تأکید بر تقویت اورژانس اجتماعی و یادآوری صعود در سکوت ورزشکاران معلول
کد خبر: 4178304
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۵
گزارش ایکنا از رویداد ملی هم‌افزایی ظرفیت‌سازی اجتماعی سازمان بهزیستی

تأکید بر تقویت اورژانس اجتماعی و یادآوری صعود در سکوت ورزشکاران معلول

در رویداد ملی هم‌افزایی ظرفیت‌سازی اجتماعی سازمان بهزیستی که با حضور سه وزیر برگزار شد، بر لزوم تقویت اورژانس اجتماعی تأکید و از کم‌توجهی به مدال‌آوری ورزشکاران پاراآسیایی انتقاد شد.

سعود در سکوت ورزشکاران معلول و اورژانس اجتماعی که باید تقویت شودبه گزارش خبرنگار ایکنا، رویداد ملی هم‌افزایی ظرفیت‌سازی اجتماعی سازمان بهزیستی، امروز شنبه ششم آبان‌ماه با حضور وزرای کشور، دادگستری، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس و مدیران بهزیستی سراسر کشور در سالن وزارت کشور برگزار شد. 

در ابتدای این برنامه علی‌محمد قادری، رئیس سازمان بهزیستی گفت: در حوزه گام دوم انقلاب قرار است، تعظیم شعائر را جدی بگیریم. نیاز به انقلاب در انقلاب داریم؛ همان انقلاب اداری که فروبستگی‌های زیادی را در سنت‌های اداری خود تاکنون داشته و اکسیر کار را برنامه‌های تحولی می‌بینیم. تحول‌خواهی در عرصه سخت نظام مسائل کشور و پیمایش مواجهه محوری به سوی مردم یعنی جان فدایی در دستور کار است.

تغییر چهره سازمانی بهزیستی

رئیس سازمان بهزیستی ادامه داد: امروز تغییر چهره سازمانی و ادبیات سازمانی سازمان بهزیستی کاملاً مشهود است. برنامه‌های ارتقایی، روان‌سازی خدمات، به حداقل رسیدن زمان خدمت مطلوب، بررسی زوایای پنهان برنامه‌‌ها، برقراری تعاملات توان‌افزایی، ایجاد ظرفیت‌سازی اجتماعی، توجه به نظام مسائل عرصه سخت، بیمه، توانمندسازی، مهارت و تقویت و حمایت از کنشگران اجتماعی نیز در دستور کار ماست.

وی با تأکید بر اینکه در تحلیل انگاره‌های اجتماعی، آسیب‌های نوپدید و هم فرکانسی با شرکای اجتماعی حساسیت داریم، گفت: طرح‌واره‌های تعاملی مدنظر بهزیستی قرار دارد و به نکاتی از قبیل جغرافیایی‌سازی، جریان‌سازی و الگونمایی و تحول‌خواهی در دو لایه نظام راهبردی و اقدام راهبردی توجه داریم. همچنین به دنبال فناوری امید هستیم؛ یعنی فناور زندگی مردم باشیم. کارهای بزرگ اراده بزرگ و همت بلند می‌خواهد ما نیز به دنبال اقدامات ماندگار و صدقه جاریه هستیم.

قادری ادامه داد: در سازمان تحول نظری و مبانی نظری تازه گردانی شده است. حرف نو و رویکرد جدید در حوزه مأموریتی ما وارد و مقرر شد ضمن اینکه نگران معیشت جامعه هدف هستیم، به توانمندسازی جامعه هدف فکر کنیم. در واقعی به دنبال به میدان‌آوری نخبگان غیر مطلع نسبت به کار خیر هستیم.

وی اضافه کرد: استقرار نظام ملی احسان و نیکوکاری در کشور و لابیگری اجتماعی در برنامه‌های گفتمانی در دستور کار بهزیستی است. همچنین از سرمایه‌های اجتماعی ایجاد شده در دولت جدید استفاده کرده‌ایم. ظرفیت‌سازی اجتماعی و ارتباط میان دستگاه‌های انقلابی را انجام داده‌ایم و پیشنهاد ما این است که به جهت اینکه تاب‌آوری بیش از هفت و نیم میلیون نفر در سازمان بهزیستی به عنوان مخاطب صورت می‌گیرد، در همه ارکان تصمیم‌ساز در حوزه اقتصادی نماینده مبشر و منظری از سازمان بهزیستی حضور داشته باشد.

سعود در سکوت ورزشکاران معلول

رئیس بهزیستی در پایان با اشاره به مدال‌آوری ورزشکاران معلول کشور در بازی‌های پاراآسیایی، گفت: در همین چند روز بازی‌های پاراآسیایی، مدال‌آوری ورزشکاران ما صعود در سکوت بوده است و به بیش از 30 مدال این ورزشکاران توجهی نشده است. چند روز پیش طرح شوق زندگی در تهران افتتاح شد و به دنبال این هستیم که فاز جدیدی از مرکز عملیات اورژانس اجتماعی را راه‌اندازی کنیم.

احمد وحیدی، وزیر کشور نیز در این مراسم با اشاره به اینکه تعدادی از هموطنان ما با وجود معلولیت اما از نظر روحی دستاوردها و ظرفیت‌های بزرگی دارند و پیروزی‌های درخشان عزیزان ما در مسابقات پاراآسیایی نشان‌دهنده همین اراده و ظرفیت است، گفت: ظرفیت‌های بزرگی در این سازمان است که باید برای به فعلیت رساندن آن در بهزیستی تلاش کرد‌. کارهای مهمی در بهزیستی در جریان است. بهزیستی لبه جلویی دولت در برخورد با آسیب‌های اجتماعی است‌. بهزیستی نقطه آغاز تماس با آسیب‌های اجتماعی است و این مسئله بهزیستی را سازمان مهمی کرده و اولین جایی است که ضعف‌ها را می‌بیند و اولین وظیفه این سازمان رصد و دیده‌بانی آسیب‌هاست. 

وحیدی ادامه داد: اضافه بر رصد مشکلات، پاسخ و حل مسئله وظیفه بهزیستی است. اگر آسیب‌ها را به موقع کشف نکنیم، ‌حل آن در آینده مشکل خواهد شد. آسیب‌ها آن چیزی نیست که همه می‌بینند. شما مدیران بهزیستی قادر هستید، آسیب‌های جدید را بشناسید و به موقع مطرح کنید و مواجهه صحیح داشته باشیم. 

امین‌حسین‌ رحیمی، وزیر دادگستری نیز در این رویداد گفت: در چند ماه اخیر چند کار مهم برای کودکان انجام شده است. کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست را می‌توان به فرزندخواندگی داد که قبلاً فرایندهای پیچیده و زمان‌بری داشت که کودکان باید در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شدند، لذا تلاش شد با اصلاح قانون، کودکان را از ابتدا به خانواده بسپاریم. 

وی اضافه کرد: قدم بعدی ویژه کودکان کار است که شناسایی آنها شروع شده است. نباید کودکی در خیابان باشد. اگر کودکی بی‌سرپرست و بدسرپرست است باید در این مراکز ساماندهی شود. عده‌ای از کودکان کار خانواده دارند، اما فقیر هستند و خانواده آنها را برای کار راهی خیابان کرده است که باید از نظر مالی به این خانواده‌ها کمک کنیم که کودک در خانواده بماند و تحصیل کند. 

وی در پایان گفت: اکنون دخترانی که در معرض آسیب هستند، اگر به بهزیستی مراجعه کنند به خانه‌های امن برده می‌شوند، اما برای پسرانی که در معرض آسیب هستند، تعداد خانه‌های امن کمتر است که باید برای پسران هم خانه امن راه‌اندازی شود.

سیدصولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در رویداد ملی هم‌افزایی ظرفیت‌سازی اجتماعی سازمان بهزیستی نیز با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، گفت: در کمتر از ۲۳ روز هشت هزار کودک، زن، مادران باردار، پیرمردان و ... با وحشیانه‌ترین حملات مورد هجوم قرار گرفتند. قصه پر غصه این است که سال‌ها برای ایجاد نظم جهانی، سازمان‌های مختلفی با هزینه‌کرد از جیب ملت‌ها ایجاد کرده‌اند. سازمان ملل، سازمان حقوق بشر، شورای امنیت و ...، در گفت‌وگوها هم از حدود اختیارات این سازمان‌ها سخن به میان می‌آید. قدرت‌های بزرگ شعارشان ایجاد آزادی و دموکراسی در جهان بود اما مشاهده می‌کنید عده قلیلی در فلسطین تحت وحشیانه‌ترین حملات قرار می‌گیرند، اما رئیس‌جمهور نابخرد آمریکا می‌گوید اگر اسرائیلی وجود نداشت ما اکنون باید اسرائیل را ایجاد می‌کردیم و به صراحت اعلام می‌کند هر چه بخواهید به شما پرداخت می‌کنیم. صدراعظم آلمان، رئیس جمهور فرانسه، نخست‌وزیر انگلیس  و ... نیز از این جنایات حمایت می‌کنند.

وی ادامه داد: به صغیر و کبیر رحم‌ نمی‌کنند، مسجد و کلیسا در امان نیستند؛ اعلام می‌کنند به بیمارستان‌ها حمله می‌کنیم. در حمله شبانه به بیمارستان هزار بیمار را به شهادت می‌رسانند. دبیرکل سازمان ملل به مصر می‌رود و می‌گوید اسرائیل حقوق بشر را نقض کرده که نماینده رژیم صهیونیستی اعلام می‌کند دبیرکل سازمان ملل به دلیل این اظهار نظر باید استعفا دهد. می‌بینید ملت‌ها چطور به خروش آمده‌اند اما دولت‌ها سکوت کرده‌اند و گوش شنوایی نیست.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از سخنان خود به توفیقات ورزشکاران در مسابقات پاراآسیایی اشاره کرد و گفت: این ورزشکاران بارها پرچم جمهوری اسلامی را برافراشتند و چه قدر عاشقانه به این پرچم احترام گذاشتند؛ به همه این عزیزان تبریک می‌گویم و از تلاش‌های همه دست اندرکاران به خصوص خانواده‌های آنها تشکر می‌کنم.

بهزیستی مظهر تحقق عدالت اجتماعی

وی ادامه داد: سازمان بهزیستی از جمله نهادهایی است که بعد از انقلاب به یکی از ارکان توانمندسازی معلولان و افرادی که دچار آسیب اجتماعی شده‌اند، تبدیل شده است. این سازمان یکی از مظاهر بزرگ عدالت اجتماعی است. شاهد مثال هم توفیق ورزشکاران معلول در مسابقات است.

مرتضوی گفت: ‌نسبت به بازتوانی گروه‌های هدف گام‌های بلندی برداشته شده است، در حوزه آموزش کارهای بزرگی انجام شده و دختر شایسته به حسب ظاهر نابینای ما در کنکور سال ۱۴۰۲ با رتبه برتر در رشته پزشکی پذیرفته شده است. چه قدر باید از خانواده وی و همکارانمان در بهزیستی تشکر کنیم. اگر بخواهم مصداق طبیب دوار را معرفی کنم باید همکارانمان در بهزیستی را معرفی کنم.

وی ادامه داد: همچنین در حوزه اتکا به خود، مناعت طبع، کارافرینی و ... گام‌های بزرگی برداشته شده است. البته مشکلاتی هم در این حوزه متصور است و ما داریم تلاش می‌کنیم تا خوکفایی و استقلال مالی را برای عزیزانمان فراهم کنیم و توجه کافی به مأموریت‌های بهزیستی داشته باشیم. سازمان بهزیستی تنوع مأموریت دارد و در بسیاری از مواقع مأموریت‌هایی که سایر نهادها نمی‌توانند انجام دهند به این سازمان واگذار می‌شود.

وزیر رفاه اضافه کرد: در ۱۴۰۱ برای مراکز نگهداری از معلولان منابع خوبی اختصاص داده شد. در سال ۱۴۰۲ نیز مستمری مددجویان افزایش ۴۰ درصدی داشت.

رفتار شایسته با جامعه هدف داشته باشید

وی تصریح کرد: دولت از کارگزاران بهزیستی توقع دارد رفتار شایسته با جامعه هدف بهزیستی داشته باشند؛ یعنی توجه به بهداشت، درمان، اشتغال، مسکن و ... جامعه هدف خود داشته باشد، اما آیا همه این وظایف از عهده دولت بر می‌آید؟ بخشی از این وظایف را دولت باید انجام دهد، اما شما باید مشارکت اجتماعی را ساماندهی کنید. یکی از نیازهای اولیه تأمین مسکن مددجویان است. شما از زمین‌های شهرستانتان زمینی را برای مددجویان بهزیستی در نظر بگیرید و با مشارکت خیرین و کاهش هزینه‌ها در جهت مسکن‌دار شدن مددجویان اقدام کنید.

مرتضوی در پایان خواستار توجه و تلاش بیشتر در حوزه اورژانس اجتماعی، افرایش سطح پوشش بیمه خدمات گیرندگان به ویژه زنان سرپرست خانوار و شناسایی استعدادهای بدتر مددجویان شد.

در پایان مراسم نیز از خانم جناح هلالی راد، مددجوی نابینای بهزیستی که موفق شد با رتبه برتر در کنکور سال جاری در رشته پزشکی قبول شود و محمدحسن عسکری، فرزند شهید مدافع حرم که از مددجویان نابینای بهزیستی است تجلیل شد.

یادآور می‌شود، در این رویداد مدیران کل بهزیستی‌های سراسر کشور طی دو روز به تبادیل نظر و بررسی مسائل مرتبط با حوزه فعالیت خود خواهند پرداخت.

انتهای پیام
captcha