رسالت‌ عظیم بانوان قرآنی
کد خبر: 4180379
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۰
آئین نکوداشت بانوان مبلغ و محفل‌دار قرآن کریم شهر تهران/ 11

رسالت‌ عظیم بانوان قرآنی

پیشکسوت قرآنی کشورمان با تأکید بر مهمترین رسالت‌های بانوان قرآنی در احیای بهتر جلسات خانگی قرآن گفت: باید بانوان فعال قرآنی در برپایی جلسات قرآنی سه نکته اساسی را مد نظر قرار دهند و از رهگذر توجه ویژه به سه موضوع «قرآن‌خوانی»، «قرآن‌دانی» و «قرآن‌باوری» بهترین نتیجه را از جلسات خانگی قرآن به دست آورند.

نخستین آئین نکوداشت و تکریم بانوان مبلغ و محفل‌دار قرآن کریم شهر تهران با عنوان «همایش اخلاق و معنویت» پنجشنبه، دوم آذرماه از ساعت 8 در سالن همایش‌های برج میلاد از سوی مرکز فرهنگی بانوان قرآن‌پژوه مؤسسه امام رضا(ع) با همکاری ایکنا، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان دارالقرآن تبلیغات اسلامی، رادیو قرآن، شبکه قرآن و معارف سیما و مؤسسه حضرت خدیجه(س) برگزار می‌شود. در این آئین از بیست نفر از فعالان این حوزه تجلیل خواهد شد.

با توجه به برگزاری این مراسم و نیز ضرورت بررسی نقش بانوان کنشگر قرآنی در عرصه‌های مختلف با عباس سلیمی، پیشکسوت و قاری بین‌المللی، گفت‌‌وگو کرده‌ایم که در ادامه متن آن را می‌خوانید.

ایکنا_ درباره نقش بانوان قرآنی به منظور اصلاح جامعه توضیح دهید.

قرآن کریم ریسمان اتصال آسمان و زمین و نسخه جاودان کمال بشریت است که راهیابی به نقطه کمال آدمی و سعادت انسان جز از طریق آن ممکن نخواهد بود. امروز در مواجهه با تهاجم فرهنگی و آنچه استکبار جهانی و جنود ابلیس برای گمراهی بشر تدارک دیده‌اند، نقش و تأثیر قرآن کریم به‌ عنوان یک نسخه حیات‌بخش انکارناپذیر است. لذا قرآن کریم روش زندگی صحیح و نحوه دستیابی به سعادت فردی و اجتماعی و اخروی انسان را به خوبی ترسیم کرده است.

از آنجا که نقش تربیتی بانوان در خانواده و جامعه به‌ عنوان مادر، همسر و مربی نقش مسلم و بی‌بدیلی به شمار می‌رود، اگر اندیشه بانوان براساس تعالیم قرآن باشد، می‌توانند در تربیت نسل آینده تأثیر فراوانی داشته باشد و در این مسیر قرآن کریم اصیل‌ترین منبع اندیشه و عمل یک بانوی مسلمان محسوب می‌شود و چنانچه بانوان گرامی نقش تربیتی خود را مطابق نقشه راه قرآن ایفا کنند، عملکرد آنان در اصلاح جامعه و سازندگی نسل‌ها چشمگیر خواهد بود.

خانواده اولین بذر و کانون تشکیل‌دهنده جامعه تلقی می‌شود و از تجمیع خانواده‌ها شکل می‌گیرد. اگر محیط خانواده منور به نور و معرفت قرآن باشد، به برکت فهم و تدبر در آیات نورانی قرآن، روش و سبک زندگی خانواده‌ها قرآنی می‌شود و آنگاه شاهد جامعه‌ای پویا، سالم و شاداب خواهیم بود که عزت، استقلال، اصالت و هویت کشور را حفظ می‌کند و در برابر بیگانگان، استعمارگران، مکاتب غیرالهی و تفکرات غیرتوحیدی سر تسلیم فرود نخواهد آورد و آنگاه تاریکی و ظلمت از یک سرزمین رخت برمی‌بندد و جامعه از نورانیت و معنویت بهره‌مند می‌شود. حضرت پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: «نوّروا بیوتکم بتلاوة القرآن؛ خانه‌های خود را با تلاوت آیات قرآن نورانی کنید.» پس بانوان مکرمه قرآنی ارکان اصلی این نهضت مبارک به شمار می‌روند.

ایکنا_ اخلاق و معنویت گمشده این روزهاست. اساسی‌ترین رسالت‌ زنان در حفظ اخلاق و حاکمیت معنویت چیست؟

هنگامی که بانوان جامعه از اندیشه قرآنی برخوردار باشند و فضای خانه‌ها به نور قرآن آمیخته باشد، فرزندان نیز از کودکی در مسیر تربیت روحی پاک قرار می‌گیرند و بدین ترتیب تربیت یک نسل مؤمن و پایبند به ارزش‌های اسلامی در قول و عمل تحقق خواهد یافت و انسان‌ها در سایه‌سار بهره‌گیری از تعالیم قرآن از گزند خرافات و آداب و رسوم غلط مصون خواهند بود و در مسیر عزت و عظمت قرار می‌گیرند و آینده نسل‌ها تأمین و تضمین می‌شود.

نقش بانوان در خانواده از محوری‌ترین نقش‌ها به شمار می‌رود، زیرا وظیفه همسری و مادری برعهده آنان است. ایفای صحیح این سه نقش از حیاتی‌ترین و اساسی‌ترین رسالت‌هایی است که در شکل‌گیری جامعه سالم تأثیرگذار است. به همین دلیل نقش زن در محیط خانواده جهاد محسوب می‌شود، زیرا امیرمؤمنان علی(ع) فرمودند: «جهاد المرأة حسن التعبّل؛ جهاد زن همسرداری شایسته است.» اگر افکار، گفتار و کردار چنین زنی به عنوان مادر یا همسر حول محور قرآن و فرهنگ آن شکل گیرد، سجایای اخلاقی، فضائل و کرامات انسانی در خانواده ریشه خواهد دواند و خوشبختی نسل آینده تأمین و تضمین خواهد شد.

ایکنا_ پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون بانوان جلسات قرآنی بسیاری را برگزار کرده‌اند و مبلغان چه نقشی در پیشبرد آرمان‌های انقلاب اسلامی داشته‌اند؟ 

اگر بانوان، که در خط مقدم امور تربیتی خانواده و جامعه هستند، از تفکر قرآنی برخوردار باشند، زمینه‌ساز حاکمیت اخلاق و معنویت در جامعه خواهند شد و از رهگذر تأثیر عمیق تربیت قرآنی، فرزندان و نسل آنان نقشی انکارناپذیر در پیشبرد آرمان‌های انقلاب اسلامی ایفا خواهند کرد. تقدیم ده‌ها هزار شهید وارسته و فرهیخته‌ای که در طول سالیان دفاع مقدس با نثار جان خویش از حریم قرآن و ولایت دفاع کردند و با الهام از فرهنگ ایثارگری قرآن به موازات دفاع از استقلال و تمامیت ارضی کشور، مدافع دین و مکتب و قرآن و ولایت بودند، گواه روشنی بر اثبات نقش تربیتی مؤثر مادران باایمان در تربیت فرزندان شجاع و معتقد است. همچنین، بانوان فعال قرآنی در برپایی جلسات قرآنی، که در خیر و برکت آن هیچ تردیدی وجود ندارد، باید به سه موضوع «قرآن‌خوانی»، «قرآن‌دانی» و «قرآن‌باوری» توجه کنند تا بهترین نتیجه را از جلسات خانگی قرآن به دست آورند.

ایکنا_ بانوان مبلغ و فعال قرآنی چگونه می‌توانند رسالت خود را به درستی انجام دهند؟ 

سزاوار است بانوان فعال قرآنی، تبحر و تسلط در امر قرائت و تلاوت قرآن را به عنوان مقدمه‌ای برای ورود به وادی تدبر در کلام وحی و فهم معانی آن تلقی کنند و علاوه بر روخوانی و روان‌خوانی، ترجمه و معانی قرآن کریم را نیز بیاموزند تا دو مرحله قرآن‌خوانی و قرآن‌دانی را توأمان فراگیرند و مهم‌تر از  آنها «قرآن‌باوری» است، زیرا کمک می‌کند تا باید‌ها و نباید‌های قرآن، خطوط قرمز دین و منطقه قُرُق الهی را بشناسیم و در جلسات خانگی قرآن حق تلاوت را ادا کنیم و حق تلاوت همان است که پیامبر اکرم(ص) ذیل آیه ۱۲۱ سوره بقره: «الَّذِينَ آتَيْناهُمُ الْكِتابَ يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاوَتِهِ» فرمودند: «یتّبعونه حقّ اتّباعه!»، یعنی اجرای بی‌چون و چرا و مو به موی دستورات قرآن. بدین ترتیب بانیان و حامیان و اعضای جلسات قرآنی عاملان به قرآن خواهند بود.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha