توهم و فهم ناقص دین یکی از مشکلات امروز است
کد خبر: 4171295
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۶
استاد درس خارج حوزه علمیه:

توهم و فهم ناقص دین یکی از مشکلات امروز است

آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست با بیان اینکه یکی از مشکلات امروز ما فهم ناقص و نادرست از دین است، گفت: ما باید دین را در یک نظام حلقوی و طولی و هرمی بفهمیم و توهم فهم دین پیدا نکنیم؛ وقت بگذاریم و مطالعه و مباحثه کنیم و بعد از فهم درست دین، نوبت ارائه دین است.

ابوالقاسم علیدوستبه گزارش ایکنا، آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست؛ استاد درس خارج حوزه علمیه و عضو جامعه مدرسین، امروز 4 مهرماه در مراسم آیین مشترک سال تحصیلی حوزه علمیه خواهران و جامعه الزهرا(س) که در این نهاد حوزوی و علمی برگزار شد با بیان اینکه ارزش‌انگاری علم و پژوهش و تحقیق مخصوص اسلام نیست زیرا  پدیده‌ای انسانی است تا اسلامی، گفت: همه انسان‌ها برای تحصیل، علم، تعلیم و تربیت و پژوهش ارزش قائل هستند؛ اهل هر مذهب و دین و دین‌واره برای این جهات ارزش قائل هستند ولی وقتی نوبت به اسلام می‌رسد وضعیت خیلی فرق می‌کند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم افزود: رفتار و مواجهه‌ای که رهبران اسلام یعنی خدا، قرآن و پیامبر و ائمه(ع) با علم و تحقیق دارند برخورد عجیبی است و در هیچ مکتب و مذهب و دینی با این غلظت و شدت شاهد تشویق به علم‌آموزی نیستیم.

آیت‌الله علیدوست افزود: علامه مجلسی در بحارالانوار از قول پیامبر(ص) آورده است که فرمودند: مردم آیا به شما خبر دهم درباره کسانی که نه پیامبرند و به آنها وحی نمی‌شود و نه شهید هستند اما منزلت و مقامی دارند که هم شهدا و هم پیامبران به آنان غبطه می‌خورند؛ غبطه یعنی انسان حالتی را در دیگران ببیند و ای کاش بگوید که چرا من این فضل را ندارم. علامه طباطبایی در حاشیه بر بحارالانوار نسبت به این حدیث ابراز تعجب کرده و آن را توجیه می‌کند. ایشان فرموده است شاید منظور از غبطه، غبطه اصطلاحی نیست زیرا هر چه را مبلغان دین داشته باشند انبیاء و شهدا هم دارند لذا این غبطه را به معنای خوشحالی انبیاء و شهدا از این گروه توجیه کرده است.

برابری مقام عالم وارسته دین با انبیاء

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، بیان کرد: به نظر بنده لازم نیست به این حدیث، یارانه بدهیم و غبطه را به فرح و سرور و شادمانی معنا کنیم زیرا در عربی هر کدام واژه خود را دارند؛ چرا ما این روایت را توجیه کنیم؟ آیا نمی‌شود فردی عالم دینی وارسته و فاضل شود و به تبلیغ دین بپردازد و مقامش از انبیاء بالاتر باشد؟

استاد درس خارج حوزه علمیه اظهار کرد: البته حساب انبیای اولوالعزم را جدا می‌کنیم که مقامشان در بین ابناء بشر یگانه و ممتاز است ولی گذشته از این گروه آیا کسانی که اسلام و دین جاودانه و جهانی را تبلیغ می‌کنند نمی‌توانند مقامی چون انبیای غیراولوالعزم داشته باشند؟

وی تاکید کرد: البته به انبیاء وحی می‌شود و معصوم هستند ولی عالمان دینی اینطور نیستند و وحی بر عالم دین نازل نمی‌شود ولی وقتی از جهت تبلیغی بررسی کنیم خواهیم دید این امکان وجود دارد که عالمی مقامش از انبیاء بالاتر باشد.

آیت‌الله علیدوست با بیان اینکه روایات زیادی در مورد مقام و منزلت عالم داریم، اضافه کرد: امام عسکری(ع) فرمودند وقتی یک طلبه و محصل علم دین راه می‌رود فرشتگان بال خود را زیر پای او پهن می‌کنند و می‌گویند پا روی بال ما بگذار و نه روی زمین. البته اینها نمادین و سمبلیک است و هدف امام(ع) این است که بفرمایند منزلت طلبه دینی اینقدر زیاد است حتی در روایت بیان شده است نگاه به سیمای عالم و دیوار خانه عالم فلان مقدار ثواب را دارد. 

استاد درس خارج حوزه علمیه اظهار کرد: این نوع رفتار نسبت به علم و عالم و تعلیم را در هیچ دینی نداریم؛ من نمی‌خواهم متعصبانه چنین قضاوتی داشته باشیم ولی واقعا در مکاتب دیگر سراغ نداریم؛ قرآن فرمود: ن و القلم و مایسطرون؛ قسم به قلم و آنچه نوشته می‌شود. در کدام مکتب شاهدیم که چنین قسمی به قلم و به نوشتار و مکتوبات خورده شده باشد.

ایجاد تمدن اسلامی با تاکید بر علم

وی تاکید کرد: هیچ نهادی را جز اسلام سراغ نداریم که با آموزش و درس‌ دادن و درس خواندن و شاگردی کردن و پژوهش اینگونه مواجه شود و البته این مقدار تشویق و ترغیب ثمرات فراوانی هم بر جای گذاشت و یکی از بزرگترین تمدن‌های جهان توسط اسلام بر مبنای دانش و پژوهش ایجاد شد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار کرد: اگر ما در همیشه تاریخ با چنین ارزشی مواجه بودیم الان وضعیت دیگری داریم یعنی قدم برداشتن در عرصه علم و آموزش و تحقیق در دنیای امروز قابل مقایسه با قبل نیست و به مراتب لازم‌تر است و زنان و مردان مبلغ نباید لحظه‌ای از این امر خطیر غافل باشند.

آیت‌الله علیدوست تصریح کرد: امروز یک زن و مرد مبلغ می‌تواند اثرگذاری جهانی داشته باشد نه فقط در محدوده خود. الان دنیا مانند بازار مسگرها شده است و در آن باید چنان صدا را تنظیم کنیم که از همه صداها بالاتر باشد؛ قدیم در بازار مسگرها آنقدر سر و صدا وجود داشت که صدا به صدا نمی‌رسید و صدایی شنیده می‌شد که رساتر و بلندتر بود و امروز هم چنین است البته برخلاف این تصور که در دنیای امروز فقط امواج ضلال وجود دارد معتقدم که امواج نورانی هم وجود دارند و ما باید این امواج را به گوش مردم جهان برسانیم و ناامید نشویم.

استاد درس خارج حوزه علمیه بیان کرد: انتظاری که قرآن، اهل بیت(ع) و خداوند از ما دارند تلاش مستمر علمی و تبلیغی است؛ اینکه گفته شود ما انگیزه نداریم مایه تعجب است. البته لیستی از مشکلات زندگی وجود دارد ولی انسان موفق و نفیس کسی است که بتواند از درون همین مشکلات خود را بالا بیاورد و رشد دهد. 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه ارزش دانش و پژوهش در اسلام و برد تبلیغ در دنیای امروز دلیلی برای کاهش و از دست دادن انگیزه برای ما نیست، اضافه کرد: زمین و همین مکان سخنان و رفتار ما را ضبط می‌کنند و همین حجت است تا ما تلاش و کوشش خوبی داشته باشیم.

مشکل فهم ناقص دین

وی افزود: یکی از مشکلات امروز ما فهم ناقص و نادرست از دین است؛ نقل شده است که فردی دو نان دزدید و به فقیر داد و وقتی امام(ع) از او علت را پرسید گفت به قرآن عمل کردم زیرا قرآن فرموده است که هر کسی کار خیر و نیکی انجام دهد ده برابر ثواب و پاداش خواهد دید؛ امام فرمودند خدا به تو مرگ دهد مگر نمی‌دانی خداوند فرموده است: انما یتقبل الله من المتقین؛ خدا فقط از متقین قبول می‌کند؟

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، تاکید کرد: بنابراین ما باید دین را در یک نظام حلقوی و طولی و هرمی بفهمیم و توهم فهم دین پیدا نکنیم؛ وقت بگذاریم و مطالعه و مباحثه کنیم و بعد از فهم درست دین، نوبت ارائه دین است.

آیت‌الله علیدوست تصریح کرد: فرصتی که امروز برای خواهران طلبه وجود دارد برای آقایان نیست. آقایان درس می‌خوانند تا تبلیغ کنند ولی شما خواهران جهتی اضافه دارید و آن این است که اگر عالم شوید و فهم دینی بیابید و به دیگران منتقل کنید یک تضادنما را حل کرده‌اید.

وی افزود: مثلا گفته می‌شود کسی باید یک مادر موفق یا استاد موفق باشد که به نظر بنده متضادنماست و انسان موفق کسی است که این تضادها را مدیریت کند یعنی بتوانید هم خانواده و همسر و فرزندان را داشته باشید و هم بتوانید به کار علمی بپردازید.

طلاب زن موفق تضادنماها را حل کرده‌اند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اضافه کرد: تبلیغ می‌شود که یک زن یا باید عصمت و حریم داشته باشد یا اگر می‌خواهد وارد عرصه اجتماعی شود باید حریمش را کم کند ولی شما می‌توانید این تضادها را حل کنید یعنی زن می‌تواند با حفظ حریم شرعی در ارتباط با دیگران، مادر و معلم موفق باشد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه اسلام را باید در یک نظام به مردم معرفی کنید، اظهار کرد: همه قرآن نور است ولی مراتبی دارد؛ قرآن، چشم و گوش و قلب دارد؛ لکل شیء قلب و قلب القرآن یاسین. امروز با خودمان پیمان ببندیم که هر روز سوره یاسین را بخوانیم و آن را به اهل بیت(ع) و به خصوص ام الائمه(س) هدیه کنیم و از این سوره برای عالم‌شدن وتبلیغ و عمل به دین استمداد بگیریم.

انتهای پیام
captcha