مرحله استانی «بیست‌و‌پنجمین جشنواره قصه‌گویی» در کردستان آغاز شد
کد خبر: 4182006
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۰

مرحله استانی «بیست‌و‌پنجمین جشنواره قصه‌گویی» در کردستان آغاز شد

رقابت 40 قصه‌گوی کردستانی در مرحله استانی «بیست‌و‌پنحمین جشنواره قصه‌گویی» امروز، 24 آبان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کردستان آغاز شد.

بیست‌و‌پنجمین دوره جشنواره قصه‌گویی در کردستان

به گزارش ایکنا از کردستان، حمیدرضا گوهری، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کردستان امروز، 24 آبان در مراسم افتتاحیه بیست‌و‌پنحمین جشنواره قصه‌گویی که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان برگزار شد، گفت: در این دوره از جشنواره قصه‌گویی 140 اثر در بخش کتابخانه‌ای به دبیرخانه استانی این دوره از جشنواره ارسال شد.

وی با اشاره به بررسی و پایش آثار توسط کمیته داوری این دوره از جشنواره افزود: پس از بررسی‌های داوران آثار رسیده به دبیرخانه بیست‌و‌پنجمین دوره از جشنواره استان، تعداد ۴۰ قصه‌گو برای رقابت در مرحله استانی دعوت شدند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کردستان با بیان اینکه اختتامیه مرحله استانی این دوره از جشنواره قصه‌گویی در ۲۵ آبان در سنندج برگزار می‌شود، بیان کرد: این دوره از جشنواره در بخش ملی، مدرن، کلاسیک، بخش بزرگسال بخش اعضا، بخش زبان اشاره، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها و بخش غزه برگزار می‌شود.

وی به آثار راه‌یافته به بخش نهایی اشاره کرد و گفت: از این تعداد ۱۸ نفر در بخش ملی، مدرن، کلاسیک، بخش بزرگسال، ۱۵ نفر اعضا، سه نفر در بخش زبان اشاره، سه نفر در بخش پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها و یک نفر در بخش غزه طی این دور روز با هم به رقابت می‌پردازند.

گوهری افزود: قصه‌گویی هنری است که نباید به آن کم‌توجهی شود، قصه‌های خوبی از دوران کودکی ما بوده که الان در حال فراموشی است لذا وظیفه ماست با انجام فعالیت قصه‌گویی مانع از حذف این قصه‌ها و قصه‌گویی شویم.

وی با اشاره به اینکه ریشه تمام هنرها در نمایش، تئاتر، نقاشی و مجسمه‌سازی در قصه‌گویی است، اظهار کرد: تمام تلاش ما این است که همه عموم مردم در جشنواره شرکت کنند، هدف ما عمومی‌سازی و مردمی‌سازی فرهنگ قصه‌گویی بین اقشار مختلف جامعه به ویژه بین خانواده‌هاست.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کردستان استفاده از زبان قصه‌گویی را زمینه‌ساز نهادینه شدن فرهنگ در سنین پایین دانست و افزود: در روایت و بیان قصه‌ها برای بچه‌ها بسیاری از امور را می‌توان نهادینه و فرهنگ‌سازی کرد چراکه برای کودک این قصه است که می‌تواند بیانگر خوبی‌ها باشد، می‌تواند به او آموزش بدهد که در جامعه چه چیزی خوب و چه چیزی بد است.

وی تعهد و تربیت را مهم‌تر از آموزش دانست و بیان کرد: اگر ما درس زندگی را به بچه‌هایمان یاد ندهیم در پایان یک متخصص، دانشمند یا مهندس بدون تعهد می‌شوند. اگر قرار است به نیکی از مفاخرمان یاد شود و بچه‌ها آنها را بشناسند، باید با زبان قصه با کودکان و نوجوانان صحبت کنیم یا اگر قرار است بچه‌ها اشعار شاعران را بشناسند، باید با زبان ساده بیان شوند.

گوهری با تأکید بر رویکرد جدید جشنواره امسال یادآور شد: رویکرد جدید در بیست‌و‌پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی مردمی‌سازی و عمومی‌سازی قصه‌گویی است که امسال با شعار «با قصه لبخند بسازیم» هم‌زمان با شب یلدا برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha