صنعت بیمه نیازمند فرهنگ‌سازی عمیق است
کد خبر: 4184795
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۴

صنعت بیمه نیازمند فرهنگ‌سازی عمیق است

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان کرمان با تأکید بر لزوم تبلیغ و فرهنگ‌سازی در راستای شکل‌گیری اعتماد بین مردم و صنعت بیمه، گفت: آمارها نشان می‌دهد که نیازمند فرهنگ‌سازی عمیق هستیم تا هم نقش بیمه در اقتصاد مشخص شود و هم اینکه مردم از مزایای صنعت بیمه استفاده کنند.

نشست خبری مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان کرمانبه گزارش ایکنا از کرمان، صادق سلطانی‌نژاد، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان کرمان امروز، هشتم آذرماه در نشست با مدیران شرکت‌های بیمه‌های استان به‌مناسبت هفته بیمه، با بیان اینکه برای رشد و توسعه اقتصادی استان باید از همه بخش‌ها و منابع تأمین مالی استفاده کنیم، گفت: در الگوی تأمین مالی استان برای رشد و توسعه اقتصادی منابعی در نظر گرفته شده که بودجه دولتی، آورده بخش خصوصی، تسهیلات بانکی، بورس، سرمایه‌گذاری خارجی و... از جمله این منابع است که سهم هر کدام مشخص شده است.

وی پرداختن به هر کدام از منابع مالی برای داشتن یک نگاه درست اقتصادی را ضروری دانست و اظهار کرد: صنعت بیمه در بخش آورده‌های بخش خصوصی می‌تواند برای رشد اقتصادی استان کمک کند و در مجموع سهم آورده‌های بخش خصوصی در استان ۲۱ درصد است.

سلطانی‌نژاد در ادامه به ارائه گزارشی از فعالیت‌های شرکت‌های بیمه خصوصی پرداخت و افزود: براساس آخرین آمار، ۳۹ شرکت بیمه در کشور فعال است و در کرمان یک شرکت بیمه دولتی و ۲۱ شرکت بیمه بازرگانی فعالیت دارند و تعداد ۴۳ شعبه شرکت‌های بیمه بازرگانی، ۲ هزار و ۱۳۰ نمایندگان شبکه فروش، ۱۵ کارگزار فعال، ۵۳ مورد ارزیاب فعال خسارت فعال هستند و حق بیمه سرانه استان ۱۴ میلیون ریال به ازای هر فرد است.

وی ضریب نفوذ بیمه را یکی از شاخص‌های صنعت بیمه دانست و تصریح کرد: امروز ضریب نفوذ بیمه در کشور حدود ۲ درصد و در استان کرمان ۱.۴ دهم درصد است که از میانگین کشوری کمتر است. کرمان در رتبه ۲۷ قرار دارد و باید کمک کرد تا ضریب نفوذ استان رشد کند.

سلطانی‌نژاد با بیان اینکه کل حق بیمه تولیدی استان تا پایان سال ۱۴۰۱، ۴۷ هزار میلیارد ریال و پرداختی خسارت ۲۹ هزار میلیارد ریال بوده، افزود: اگر شاخص‌های بیمه رشد نکند مشکلاتی را به‌ دنبال دارد. تولید ناخالص استان به ۴ درصد رسیده و متناسب با آن سایر شاخص‌ها نیز باید رشد یابد.

وی با درخواست از رسانه‌ها و شرکت‌های بیمه برای تبلیغ و فرهنگ‌سازی در راستای شکل‌گیری اعتماد بین مردم و صنعت بیمه، بیان کرد: در حوزه بیمه‌های اختیاری نیز نیازمند فرهنگ‌سازی عمیق هستیم. البته اگرچه در بیمه‌های اجباری نیز نواقصی وجود دارد اما در حوزه بیمه‌های اختیاری نتوانستیم فرهنگ‌سازی انجام دهیم.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان با بیان اینکه ۸۰ درصد اموال دولتی بیمه نیستند، تصریح کرد: حدود ۹۴ درصد واحدهای مسکونی بیمه آتش‌سوزی ندارند. همچنین ۸۲ درصد خودروهای درحال تردد بیمه بدنه ندارند و این درصدها نشان می‌دهد که نیازمند فرهنگ‌سازی عمیق هستیم تا هم نقش بیمه در اقتصاد مشخص شود و هم اینکه مردم از مزایای صنعت بیمه استفاده کنند.

سلطانی‌نژاد در پایان با بیان اینکه مشکلات صنعت بیمه استان به عنوان یکی از موضوعات اصلی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی گنجانده شده است، اظهار کرد: شرکت‌های اقتصادی استان بیمه‌های خود را خارج از استان انجام می‌دهند که امیدواریم این موضوع حل شود. ظرفیت‌های مختلف استان اگر در کنار هم قرار بگیرند می‌توانند به بهبود کسب‌وکار استان کمک کنند. امروز رتبه کسب‌وکار استان از رتبه ۲۱ به ۱۲ ارتقا یافته است و نشان می‌دهد با کنار هم قرار گرفتن ظرفیت‌های استان شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود.

انتهای پیام
captcha