مسجد را برای پرورش حافظان قرآن برگزیده‌ام
کد خبر: 4172957
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۹
آئین نکوداشت بانوان مبلغ و محفل‌دار قرآن کریم شهر تهران/ 17

مسجد را برای پرورش حافظان قرآن برگزیده‌ام

در غرب تهران در چندین نقطه شاهد فعالیت مؤسسات و مراکز قرآنی هستیم که با وجود مشکلات مادی، طرح‌های آموزشی قرآن و عترت را اجرا و افراد بااستعداد را شناسایی می‌کنند و به دنبال نخبه‌پروری هستند. در این میان مسجد علی ابن ابیطالب(ع) فعالیت ویژه‌ای دارد.

مسجد را برای پرورش حافظان قرآن برگزیده‌ام بتول پورابراهیمی از جمله بانوانی است که بیشتر وقت زندگی خود را به ترویج و تبلیغ قرآن کریم اختصاص داده و با علاقه‌ فراوان فضایی را برای آموزش دوستداران فراگیری قرآن کریم آماده کرده است و پس از پایان هر دوره آموزشی، پیگیر شرکت قرآن‌آموزان در آزمون‌های مختلف و دریافت گواهینامه برای آنان است تا نوجوانان و جوانان عضو کانونش را برای ادامه مسیر تشویق کند. پورابراهیمی علاوه بر مدیریت کانون قرآنی مسجد علی ابن ابیطالب(ع) با کانون‌های قرآنی دیگر واقع در غرب تهران همکاری می‌کند. به بهانه تجلیل از پورابراهیمی در آئین نکوداشت بانوان مبلغ و محفل‌دار قرآن کریم شهر تهران، که با حضور رئیس قوه مقننه برگزار شد، با او گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

ایکنا ـ ضمن معرفی خود، توضیح دهید که آموزش قرآن را از چه سالی آغاز کردید؟

بتول پورابراهیمی هستم. متولد 1336 و مادر یک پسر و دو دختر که یکی از دخترانم پزشک است و دو فرزند دیگرم مدرک کارشناسی‌ارشد دارند که به لطف خدا هر سه در راه قرآن هستند و تشکیل خانواده داده‌اند. مسئول کانون علی بن ابیطالب(ع) وابسته به مؤسسه کشوری مهد قرآن، مستقر در مسجد علی بن ابیطالب(ع) واقع در فلکه دوم صادقیه، بلوار آیت‌الله کاشانی، روبه‌روی شهرداری منطقه 5 هستم. همچنین مسئولیت مجمع غرب تهران مؤسسه کشوری مهد قرآن را به عهده دارم.


گزارش تصویری فعالیت‌های قرآنی فرهنگی مسجد علی ابن ابیطالب(ع) غرب تهران


از سال 64 فعالیتم را در حوزه آموزش قرآن با یک کلاس قرآن در مسجد شروع کردم و این روند ادامه داشت تا اینکه در سال 73 همکاری من با دفتر مرکزی مؤسسه کشوری مهد قرآن با مدیریت حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی فومنی حائری آغاز شد و تاکنون کلاس‌هایی را شامل آموزش روخوانی و روان‌خوانی، آموزش جامع مفاهیم و حفظ، تفسیر، تجوید، صوت و لحن و طرح کلی اندیشه اسلامی برگزار کرده‌ایم.

ایکنا ـ در مورد فعالیت کانون علی بن ابیطالب(ع) توضیح دهید.

کانون علی بن ابیطالب(ع) حدود 15 تا کلاس و 185 قرآن‌آموز دارد و تاکنون 17 حافظ کل را تحویل جامعه قرآنی داده‌ است.  در پایان حفظ هر جزء قرآن هر کدام از حفاظ و افرادی که کتاب‌های مفاهیم قرآن(نوشته مسعود وکیل) را می‌گذرانند در آزمون شرکت می‌کنند و به آنها کارنامه داده می‌شود. البته در پایان هر دوره آزمون دوره‌ای از سوی مؤسسه مرکزی مهد قرآن برگزار می‌شود که در رشته حفظ قرآن شامل 1 جزء، 3 جزء، 7 جزء، 15 جزء و 20 جزء و کل قرآن است و مؤسسه کشوری مهد قرآن گواهینامه را همراه با هدایایی اعطا می‌کند.


بیشتر بخوانید:

نخستین آئین نکوداشت بانوان مبلغ و محفل‌دار قرآن برگزار می‌شود


ایکنا ـ غیر از مسجد در منزلتان هم جلسه قرآن برگزار می‌کنید؟

از سال 64 در مسجد فعالیت و نیز محفل قرآنی و نشست‌هایی را در منزل برگزار می‌کنم. برنامه همیشگی برپایی مراسم زیارت عاشوراست که ماهی یک بار به شکل دوره‌ای در منزل من و سایر دوستان برپا می‌شود و در مناسبت‌های مختلف برنامه مدیحه‌سرایی را برگزار می‌کنیم.

ایکنا ـ در کنار فعالیت قرآنی و آموزش قرآن‌آموزان، تاکنون در رقابتی حول موضوعات قرآن و عترت شرکت کرده‌اید؟

بیشتر وقتم را صرف پیشرفت افراد دیگر کردم، به ویژه در زمینه حفظ قرآن تا حافظان کانون بتوانند به توفیق بیشتری دست یابند. این امر تاکنون ثمراتی داشته که نمونه آن آرزو اسلامی، حافظ کل قرآن، است که از طرف مهد قرآن در مسابقات شرکت کردند و حائز رتبه برتر شدند. حدود 25 سال است که در کلاس‌های تفسیر قرآن زیر نظر اساتید مختلف از جمله استاد معرفت، سرکار خانم غمامی و سرکار خانم حسینی‌آرام تلمذ می‌کنم. دوره آموزشی تجوید و دوره تربیت مربی را زیر نظر اساتید مؤسسه مهد قرآن از جمله استاد سیدمهدی سیف گذراندم و در حال حاضر علاوه بر مسئولیت‌های ذکرشده، مربی آموزش جامع قرآن سطح 3 هستم.

ایکنا ـ تعامل و همکاری شما با مسئولان مسجد علی بن ابیطالب(ع) چگونه است؟ 

تعامل خوبی با مسجد داریم. مسجد هم با ما همکاری می‌کند. منتها کانون از نظر مالی در مضیقه است و مهد قرآن و هیئت امنای مسجد اعتقاد دارند که کانون باید خودکفا و خودگردان باشد، در حالی که اگر از نظر مالی وضع بهتری داشتیم، فعالیت بیشتری را سامان می‌دادیم. تا سال 97 مسجد بودجه‌ای را در اختیار ما قرار می‌داد که هر سال موجب تشویق جوانان کانون می‌شد، ولی از آن به بعد این حمایت کمتر شد. امیدوارم به شرایط قبل بازگردیم.

ایکنا ـ به نمونه‌هایی از فعالیت‌ کانون علی بن ابیطالب(ع) در سال جاری اشاره کنید.

از سالروز عید غدیر امسال طی طرحی در فضای مجازی صحیفه سجادیه را به 110 قسمت تقسیم کردیم و هر روز از شنبه تا پنجشنبه یک قسمت از آن را در گروهی با 106 عضو قرار می‌دهیم و از جمله ضمائم آن متن فارسی و عربی و صوت آن قسمت است و در پایان هر دعا شرح مختصری در مورد آن برای اعضا به اشتراک گذاشته می‌شود.

فعالیت دیگر، حفظ زیارت عاشورا بود که از ابتدای محرم سال جاری آن را آغاز و این زیارت را به هشت قسمت تقسیم کردیم و هر جمعه یک قسمت از آن را در گروه به همراه توضیحات آن به اشتراک گذاشتیم و این فعالیت تا اربعین تمام شد و افرادی موفق به حفظ زیارت عاشورا شدند. برای حفظ زیارت عاشورا و مفاهیم صحیفه سجادیه آزمونی خواهیم داشت و طی مراسمی برترین‌ها هدایایی را دریافت خواهند کرد.

مسجد را برای پرورش حافظان قرآن برگزیده‌ام

همچنین برای تولد قرآن‌آموزان سالی دو بار برای متولدین شش‌ماهه اول و شش‌ماهه دوم در بوستان نهج‌البلاغه جشنی را همراه با برنامه‌های شاد و متنوع با اعطای هدیه و برپایی نماز جماعت برگزار می‌کنیم. فقط در زمان شیوع کرونا کلاس‌های حضوری به صورت آنلاین برپا شد و الان همه کلاس‌ها حضوری برگزار می‌شود. فقط دوره‌ طرح کلی اندیشه اسلامی به دو صورت حضوری و آنلاین برقرار است.

ایکنا ـ آیا برای برنامه‌هایتان خیّر یا حامی مالی دارید؟

برگزاری اردوهای سیاحتی و زیارتی در تهران و خارج از تهران از دیگر برنامه‌هایی محسوب می‌شود که مستلزم صرف هزینه است. درباره هزینه‌های کانون خیّر یا حامی مالی نداریم، چراکه این کانون حدود 60 خانواده نیازمند را تحت پوشش قرار داده است و اگر وجوهی به حساب کانون واریز شود، صرف امور خیر مانند کمک‌هزینه آموزش دانش‌آموزان این خانواده‌ها یا کمک‌هزینه درمانی می‌شود. امیدواریم برگزاری همایش‌های تکریم و معرفی فعالیت‌ها موجب حمایت بیشتر از ما شود. 

ایکنا ـ افراد تحت پوشش خیریه کانون علی بن ابیطالب(ع) چگونه شناسایی می‌شوند؟

رابطانی به ویژه در محلات مهرآباد و اسلامشهر داریم که این افراد را به ما معرفی می‌کنند. روند معرفی آنها این‌گونه است که تحقیق غیرمستقیمی با حفظ آبروی آنها صورت می‌گیرد و پس از راستی‌آزمایی کمک‌ها اعطا می‌شود. البته با توجه به هزینه بالای برخی کالاها نمی‌توانیم جوابگوی نیازهای خانواده‌ها به ویژه تأمین جهیزیه باشیم، ولی در حد توان به آنها کمک می‌کنیم. در موارد دیگر فاکتور خرید ارسال می‌شود و در حد توان یاریگر هستیم و نیز در مناسبت‌های مختلف مثل ماه رمضان بسته ارزاق تهیه و توزیع می‌شود.

ایکنا ـ برگزاری برنامه‌هایی همچون آئین نکوداشت بانوان مبلغ و محفل‌دار قرآنی چقدر انگیزه‌بخش است؟

نزدیک به چهل سال است که در این حوزه فعالم و همین‌قدر که ثمره فعالیتم را در تعلیم و موفقیت قرآن‌آموزان می‌بینم بزرگترین پاداشم است و برای مسئولان جوان مهدهای قرآن و مربیان قرآنی این امر انگیزه‌بخش خواهد بود و موجب خواهد شد که فعالیتمان را بسط دهیم.

ایکنا ـ فعالیت اجتماعی و قرآنی‌تان خللی را در زندگی شخصی شما ایجاد کرده است؟

بیشترین وقتم صرف کانون و ارتباط با قرآن‌آموزان می‌شود. با مدیریت و برنامه‌ریزی سعی می‌کنم که به نحو مطلوبی به امور شخصی رسیدگی کنم و با اقوام ارتباط داشته باشم؛ حتی زمانی که دخترم دانشجوی پزشکی بود، مسئولیت نگهداری از نوه‌ام را به عهده داشتم و در برهه‌ای به پرستاری از مادرم مشغول بودم، اما هیچ‌ کدام از آنها من را از فعالیت در کانون بازنداشت.

مسجد را برای پرورش حافظان قرآن برگزیده‌ام

ایکنا ـ در پایان کانون‌هایی را که زیر نظر مجمع غرب تهران فعالیت می‌کنند نام ببرید.

اسامی کانون‌ها به قرار ذیل است: کانون الزهراء سلام الله علیها به مدیریت خانم طرلان رجبی در محله خلیج فارس، کانون ائمه بقیع علیهم السلام به مدیریت خانم شفقی در تهرانسر، کانون مکتب الجواد علیه‌السلام به مدیریت خانم ساجدی در خیابان اشرفی اصفهانی، کانون اسراء به مدیریت خانم طوقی در دوراهی قپان، کانون مسجدالنبی صلی الله علیه و آله به مدیریت خانم محمدی در خیابان زنجان شمالی، کانون المؤمنون به مدیریت خانم معصومه احمدیان، کانون امام محمدباقر علیه‌السلام به مدیریت خانم تاجداری در میدان حر، کانون فاطمیه به مدیریت خانم رجبی در شهرک غرب، کانون شهدا به مدیریت خانم خشتیان در سی متری جی و کانون بیان رفیع به مدیریت خانم فدوی در شهرک راه آهن.

همچنین، مدیریت کانون علی ابن ابی‌طالب علیه‌السلام را به عهده دارم و سالی یک بار از تمام مسئولان این کانون‌ها گزارش عملکرد دریافت و سپس آن را به مسئول مؤسسه مهد قرآن استان تهران ارائه می‌کنم.

یادآور می‌شود، نخستین آئین نکوداشت و تکریم بانوان مبلغ و محفل‌دار قرآن کریم شهر تهران با عنوان «همایش اخلاق و معنویت» دوم آذر سال جاری از سوی مرکز فرهنگی بانوان قرآن‌پژوه مؤسسه امام رضا(ع) با همکاری ایکنا، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان دارالقرآن تبلیغات اسلامی، رادیو قرآن، شبکه قرآن و معارف سیما و مؤسسه حضرت خدیجه(س) برگزار شد.

انتهای پیام
captcha