتجربه در امر تامین بودجه انتخاب شوند تا با رایزنی با دستگاه‌ها، منابع مالی را تامین کنند.

وی افزود: برنامه‌های قرآنی، بودجه و جزئیات مالی هر فعالیت برای سال آینده در پایان سال جاری تعیین و بر اساس آن، رایزنی‌ها برای تامین مالی انجام شود.

در ادامه و در همین راستا امیر عسگرپور، مشاور قرآنی فرماندار اسلامشهر اظهار کرد: از آنجایی که ظرفیت و بودجه مالی هر دستگاه برای فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی متفاوت است، پیشنهاد می‌شود تأمین منابع مالی هر یک از فعالیت‌های قرآنی، دستگاه به دستگاه انجام شود. برای مثال؛ هزینه‌های توانمندسازی مربیان قرآن در یک دستگاه و هزینه‌های استعدادیابی دانش‌آموزان در یک دستگاه دیگر تأمین شود تا با این کار درگیر فرایند پیچیده مالی بین‌دستگاهی نشویم و کار‌ها با سرعت بیشتری انجام شود.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین رواز، رئیس اداره تبلیغات شهرستان در بخش شناسایی ظرفیت‌های قرآن بیان کرد: در سازمان دارالقرآن، سامانه‌ای برای شناسایی مربیان قرآن موجود است، اما نیاز به شناسایی دقیق‌تر داریم که باید از طریق اطلس قرآنی صورت گیرد.

بعد از این سخنان معاون فرهنگی شهرداری اسلامشهر در مورد مطالبه امام جمعه شهرستان برای ساخت دروازه قرآن در ورودی شهر که ازجمله مصوبات جلسات قبل شورای توسعه فرهنگ قرآنی بود، گفت: جانمایی دروازه و طراحی‌های پیشنهادی اولیه در حال انجام است که امیدواریم هرچه سریع‌تر به مرحله تایید، اجرا برسیم.

در این جلسه در مورد طرح استعدادیابی دانش‌آموزان نیز به عنوان یکی از مهمترین طرح‌های قرآنی که آینده فعالیت‌های قرآنی را تضمین خواهد کرد، گفت‌و‌گو و تبادل نظر شد. بر اساس مصوبه جلسه قبل شورا، متن پیشنهادی تفاهم‌نامه بین شورای توسعه فرهنگ قرآنی و اداره آموزش و پرورش اسلامشهر، از سوی آموزش و پرورش ارائه شد که به دلیل بعضی از اشکالات موجود در متن تفاهم‌نامه، قرار شد این متن در شورای اندیشه‌ورز با حضور معاونت پرورشی اداره آموزش و پرورش اسلامشهر، مجددا بررسی و نهایی شود.

در پایان جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین محمد‌باقر برقراری، امام‌جمعه شهرستان اسلامشهر ضمن عرض خیر مقدم و تسلیت به مناسبت ایام شهادت حضرت صدیقه طاهره(س) و نیز تشکر از اعضای حاضر به جهت دغدغه‌هایی که در حوزه فعالیت‌های قرآنی دارند، به آیه شریفه ۱۲۱ از سوره مبارکه بقره «الَّذِینَ آتَیْنَاهُمُ الْکِتَابَ یَتْلُونَهُ حَقَّ تِلَاوَتِهِ أُولَٰئِکَ یُؤْمِنُونَ بِهِ ۗ وَمَنْ یَکْفُرْ بِهِ فَأُولَٰئِکَ هُمُ الْخَاسِرُونَ» اشاره کرد و گفت: قرآن به ما عطا شده است و حال نوبت ماست که حق تلاوت را اداء کنیم.

وی افزود: انتظار این است که هر جا در کشور که نامی از رشته‌ای از رشته‌های قرآنی آورده شد، نام اسلامشهر در صدر باشد. این یعنی تربیت قرآنیان در همه زمینه‌ها؛ برهمین اساس صرفا نباید به یک سری آمار و ارقام بسنده کرد.

‌امام‌جمعه شهرستان اسلامشهر اظهار کرد:‌ باید در عرصه وارد شویم و قرآنی بودن خود را در عمل ثابت کنیم. این شورا ظرفیت‌هایی دارد که می‌تواند فعالیت‌های قرآنی خوب و ارزشمندی را در کل کشور به عنوان الگو، مطرح کند. در موضوع اقرا باید همه دستگاه‌ها پای کار بیایند و بهترین و مجهزترین فضا‌ها را در اختیار قرار دهند تا افرادی که در دوره حاضر می‌شوند، نشاط داشته باشند.

وی در ادامه با ارائه پیشنهادی به سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اسلامشهر گفت: لازم است شما فردی را به عنوان فعال و دغدغه‌مند قرآنی داشته باشید که مصوبات شورا را به جد پیگیری کند و به مرحله اجرا و عمل در بیاورد. این شورا با حضور چهره‌های قرآنی و مسئولان دغدغه‌مند بسیار مبارک است که می‌تواند خوراک خوبی به همه دستگاه‌ها دهد.

‌امام‌جمعه شهرستان اسلامشهر بیان کرد: بیشترین ظرفیت‌ها در آموزش و پرورش نهفته است که نیاز به کار فرهنگی جدی در این بخش داریم. این بچه‌ها فرزندان ما هستند و لازم است در این حوزه کار‌هایی انجام شود که دانش‌آموزان ما نسبت به کار‌های دشمن واکسینه شوند.

انتهای پیام
captcha