نقطه تمرکز دشمن ناامیدی در دانشجویان است
کد خبر: 4184147
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۴

نقطه تمرکز دشمن ناامیدی در دانشجویان است

نماینده نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علم و صنعت گفت: امروز نقطه اصلی که دشمن بر آن متمرکز شده است، از بین بردن امید دانشجویان به آینده است و هنگامی‌که امید کشته شود، انگیزه‌ای برای درس خواندن باقی نمی‌ماند.

حجت‌الاسلام میثم شریف اصفهانی، نماینده نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علم و صنعتحجت‌الاسلام میثم شریف اصفهانی، نماینده نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علم و صنعت در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی به بیان ویژگی‌های کار جهادی پرداخت و اظهار کرد: مقام معظم رهبری کاری را کار جهادی می‌دانند که شروطی را دارا باشد‌ نخست آنکه کار مثبت و خوب باشد و دیگر اینکه این کار خوب نقطه هزیمت دشمن را هدف قرار دهد، بنابراین در کار جهادی باید تمرکز بر سنگر اصلی باشد و انجام کار خوبی که اولویت نباشد، کار جهادی نیست، نکته دیگر در کار جهادی نیز انجام کار با تمام قواست.

وی بیان کرد: برای انجام کار جهادی در دانشگاه، صرف اینکه کارهای خوبی در دانشگاه انجام می‌شود، کفایت نمی‌کند، بلکه باید آن نقطه هزیمت و سنگر اصلی را بیابیم و به نظر می‌رسد امروز نقطه اصلی که دشمن بر آن متمرکز شده، از بین بردن امید دانشجویان به آینده است.

گم‌گشتگی رسانه‌ای و ناامیدی؛ سمی مهلک

نماینده دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در شورای جذب هیئت علمی جهاددانشگاهی اظهار کرد: هنگامی‌که امید کشته شود، انگیزه‌ای برای درس خواندن دانشجویان باقی نمی‌ماند و در این حالت حتی به نیاز طبیعی خودشان مانند ازدواج بی‌توجه‌اند و این‌گونه می‌شود که کشوری همچون ایران با چنین قدرتی، ممکن است با ضعیف‌ترین چیزی از پای درآید، در واقع گم‌گشتگی رسانه‌ای و ناامیدی که امروز در کشور ما وجود دارد، بیماری‌ است که همچون زهر در خون اثر گذاشته و انسان را از حرکت باز می‌دارد.

وی به موضوعاتی متنوع پیش‌ روی حوزه فرهنگی اشاره و بیان کرد: مناسب نبودن بودجه فرهنگی، مهاجرت نخبگان، استفاده نکردن از ظرفیت علمی در صنعت، مسائل و مناسک فرهنگی در دانشگاه، عدم توجه به نقشه جامع علمی کشور و... از جمله موضوعات مهم است، اما با نگاه جهادی، سنگر اصلی، فتح سنگر دشمنی است که بر ناامیدی جوانان متمرکز شده و در واقع مهم‌ترین آفت در حوزه دانشگاه‌ها، ایجاد ناامیدی است.

شریف اصفهانی با اشاره به اینکه دانشگاه صورتاً و سیرتاً غربی بوده است، گفت: حرکت در مرز دانش مهم است و موافق حذف ارزش‌گذاری به مقالات و تولیدات در مرز دانش نیستم، چنانکه مقام معظم رهبری تصریح کردند باید هم چشم نیازبین و هم چشم مرزبین داشته باشیم، اما واقعیت این است که وقتی رتبه‌بندی دانشگاه‌ها براساس معیارهای غربی سنجیده می‌شود و رتبه دانشگاه‌ها با ادبیاتی که آنان تعریف کرده‌اند، بالا می‌رود، قالبی می‌شود که ما خودمان را در آن طراحی کنیم، لذا اسلامی شدن دانشگاه یکی از اولویت‌های مهم آموزش عالی است، هرچند درباره محتوا در علوم پایه و فنی مهندسی اسلامی و غیراسلامی بودن جای بحث دارد، اما قطعاً علوم انسانی، اسلامی و غیراسلامی دارد، در حالی‌که نگاه ما هم‌ اکنون در دانشگاه‌ها در علومی مانند جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، علوم سیاسی و... با پارادایم‌های غربی همراه است.

اصلاح الگوی فرآیند جذب و ارتقای اساتید

وی درباره نقش اعضای هیئت علمی و انتظاری که از آنها می‌رود، اظهار کرد: مشکلات جامعه ما زمانی حل می‌شود که مسائل مدیریتی و فرهنگی حل شود، ریشه مشکلات ما نه در علوم فنی و مهندسی، پزشکی، بلکه در مسائل علوم انسانی است، در حالی‌که محتوا از غرب گرفته شده و راه‌ حل این موضوع اصلاح الگوی فرآیند جذب و ارتقای اساتید است.

عضو کارگروه جذب اعضای هیئت علمی در جهاددانشگاهی با بیان اینکه در دانشگاه تقویت هویت فرهنگ ملی و یا تقویت هویت فرهنگ اسلامی صورت نمی‌گیرد، تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در حوزه مسائل فرهنگی مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند، فقدان قرارگاه است و قرارگاه به معنای مغز متفکر فرهنگی است و مسئله اینجاست که در دانشگاه چنین چیزی نداریم که به‌عنوان مثال معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بگوید چه اهدافی را نشانه رفته و در کجا باید اجرا شود و قرارگاه کجاست.

وی با بیان اینکه محیط داخلی دانشگاه با محیط بیرونی، دو فضا و دو حکمرانی متفاوت دارد، بیان کرد: برخی از مواردی که در خارج از دانشگاه، جزء خطوط قرمز و خلاف قانون است، در دانشگاه این‌گونه نیست، زیرا دانشجو به دلیل سن و خاصیت مطالبه‌گری با زبان تندی صحبت می‌کند و به اصحاب دانشگاه توصیه شده که زبان تیز دانشجو را بر خود هموار کنند، زیرا دانشگاه محیط تمرین این امور است.

شریف اصفهانی افزود: این تفاوت نگاه دو نوع حکمرانی در دانشگاه و جامعه از سویی موجب شده که گاه این حس به دانشجو القا شود که من هر کاری که دلم بخواهد، انجام می‌دهم، چون دانشجو هستم، اگرچه محیط دانشگاه بازتر است، اما به این معنا نیست که بی ‌ضابطه و بی قانون باشد و نوعی رهاشدگی در دانشگاه ایجاد کنیم، بنابراین، قانون‌شکن به معنای کسی که منافع ملی را به خطر می‌اندازد، مانند ارتباط با بیگانه و یا اینکه رفتاری مخل امنیت داشته باشد، دانشگاه باید جلوی آن را بگیرد.

وی درباره همکاری دو نهاد انقلابی جهاددانشگاهی و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با تأکید بر ضرورت رفتار قرارگاهی گفت: اگر این کار را انجام ندهیم، خاکریز را از دست داده‌ایم، نه تنها این دو نهاد، بلکه تمامی تشکل‌ها باید رفتار قرارگاهی داشته باشند که متأسفانه مقداری تنگ‌نظری‌ وجود دارد و برخی گویی شرح وظایف و حوزه را قرار است با خود به جایی ببرند که به ضعف شخصیت‌ها باز می‌گردد، در حالی‌که نیازمند تعامل و گفت‌وگو در این زمینه هستیم.

انتهای پیام
captcha