ممنوعیت حجاب در ادارات دولتی اروپا قانونی شد
کد خبر: 4184742
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۷

ممنوعیت حجاب در ادارات دولتی اروپا قانونی شد

دادگاه عالی اتحادیه اروپا حکم داده است که کشورهای عضو این اتحادیه می‌توانند کارمندان خود را از پوشیدن لباس‌های حاکی از اعتقادات دینی منع کنند.

به گزارش ایکنا به نقل از رویترز، دادگاه عالی اتحادیه اروپا حکم داده است که کشورهای عضو می‌توانند کارمندان خود را از پوشیدن لباس‌های حاکی از اعتقادات دینی از جمله روسری منع کنند.

حکم دادگستری اروپا(ECJ) درباره ممنوعیت حجاب پس از آن صادر شد که یک زن بلژیکی شکایتی را مطرح کرد که بر اساس آن شهرداری محلی که در آن کار می‌کند با گفتن اینکه نمی‌تواند در محیط کار حجاب داشته باشد، آزادی مذهبی او را نقض کرده است. دادگاه اضافه کرد که چنین اقداماتی باید به آنچه کاملاً ضروری است محدود شود.

موضوع حجاب اسلامی سال‌هاست که در اروپا بحث‌برانگیز شده است. در سال 2021 دادگاه حکم داد که بانوان مسلمان به دلیل امتناع از برداشتن حجاب در مشاغل عمومی، می‌توانند از مشاغل خود اخراج شوند.

این پرونده پس از آن به دادگاه رسید که به یکی از کارمندان مسلمان شهرداری انس در شرق بلژیک گفته شد که نمی‌تواند در محل کار روسری بپوشد. این زن که به عنوان رئیس یک اداره کار می‌کند و سمت عمومی ندارد یک چالش قانونی به راه انداخت.

شهرداری سپس شرایط استخدام خود را اصلاح کرد و گفت که آنها از کارمندان می‌خواهند که بی‌طرفی شدید را رعایت کنند، به این معنی که هر گونه تبلیغ ممنوع است و استفاده از علائم آشکار عقیدتی یا مذهبی برای هیچ یک از کارکنان مجاز نیست.

دادگاه کار در لیژ با استماع این پرونده گفت مشخص نیست که آیا شرط بی‌طرفی مطرح شده توسط شهرداری موجب تبعیض خلاف قوانین اتحادیه اروپا می‌شود یا خیر.

دادگستری اروپا پاسخ داد که مقامات کشورهای عضو برای تعیین درجه بی‌طرفی دارای محدودیت هستند. در ادامه بیانیه دادگستری اروپا آمده است که اگر اداره دولتی دیگری تصمیم به اجازه استفاده از نشانه‌های اعتقادات  سیاسی، فلسفی یا مذهبی بگیرد این امر مجاز است.

شورای روابط آمریکایی ـ اسلامی (CAIR)، بزرگترین سازمان حقوق مدنی و مدافع مسلمانان در این کشور  از وزارت امور خارجه آمریکا خواست تا حکم اتحادیه اروپا را که به کارفرمایان اجازه می‌دهد کارمندان را از پوشیدن نشانه‌های  اعتقاد دینی به‌ویژه حجاب اسلامی منع کنند، محکوم کند.

CAIR معتقد است که تصمیم دادگاه مطابق با تعریف قانون بین‌المللی آزادی مذهبی ایالات متحده (IRFA) در مورد نقض حقوق مذهبی است و بنابراین محکومیت شدید دولت ایالات متحده را تضمین می‌کند.

ابراهیم هوپر، مدیر ارتباطات ملی CAIR در بیانیه‌ای اعلام کرد: دیوان دادگستری اتحادیه اروپا با محروم کردن زنان مسلمان از داشتن حجاب در محل کار، اصول اساسی آزادی دینی را زیر پا گذاشته است. این تصمیم و احکام گذشته در کشورهای اروپایی به وضوح مسلمانان را هدف قرار داده و به دنبال حذف مظاهر اسلام از فضاهای عمومی است.

انتهای پیام
captcha