نگرانی مسلمانان آمریکا از قرآن‌سوزی در ایالت ایلینوی
کد خبر: 4173258
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۹

نگرانی مسلمانان آمریکا از قرآن‌سوزی در ایالت ایلینوی

سوزاندن قرآن توسط یک دانش‌آموز در آمریکا، نگرانی‌هایی را در مورد رشد ملی‌گرایی هندو در این کشور ایجاد کرده است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از میدل ایست آی، سوزاندن یک نسخه از قرآن توسط یک دانش‌آموز 16 ساله دبیرستانی در ایالت ایلینوی موجب نگرانی مسلمانان شده است.

سازمان‌های حقوق بشری می‌گویند که این موضوع نگرانی‌هایی را در مورد نفوذ سازمان شبه‌نظامی ملی‌گرای هندو Rashtriya Swayamsevak Sangh (RSS) در ایالات متحده ایجاد کرده است.

در حالی که این حادثه در ماه ژوئن در ناپرویل، حومه شیکاگو رخ داد، این ویدئو به تازگی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. در این ویدئو پسری با فندک نسخه‌ای از قرآن را سوزاند. 

هند وطن 200 میلیون مسلمان است، اما نفرت علیه اقلیت‌های مذهبی در حال افزایش است و این امر توسط هندوتوا یا ملی‌گرایی هندو که توسط RSS تقویت می‌شود و هدف آن تبدیل هند به یک کشور هندو است، تقویت می‌شود.

حادثه ناپرویل احتمالاً تقریباً همزمان با آتش‌زدن قرآن در سوئد رخ داده است که منجر به اعتراض هزاران نفر در سراسر جهان به سوزاندن قرآن شد.

به گفته شورای مسلمانان هندی آمریکایی (IAMC)، بزرگترین سازمان حمایت از مسلمانان هندی در ایالات متحده، این دانشجو به این اقدام اعتراف کرد و مدعی شد که دلیل او برای انجام این کار  این است که قرآن می‌گوید همه غیرمسلمانان را بکشید. IAMC اعلام کرد که این یک افسانه ضد مسلمانان است که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است.

رشید احمد، مدیر اجرایی IAMC به میدل ایست آی گفت که این یک حادثه تصادفی نبود. او گفت: او این کار را در مدرسه یاد نمی‌گیرد. این یک کتاب معمولی نیست که او آن را برداشته باشد تا بسوزاند. مشخص بود که این یک قرآن است و دانشجوی سال دومی می‌داند این یک کتاب مذهبی است که متعلق به یک دین خاص است و باید به آن احترام گذاشت. به گفته احمد، نگرانی اصلی این واقعیت است که این یک حادثه اتفاقی نبوده است.

دو سال قبل از آن، کمپینی از سوی گروه‌های همسو با «هندوتوا» در مخالفت با ساخت مسجدی در ناپرویل صورت گرفت. علی‌رغم مخالفت‌ها، که هم از ربات‌های خودکار آنلاین و هم از افراد غیر ساکن در منطقه به آن رأی منفی دادند و وب‌سایت شهر را با اظهارات ضد مسجد پر کرده بودند، این پروژه در نهایت تصویب شد.

به گفته احمد، دانش‌آموز مسئول سوزاندن قرآن گفته است که در دو نوبت جداگانه با ساخت این مسجد مخالفت کرده است.

احمد معتقد است که احساسات ضد مسلمانان در ایالات متحده، متاثر از گسترش اسلام‌هراسی در هند است. از زمانی که نارندرا مودی در سال 2014 به نخست‌وزیری هند رسید، گروه‌های حقوق بشری از افزایش خشونت علیه اقلیت‌ها از جمله مسلمانان و مسیحیان هند خبر دادند.

IAMC از اف‌بی‌آی خواست که در کنار فعالان و گروه‌های مدافع جامعه مسلمانان محلی باشد و در جهت بررسی فعالیت‌های سازمان‌های برتری‌گرای راست افراطی هندو در ایلینوی کار کند.

انتهای پیام
captcha