جهاد تبیین به مردم قدرت تصمیم‌سازی می‌دهد
کد خبر: 4179313
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۰

جهاد تبیین به مردم قدرت تصمیم‌سازی می‌دهد

نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان با بیان اینکه جهاد تبیین به مردم قدرت تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری می‌دهد، گفت: امروز رسانه‌ها، جرائد،‌ مؤلفان، مبلغان، توده‌های مردم و سایر طبقات برای نظام اسلامی تصمیم‌سازند اما در عرصه تصمیم‌گیری نقشی ندارند و تحلیل سیاسی در این میان موجب می‌شود تا مردم تصمیم‌سازی را یاد بگیرند.

همایش استانی فرماندهان و هادیان سیاسی سپاه قدس گیلان

به گزارش ایکنا از گیلان، آیت‌الله رسول فلاحتی، نماینده ولی‌فقیه در گیلان امروز، 10 آبان‌ماه در همایش استانی فرماندهان و هادیان سیاسی سپاه قدس استان با موضوع رسالت جهاد تبیین در اسلام، مسئله تحلیل سیاسی را یکی از لوازم تحقق جهاد تبیین دانست و اظهار کرد: نیاز به تحلیل‌گران سیاسی برای تمام کسانی‌که جامعه را مدیریت می‌کنند، در دنیای امروز وجود دارد.

وی با بیان اینکه پیامبر خدا هم مأمور به مشورت با مردم شد، افزود: بها دادن به نیروهای تحت امر از جمله اهداف این کار بود، از سوی دیگر آیندگان متوجه می‌شدند که بی‌نیاز از تحلیل‌گران و پیش‌بینی‌کنندگان حوادث نیستند و چه بسا خداوند می‌خواست چیزی را به پیامبر الهام کند و این پیام و الهام را از طریق یکی از مخاطبان جلسه، به پیامبر می‌رساند.

آیت‌الله فلاحتی با تأکید بر اینکه همه مدیران در مجموعه خود نیازمند تحلیل‌گران سیاسی هستند تا در مواقع بروز حوادث و بحران‌ها، جامعه دچار پریشانی نشوند، افزود: در شرایط مختلف، دشمنان از وجود خلأ‌ها استفاده کرده تا مردم را به سوی خود جذب کنند اما تحلیل سیاسی منجر به دفع پریشانی و ایجاد سد در برابر دشمن خواهد شد.

امام جمعه رشت با اشاره به ثمرات و دستاوردهای تحلیل سیاسی در معنای عام، بیان کرد: اولین دستاورد تحلیل سیاسی، زوال شبهه است. هر بحرانی چه در عرصه فرهنگ، سیاست و اقتصاد و غیره ایجاد شبهه می‌کند؛ در جریان آشوب‌های سال گذشته نیز دشمنان چنان ایجاد شبهه کرده بودند که برخی خودی‌ها هم تحت تأثیر این شبهات قرار گرفته بودند.

نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان با تأکید بر اهمیت ارتقای اندیشه سیاسی در جامعه و ارتقای مواجهه با اتفاقات مختلف، بیان کرد: دشمن همواره به‌دنبال شبهه‌افکنی و جریان‌سازی است. در جریان حمله رژیم صهیونیستی به بیمارستان معمدانی نیز اقدام به ایجاد شبهه کردند، لذا تحلیل سیاسی می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان، شبهه را از بین ببرد.

امام جمعه رشت‌ اثر بعدی تحلیل سیاسی را روشنگری افق‌ها دانست و افزود: تحلیل سیاسی‌ موجب‌ می‌شود تا مردم، تحلیلگران و مخاطبان‌شان در عرصه جهاد تبیین، افق‌ها را شفاف ببینند و لذا کسی در مدیریت جامعه به‌ویژه در شرایط بحرانی موفق خواهد بود که بتواند ضمن دیدن افق‌ها، آن را روشن ببیند.

وی گفت: در جامعه ما نیز یک عده با وجود اینکه شاهد رشد جامعه هستند اما این موفقیت برای آنان روشن و ملموس نیست زیرا وجود بعضی حوادث و مشکلات باعث عدم روشن بودن افق‌ها می‌شود؛ رهبر معظم انقلاب در دیدار با دولتمردان فرموده بودند «گرانی‌ها و تورم باعث شده که کارها و خدمات دولت دیده نشود».

نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان با اشاره به افق‌نگری امام خمینی(ره) افزود: بسیاری از نهادها از جمله سپاه، کمیته امداد و بسیج که آثار و برکات‌ زیادی از خود بروز داده‌اند، با دستور امام(ره) تشکیل شدند که نشان‌دهنده افق‌نگری امام(ره) است.

آیت‌الله فلاحتی موضع‌گیری به‌موقع را سومین دستاورد بزرگ تحلیل سیاسی‌ دانست و بیان کرد: تحلیل سیاسی‌ موجب می‌شود تا مردم، مدیران و عالمان و فرهیختگان و غیره تصمیم‌گیری به‌موقع داشته باشند؛ رهبر معظم انقلاب در سخنرانی خود فرموده بودند «یک عده در کربلا آمدند اما به‌موقع نرسیدند».

امام جمعه رشت با بیان اینکه تحلیل سیاسی، فراگیری تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری را به‌همراه دارد، تصریح کرد: یک عده در جامعه تصمیم‌سازند اما نقش کلیدی ندارند؛ امروز رسانه‌ها، جرائد،‌ مؤلفان، مبلغان، توده‌های مردم و سایر طبقات برای نظام اسلامی تصمیم‌سازند اما در عرصه تصمیم‌گیری نقشی ندارند و تحلیل سیاسی در این میان موجب می‌شود تا مردم تصمیم‌سازی را یاد بگیرند.

وی با اشاره به اینکه جهاد تبیین به مردم قدرت تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری می‌دهد، افزود: تحلیل‌گر سیاسی باید مخاطبان خود را مدیریت و رهبری‌ کند؛ در عرصه جهاد تبیین وقتی انسان کلی‌گویی می‌کند، بسیاری از مخاطبان دقت می‌کنند که شخص در آن موضع خاص چه‌ چیزی را هدف قرار داده است.

امام جمعه رشت بیان کرد: یک تحلیل‌گر سیاسی خودش باید هوشمندی لازم را در عرصه تحلیل داشته باشد و مخاطبانش را زیبا، جامع و به‌موقع مدیریت کند و بحران‌ها را زودتر از دیگران پیش‌بینی کند و ضمن دیدن افق‌ها، آن‌ را روشن ببیند.

وی با اشاره به افق‌نگری رهبر معظم انقلاب گفت: ایشان بسیار هوشمند و بنده خالص خدا هستند و هرکسی‌که بنده خالص خدا باشد خداوند چنین ویژگی‌هایی به او عنایت می‌کند.

انتهای پیام
captcha