برای نگهداری پزشکان متخصص در کشور هر کاری می‌توانید انجام دهید
کد خبر: 4171431
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۴
سرلشکر سید یحیی صفوی:

برای نگهداری پزشکان متخصص در کشور هر کاری می‌توانید انجام دهید

دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور نیروهای مسلح با تأکید بر اینکه این حجم از مهاجرت غیر قابل قبول است، گفت: برای حفظ و نگهداری پزشکان متخصص هر کاری می‌توانید انجام دهید.

برای نگهداری پزشکان متخصص در کشور هر کاری می‌توانید انجام دهیدبه گزارش خبرنگار ایکنا، سرلشکر سید یحیی صفوی، دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور نیروهای مسلح در اولین همایش تخصصی جایگاه علم و فناوری حوزه سـلامت در دفاع مقـدس، که امروز چهارشنبه پنجم مهرماه در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، از طرف مقام معظم رهبری سلام ایشان را به تمام اساتید علوم پزشکی و ۲۲ هزار عضو هیئت علمی و دانشجویان علوم پزشکی رساند و گفت: جامعه علوم پزشکی، وزارت بهداشت و مراکز درمانی ما براساس شاخص‌های تولید علم در میان ۱۵ کشور منطقه رتبه اول را دارد. در شاخص نوآوری نیز رتبه ۵۳ داریم.
 
وی ادامه داد: ما ۸۵۰ مرکز دولتی تحقیقاتی، ۴۰ دستگاه غیر دولتی، ۹۳ مرکز تحقیقات توسعه بالینی و ... داریم و افتخاراتی محسوب می‌شود که ملت بزرگ و جوانان ایرانی را به این نتیجه می‌رساند که آینده از آن ایران است. اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی دانشجویان را علاوه بر علم بر رفتار انسانی، مردم‌داری و ... دعوت و تربیت کنند. شما رهبری خردمند، عادل، جانباز و مهربان دارید رفتار ایشان با مجروحان جنگ را ببینید.
 
سرلشکر صفوی به حماسه جامعه علوم پزشکی در دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: از اول جنگ همه تفکر این بود که دشمن را متوقف و از کشور بیرون کنیم و با کمترین مجروح، شهید و اسیر کشور را نجات دهیم. اوایل جنگ تحمیلی در شورای عالی دفاع، بنی‌صدر رئیس جمهور بود و دو تفکر و راهبرد وجود داشت. یک تفکر تسلیم و حرکت سیاسی با قدرت‌های بزرگ برای بیرون راندن عراق بود که با امریکا و سازمان‌های بین المللی صحبت کنیم تا عراق از کشور بیرون برود. تفکر دوم نیز حول محور مقاومت و راهبرد امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بود.
 
وی اضافه کرد: در پی سخنان امام خمینی(ره) دو میلیون نفر به عنوان نیروی بسیجی و داوطلب به جبهه‌ها اعزام شدند. جمعیت نیروهای مسلح در هشت سال جنگ بین ۷۰۰ هزار تا یک میلیون نفر بود؛ یعنی سه میلیون نفر در جبهه‌ها حضور داشتند. سه میلیون نفر از مردم مهران، دهلران، قصر شیرین، آبادان و ... نیز آواره شده بودند و حتی بعضا پابرهنه از مناطق جنگی فرار می‌کردند.
 
درمان 520 هزار مجروح در دوران دفاع مقدس
 
وی ادامه داد: جامعه علوم پزشکی به بیش از ۵۲۰ هزار مجروح در طول دفاع مقدس خدمات پزشکی ارائه کردند، ۱۰۰ هزار عمل جراحی انجام و ۶۰۰ اورژانس در جبهه‌ها احداث و ۵۳ بیمارستان ساخته شد، به طوری که بعد از جنگ نیز استفاده شوند. حدود ۴۱ هزار نفر کادر پزشکی ما در جبهه‌ها شرکت کردند و توانستند رکورد جهانی در انتقال مجروحان که بین ۴۵ تا ۹۰ دقیقه است را در دفاع مقدس به ۳۰ تا ۴۵ دقیقه برسانند و بیش از ۱۰۰ هزار مجروح شیمیایی درمان شدند. همچنین دوره ریکاوری و بهبودی مجروحان ما ۷۲ ساعت بود و علی رغم اینکه خیلی از مجروحان به جبهه بازمی‌گشتند، هیچ همه‌گیری عفونی در جنگ حتی با وجود حجم بالای حمله‌های شیمیایی نداشتیم.
 
سرلشکر صفوی تصریح کرد: هشت سال جنگ و بمباران‌ شهرها مجروحان زیادی داشت و جامعه علوم پزشکی ما حماسه آفریدند. در خطوط اول جبهه، پزشکی داشتیم که ۷۲ ساعت عمل جراحی انجام داد و از شدت خستگی بیهوش شد؛ کادر پزشکی و پرستاری ما اینگونه عمل می کردند.
 
وی در بخش پایانی سخنان خود چند پیشنهاد مطرح کرد و گفت: از اساتید دانشگاه های علوم پزشکی و از ۲۲ هزار عضو هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی و ۸۷ هزار عضو هیئت علمی وزارت علوم می‌خواهم که سه میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجوی کشور را علاوه برآاموزش و تخصص در پرورش انسان‌های علاقه مند به اسلام و ایران با رفتارهای عملی خودشان تحت تأثیر قرار دهند و دانشجویان خوش اخلاق و مردم‌دار تربیت کنند.
 
گروه‌های جهاد سلامت راه‌اندازی کنید
 
وی پیشنهاد کرد: دانشگاه‌ها گروه‌های جهادی تشکیل و به مناطق مورد نیاز بروند. اگر چرخه بیماری با فقر و بیکاری ترکیب شود خانواده از هم می‌پاشد. گروه‌های جهاد سلامت را راه‌اندازی کنید. چرا اینقدر سرطان در حال پیشرفت است؟ علت آن چیست؟ کار تحقیقاتی کنید. از وزرات بهداشت می‌خواهم جایگاه و نقش خود را در برنامه هفتم توسعه پیدا کند؛ شما باید فعال باشید.
 
سرلشکر صفوی تأکید کرد: برای حفظ و نگهداری پزشکان متخصص هر کاری می‌توانید انجام دهید؛ این حجم از مهاجرت غیر قابل قبول است. چرا پزشکان ما باید در کشورهای همسایه کار کنند؟ باید سیستم و نظام تصمیم‌گیر کشور در این زمینه فعالیت کند. وزارت بهداشت با سایر وزارتخانه‌ها همکاری کند. وزارت سمت در فناوری‌های جدید حرف اول را می‌زند. فناوری‌های جدید در علوم پزشکی بسیار مهم است. فناوری بالا ثروت‌آفرینی و قدرت‌آفرینی دارد. ما ۱۱ میلیون حاشیه‌نشین داریم که مشکلات دارند، با وزارت رفاه و ... که خدمات درمانی را مدیریت می‌کنند، همکاری و بیمه‌های سلامت را به خوبی پیگیری کنید تا هیچ فرد ایرانی بدون دفترچه بیمه نباشد. متأسفانه برخی مردم ایران حتی شناسنامه ندارند که باید حل شود. ای کاش در اداره سرزمین و جامعه بهتر از گذشته عمل کنیم.
انتهای پیام
captcha