نزدیک بودن به قله با نگاه به سیر تاریخی کشور معنا پیدا می‌کند
کد خبر: 4171188
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۹
در میزگرد جهاددانشگاهی خوزستان مطرح شد

نزدیک بودن به قله با نگاه به سیر تاریخی کشور معنا پیدا می‌کند

میزگرد تخصصی «نزدیکی به قله با کوله‌باری از دفاع مقدس» با هدف بررسی نقش دانشگاهیان خوزستان در دوران دفاع مقدس و رسالت امروز این نهاد برگزار و بر نقش امید و استقامت در رسیدن به قله‌های پیشرفت در بین جامعه دانشگاهی تأکید شد.

میزگرد دفاع مقدسبه گزارش ایکنا از خوزستان، میزگرد تخصصی «نزدیکی به قله با کوله‌باری از دفاع مقدس» عصر دوشنبه، ۳ مهرماه با حضور حجت‌الاسلام آیت عادلی‌نژاد، رئیس دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان و علی‌محمد آخوندعلی، رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز در جهاددانشگاهی خوزستان برگزار شد.

در این میزگرد حجت‌الاسلام عادلی‌نژاد ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس، به شخصیت شهید چمران، اشاره کرد و گفت: شخصیت این سردار شهید، ظرفیتی است که اگر روی آن سرمایه‌گذاری شود می‌تواند در جامعه مؤثر باشد. الگوی شخصیتی او چنان است که ایرانی معاصر او را جستجو می‌کند.

ایرانیان معاصر در یکی دو قرن اخیر دغدغه‌ای را دنبال می‌کنند و در پاسخ به این دغدغه است که دو انقلاب در یک قرن توسط ایرانیان رخ می‌دهد؛ یک انقلاب مشروطه است که در سال 1285 رخ داد و دیگری انقلاب اسلامی است که در سال ۵۷ شکل گرفت. یعنی در ناخودآگاه ایرانیان دغدغه و آرمانی وجود داشته که حاضر شدند به خاطر آن انقلاب کنند. همان‌طور که می‌دانید انقلاب‌ها، حرکت‌های پرهزینه‌ای هستند. اگر بخواهیم گمشده ایرانیان معاصر را در قامت یک شخص نشان بدهیم، یکی از این شخصیت‌ها، شهید چمران است.

مؤلفه‌های هویتی شهید چمران به گونه‌ای است که برای هر ایرانی که توصیف شود، دلخواه او است، حتی اگر نگاه ایدئولوژی جوانی کمرنگ باشد، او را دنبال می‌کند. با توجه به ظرفیتی که شخصیت این شهید دارد، می‌طلبد درباره ایشان‌گفت‌و‌گوهای مفصلی انجام شود.

نقش دانشگاه شهید چمران اهواز در دوران دفاع مقدس

علی‌محمد آخوندعلی، رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز در ادامه با اشاره به نقش دانشگاه شهید چمران اهواز در دوران دفاع مقدس، گفت: آغاز ورود دانشگاه شهید چمران یا همان جندی‌شاپور سابق به جنگ با شکل‌گیری پایگاه‌های مبارزه پارتیزانی شهید مصطفی چمران در دانشکده کشاورزی (فعلی) بود که البته در آن زمان دانشگاه تعطیل بود و به محلی برای فعالیت‌های بزرگانی ازجمله شهید چمران تبدیل شده بود تا شاهد افتخارات عظیمی در دوران دفاع‌ مقدس و نقش‌آفرینی این دانشگاه در آن دوران باشیم.

پیش از انقلاب فرهنگی سیستم مدیریتی، آموزش و پژوهش در دانشگاه‌های کشور از هم گسیخته بود و شکل‌گیری گروه‌های معاند از جمله منافقین، چریک‌های فدایی و ... در دانشگاه‌ها باعث شده بود شرایط فعالیت در دانشگاه بسیار دشوار شود و حتی فضا به سمت درگیری برود اما پس از انقلاب فرهنگی این مسئله سروسامان یافت و شاهد نقش بسیار مؤثر دانشگاهیان در حوزه‌های مختلف به‌ویژه دفاع مقدس بودیم.

در روایت مقاومت جانانه مردم ایران کم گذاشتیم

حجت‌الاسلام عادلی‌نژاد با بیان اینکه پدیده‌های مهم اجتماعی مثل شخصیت‌های مهم اجتماعی تفسیرپذیر هستند، توضیح داد: وقتی شما به مسائل مهم اجتماعی نگاه می‌کنید متوجه می‌شوید که «هر کسی از ظن خود شد یار من.» برای مثال از انقلاب مشروطه، یک خوانش لیبرال وجود دارد. انقلاب اسلامی هم همین‌طور است. این برای آن است که پدیده‌های اجتماعی روایت‌پذیر هستند. از شخصیتی مانند امیرالمؤمنین(ع) هم تفسیرهای مختلف ارائه می‌‌شود. قرآن کریم هم با اینکه کتاب هدایت است به گونه‌ای است که خود می‌فرماید برای ظالمان مایه خسارت است. هشت سال دفاع مقدس از این قاعده مستثنی نیست‌.

حجت الاسلام عادلی نژاد

ما در مسئله تفسیر و روایت مقاومت جانانه مردم ایران کم گذاشتیم. کارهای بزرگی باید صورت بگیرد. هشت سال دفاع مقدس که رهبر معظم انقلاب از آن به عنوان گنجینه یاد می‌کنند، یک تجربه نقد برای جامعه ما است‌. دوران دفاع مقدس، جدا از نگاه ایمانی و ایدئولوژی، یک تجربه نقدی اجتماعی است که امروز در دسترس جامعه ما است.

ایران در شهریور سال ۵۹ و آغاز حمله صدام، کشوری است که از انقلاب آن هنوز دو سال نگذشته است. سازمان‌هایش وضعیت پایداری پیدا نکرده بودند و تنش‌های داخلی در آن بسیار شدید بود. کشوری است که پایتخت آن دچار تنش‌های گذار از قدرت است و ارتش آن تصفیه نشده است. همه اینها در کنار هم نقاط ضعف و آسیب‌های کشور ما بود. از آن طرف رژیم بعث، حمله خود را بر اساس محاسبات و معادلاتی آغاز کرد.

در طول یک قرن گذشته همواره یکی از دغدغه‌های عراق، دسترسی به آب‌های آزاد بود.‌ یک‌ دوره‎ای به دنبال آن بود که کویت را به تصرف خود درآورد و از این طریق، دسترسی خود را به آب‌های آزاد گسترش دهد. یک راه دیگرش دسترسی به خوزستان بود.

صدام شرایط ایران آن روز را فرصتی برای کشور عراق در جهت تثبیت منافع خود در منطقه می‌دید ‌و به آن به چشم یک فرصت نگاه می‌‎کرد. برای صدام مسجل بود که الان بهترین فرصت برای اوست که منافع خود را در ایران تثبیت کند. از آن طرف حمایت‌های بین‌المللی را که صدام داشت باید در نظر گرفت. ابرقدرت‌ها و کشورهای اثرگذار در جهان از صدام حمایت قاطع می‌کردند؛ کشورهایی که رسانه‌های مهم جهان را در اختیار داشتند و می‌توانستند افکار عمومی را با خود همراه کنند‌ و ایران را به عنوان آغاز کننده جنگ معرفی کنند. از آن طرف، تسخیر لانه جاسوسی مدتی پیش در ایران اتفاق افتاده است و اتهام آغاز جنگ بیشتر به ایران می‌چسبید. (برای همین است که ایران خیلی تلاش کرد به این موضوع در قطعنامه تصریح شود که عراق آغازکننده جنگ بود و ما می‌خواستیم از خاک کشور دفاع کنیم.)

مجموعه این شرایط در داخل و خارج است که باعث می‌شود صدام با این شعار حمله کند که خرمشهر را یک روزه، خوزستان را سه روزه و تهران را در یک هفته می‌گیرد. اگر بخواهیم شرایط آن روز را در نظر بگیریم و آمار و ارقام آن موقع را در کنار هم بگذاریم، ملت ایران باید دستش را به تسلیم بلند می‌کرد، چون نه ارتشی داشت، نه انسجام درونی وجود داشت نه رسانه‌ای داشت که بتواند صدای مظلومیت یک ملت را به جهانیان برساند، اما یک نکته مهم که در اندیشه سیاسی امام و رهبر انقلاب در بخش‌های مختلف می‌بینید این است که ملت ایران از تجربه هشت سال دفاع مقدس آموخت که در این هجمه‌هایی که با آن مواجه می‌شود باید استقامت کند. نگاه دینی نیز این را می‌گوید: «فَاستَقِم كَما أُمِرتَ»  براساس شرایطی که در آغاز جنگ تحمیلی بر کشور حاکم است، استقامت امکان پذیر نیست. تجربه سیاسی که انقلاب اسلامی با دوران دفاع مقدس دارد به رخ می‌کشد به همین نکته اشاره دارد.

راه مقابله با هجمه‌های نظامی و فرهنگی و .. استقامت است. در جنگ نظامی می‌بینید که جوانان ما شهید شدند و زیرساخت‌ها تخریب شد، اما استقلال و تمامیت ارضی ایران حفظ شد. اینکه امروز از سخنان عده‌ای بوی ناامیدی استشمام می‌شود، این هم یک هجمه است. آقای بروجردی داماد امام می‌گوید وقتی خرمشهر سقوط کرد نگران بودیم چگونه این خبر را به اطلاع امام برسانیم. وقتی به ایشان گفتم خرمشهر سقوط کرد این خبر را با بغض به ایشان گفتیم. امام عتاب کردند و فرمودند: «جنگ است پیروزی دارد شکست هم دارد.» این همان نگاه استقامت است. امروز هم اگر عنصر استقامت که مورد تاکید قرآن است مورد توجه قرار بگیرد همان نتایج را خواهد داشت.

در حوزه مقاومت، دشمن تلاش‌های گسترده‌ای برای برقراری حکومت داعش کرد و اگر فرماندهان نظامی ما می‌خواستند کوتاه بیایند همه چیز به پایان می‌رسید، چنانکه برخی سیاستمداران چنین چیزی را مخابره می‌کردند. این تجربه، استقامت است که تکلیف دینی و شرعی ما نیز هست. اما اگر در جایی استقامت جواب نداد، ما تکلیف خود را انجام داده و بین خود و خدای خود پاسخی خواهیم داشت.

این استقامت در هشت سال دفاع مقدس خود را نشان داد. امروز هم که در جنگ ترکیبی قرار گرفتیم مردم و مسئولان باید به مسئله استقامت توجه جدی کنند.

تشکل‌های انقلابی؛ امیدی برای موفقیت در دفاع مقدس

آخوندعلی ادامه داد: انجمن اسلامی دانشجویان تنها گروهی بود که در آن زمان در دانشگاه اعتقادی کار می‌کرد و پیرو خط رهبری و متدین بودند به طوری که اعضای این گروه بعدها جهاد سازندگی، جهاددانشگاهی، سپاه و ... را سازماندهی کردند و اغلب از دانشجویان این گروه هم در زمان دفاع مقدس شهید شدند. یک‌تنه در میدان دانشگاه در ابعاد مختلف فضا را در اختیار گرفته بودند و اجازه برهم زدن نظم و تشکیلات را نمی‌دادند و وضعیت مطلوبی را در دانشگاه‌ها رقم زدند.

دکتر آخوندعلی

در همه دوره‌های پیش و پس از دفاع مقدس، جریان استعمار و صهیونیسم از جریان‌های قوی‌ بوده‌اند که با رسوخ و نفوذ قصد برهم زدن شرایط را در دانشگاه‌ها و خارج از دانشگاه‌ها داشته و دارند و در این راستا همیشه در حال و کار و برنامه‌ریزی برای تخریب ایران هستند.

دشمنان انقلاب اسلامی با تکیه بر اختلافات و با برنامه‌ریزی‌های مختلف به دنبال تکه‌تکه شدن ایران براساس ویژگی‌های قومیتی و ... بوده و هستند. وقتی انقلاب اسلامی ایران رقم خورد، نمایندگان دشمنان ایران در قالب احزاب مختلف پرچم خود را بلند کردند و حمایت‌هایی را انجام دادند تا در دانشگاه صاحب کرسی و میز شوند و در دوران پیش از انقلاب فرهنگی نیز بخشی از کرسی‌های دانشگاهی از آنِ این احزاب و گروه‌ها بود.

پازل و مقدمات جنگ با عراق از سوی دشمنان چیده شده بود. در دوران دفاع مقدس جریان‌های مختلف در تلاش بودند تا با پول، سلاح و ... کارهایی را انجام دهند تا وضعیت کشور را برهم بزنند و شرایط کشور را ناامن کنند.

دانشگاه، منشأ تحولات و حرکت‌های اساسی است و تشکل‌های انقلابی و حمایت این تشکل‌ها در زمان جنگ و پیش از آن، باعث به وجود آمدن بستر و امیدی شد که توانستیم در دوران دفاع مقدس موفق عمل کنیم و به هدف خود که دفاع از کشور و خاک وطن بود، دست یابیم.

مسیر تاریخی پیشرفت جامعه

حجت‌الاسلام عادلی‌نژاد با اشاره به نقش دانشگاه شهید چمران اهواز در دوران جنگ تحمیلی گفت: با توجه به این نقش مؤثر چه بسا لازم باشد، حداقل در فضای فیزیکی دانشگاه، موزه‌ای از فعالیت‌های دانشگاه در دوران دفاع مقدس برپا کنیم، کما اینکه در دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز این اتفاق افتاده است و در حال حاضر موزه‌ای از اسناد فعالیت‌های این دانشگاه در دوران دفاع مقدس در معرض نمایش گذاشته شده است. جای چنین رویدادی در دانشگاه شهید چمران اهواز خالی است و امیدواریم این هفته تلنگری باشد که حداقل المان‌هایی از این فعالیت‌ها در فضای فیزیکی دانشگاه وجود داشته باشد.

گاهی تصور برخی افراد این است که مقام معظم رهبری ناگزیر است امیدوارانه سخن بگوید و به مردم امید بدهد اما واقعیت این است که وقتی مسیر تاریخی پیشرفت جامعه را نگاه می‌کنیم، سیر تاریخی آن امیدآفرین است. یک وقتی، نقطه‌ای نگاه می‌‌کنیم که محل بحث ما نیست، اما وقتی حرکت تاریخی جامعه را نگاه می‌کنیم نزدیک بودن به قله معنی پیدا می‌کند.

اگر بخواهیم در این باب نمونه‌‌ای ذکر کنیم، بعد از انقلاب صنعتی، لندن اولین شهری بود که قطار شهری در آن راه‌اندازی شد یعنی 160 سال گذشته از نظر دانش و صنعت به جایی رسیده بودند که اولین قطار شهری خود را تولید کردند و به بهره‌برداری رساندند. ما آن زمان از نظر تاریخی کجا بودیم؟ در ۱۶۰ سال گذشته ما در دوره قاجار به سر می‌بردیم و شرایطی مانند تحمیل جنگ ایران و روس، شکست‌های پی در پی و دادن امتیازهای فراوان به طرف مقابل و ... بر کشور حاکم بود.

در آن جنگ متوجه شدیم دنیا پیشرفت‌هایی کرده است. خود این دغدغه پیشرفت که امروز در بین ما ایرانیان از مسئولین تا سیاست‌های کلی نظام تا آحاد جامعه وجود دارد، یک دغدغه بسیار مهمی است. در گذشته پیشرفت کشور جزو دغدغه مسئولان ما نبوده است.

عامل مهم اجتماعی که باعث شد در دوران دفاع مقدس بتوانیم استقامت کنیم یک عامل مهم است و آن چیزی به جز امید نیست. اگر جامعه‌ای در مقابل فشارهای مهم اجتماعی استقامت می‌کند برای این است که امید دارد. حوادث تلخی در هشت سال دفاع مقدس برای مردم ما رخ داد. مردم ما چگونه سوگ عزیزان خود را تحمل کردند؟ وقتی کتاب «حوض خون» (روایتی از رختشویی بانوان اندیمشک در دفاع مقدس) که رهبر انقلاب بر آن تقریظ نوشتند را ملاحظه کنید متوجه می‌شوید که امام جنگ را مردمی اداره کرد و با مردم جنگ را جلو برد. عاملی که باعث می‌شود این زنان این‌گونه مقاومت کنند، امید است؛ یعنی یک جامعه امیدوار و متوکل به خداست.

میزگرد دفاع مقدس

شاید اگر در دهه ۶۰ به من و شما می‌گفتند ۳۰ سال بعد در اربعین همین مردم عراق به شما خدمت خواهند کرد باور نمی‌کردیم. این ایمان و امید است؛ یعنی در کنار همه آمارهایی که بوی ناامیدی می‌دهد بدانیم واقعی‌ترین واقعیتی که در جهان وجود دارد خدا است.

جامعه مأیوس نمی‌تواند استقامت کند

جامعه ایرانی در دوران دفاع مقدس یک جامعه امیدوار است. الان تلاش دشمن در جنگ ترکیبی این است که این جامعه را به یک جامعه مأیوس تبدیل کند. جامعه مأیوس نمی‌تواند استقامت کند. انسان مایوس یک مرده متحرک است. ستون فقرات یک جامعه چیزی به جز امیدواری آن نیست. هر کسی که امروز مسئولیتی دارد، قلمی به دست دارد و به هر نحو اثرگذار است، اگر با تصمیم و مرام خود در جهت امیدوار نگه داشتن مردم حرکت کند در مسیر انقلاب اسلامی حرکت کرده است.

کارکرد شیطان ناامیدی است. امروز گاهی فیلم‌هایی در کشور ساخته می‌شود که جوان ما بعد از دو ساعت از تماشای آن، احساس می‌کند که در مفلوک‌ترین کشور دنیا زندگی می‌کند.

آنچه رهبر انقلاب به آن تذکر می‌دهند این است که ما بخش زیادی از مسیر را رفته‌ایم. تعبیر رهبر انقلاب نسبت به تحریم‌های اقتصادی این است که این آخرین تحریم‌هایی است که آمریکا اعمال می‌کند. دیگر از چه چیزی می‌خواهد هزینه کند؟ او همه توان خود را برای مقابله با کشور ما به میدان آورده است، اما جامعه ایرانی مسیر پیشرفت خود را آغاز کرده است. ما امروز در کشوری هستیم که تصمیم‌های ما در پایتخت خودمان گرفته می‌شود اگر به تاریخ نگاه کنید می‌بینید روزی کشورهای بیگانه، حاکمان این کشور را عزل و نصب می‌کردند.  

وی با بیان اینکه کشور در عرصه‌های مختلف علمی بخش زیادی از مسیر پیشرفت را طی کرده ‌است، تصریح کرد: آنچه امروز دشمن همه تلاش خود را برای آن می‌‌کند این است که به ما بگوید مسیری که رفته‌اید اشتباه است. به تعبیر امیرالمومنین(ع) یکی از کارهای منافقان ایجاد ترس و وحشت است تا بتوانند ما را ناامید کنند.

عادلی‌نژاد در پایان گفت: از لحاظ فرهنگی همه مردم ما علاقه‌مند به پیشرفت کشور هستند. این اتفاق مبارکی است و تعبیر نزدیک بودن به قله که رهبر انقلاب فرمودند بر اساس واقعیت‌های میدانی و سبقه و مسیر تاریخی است که در آن حرکت می‌کنیم.

تقارن تشکیل جهاددانشگاهی خوزستان با آغاز جنگ و نقش ویژه آن

آخوندعلی در ادامه با بیان اینکه جهاددانشگاهی خوزستان با آغاز جنگ تحمیلی در کشور بنیان‌گذاری شد و در آن روزهای سخت و پس از آن توانست به انقلاب اسلامی و کشور کمک‌های شایانی در حوزه‌های مختلف انجام دهد و جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ و حوزه‌های مختلف کشور داشته باشد، افزود: انقلاب فرهنگی باعث برچیده‌شدن تشکل‌هایی شد که در زمان جنگ سعی در برهم زدن شرایط دانشگاه‌ها و به تبع آن شرایط کشور داشتند. در این میان جهاد دانشگاهی نقش ویژه‌ای داشت تا دانشگاه را به جایگاه اصلی و واقعی خود بازگرداند و هم‌زمان در همین دوران دفاع مقدس نیز آغاز شد و جایگاه جهاد دانشگاهی نیز در این دوران بسیار ویژه و درخشان است.

دشمنان با مهره‌بازی و پازل‌چینی به دنبال این بودند تا با راه‌اندازی جنگ ایران و عراق جلوی فرهنگ عمیق و تمدن اسلامی-ایرانی را بگیرند و ذات تمدنی و اعتقادی کشور را از بین ببرند اما همه این موارد در کنار ایستادگی مردم و امید و استقامت آن‌ها باعث شد تا ما بتوانیم با فرهنگ و تمدن ایرانی ـ اسلامی مانع هجوم دشمن شویم.

جریان نفاق در دل تاریخ وجود دارد و همیشه به دنبال فرصت است تا مانع اتحاد و همبستگی‌های فکری بخش‌های مختلف کشور به‌ویژه دانشگاهیان شود. دشمن همیشه در کمین است تا اجازه ندهد بیرق اقتدار نظام مقدس اسلامی ایران بلند شود و جنگ با عراق یکی از همین پازل‌های برنامه‌ریزی‌شده از سوی جریان‌های نفاق است که نمی‌خواهند ایران جایگاه بالای خود در جهان را حفظ کند.

در دوران جنگ تحمیلی عوامل متعددی باعث شد که بتوانیم سر پای خود بمانیم. در این دوران علی‌رغم اینکه دشمن از جهات مختلف به کشور حمله می‌کرد و از سوی کشورهای متعدد حمایت می‌شد، ما توانستیم با تکیه بر توان داخلی و ایمان و امید سربلند باشیم و در این نبرد نابرابر شکست نخوریم.

نقطه امید و اتکای مردم در دفاع مقدس

ما در بدترین شرایط متوجه نقطه امیدی هستیم که هیچ‌کس چنین نقطه امیدی ندارد و این نقطه امید، امید به ظهور امام زمان(عج) است. در این زمینه قطعا همیشه بیرق تمدن، علم، ایمان و اقتدار در کشور ایران برافراشته خواهد بود. وی با یادآوری شرایط بسیار سخت و دشوار جنگ و حملات وحشیانه دشمن بعثی به خانه‌ها و مردم شهرها، افزود: پیکرهای تکه‌تکه شده و موشک‌های ۱۰ متری گواه حملات وحشیانه دشمن بعثی به ایران است، اما حضور مردم در صحنه و ساختن و بازسازی خرابه‌های جنگ در همان زمان جنگ توسط مردم و جریان داشتن زندگی در آن شرایط دشوار، گواه امید، تلاش و اقتدار مردم ایران در دوران دفاع مقدس است.

دکتر آخوندعلی

در زمان جنگ تحمیلی دانشکده‌های کشاورزی و علوم یک بیمارستان متحرک بودند که به زخمی‌های جنگ در آن دوران کمک می‌کردند. در این زمینه بسیاری از اعضای دانشگاه و دانشجویان در بیمارستان‌های استان و خاکریزهای جنگ خدمات‌رسانی کردند و مقاومت و حضور حماسی مردم و دانشگاهیان در جنگ یک دفاع‌مقدس بود که با جان‌دادن شهدا در تاریخ ثبت شد.

دانشجویان و دانشگاهیان پیشانی جنگ بود

دانشجویان و دانشگاهیان در دوران دفاع مقدس پیشانی جنگ بودند و حمایت‌های علمی و استقامت این افراد بود که موفقیت‌های بسیاری را در این دوران در کشور رقم زد. در این زمینه اکنون نیز با استقامت و ایمان به جایی رسیده‌ایم و موشک‌هایی طراحی کرده‌ایم که دشمنان از ما هراس دارند.

وی در پاسخ به این سؤال که دانشگاه تا چه میزان توانسته در جامعه امیدآفرینی کند، گفت: دانشگاه‌ها براساس نیازهای مردم در جامعه در حوزه‌های مختلف صنعت، اقتصاد، مسایل اجتماعی و ... شکل گرفته‌اند. ارتباطی که دانشگاه‌های کشور با نیروهای مسلح داشته‌اند، پایه و زیرساختی برای توسعه دانشگاه شد و اکنون متناظر با هر مشکل و معضل در سطح جامعه، در حوزه‌های مختلف در دانشگاه‌ها رشته وجود دارد که می‌تواند به حل مشکلات کمک کند.

این موضوع که ریشه ایجاد دانشگاه‌ها و رشته‌های مختلف در غرب است را باید به چشم یک فرصت نگاه کنیم و با تغییر الگو به شکلی که خودمان می‌خواهیم زمینه را برای ایجاد تحولات فراهم کنیم. این همان کاری است که طی این سال‌ها در کشور انجام شده و در حوزه‌های مختلف نظامی، صنعتی و کشاورزی تحولات بسیار خوبی توسط حوزه دانشگاهی در کشور رقم خورده است.

از محل ارتباط دانشگاه با دیگر بخش‌ها می‌توان تحولات را به‌صورت جهشی در کشور رقم زد. اکنون در کشور ارتباط دانشگاه با صنعت به‌عنوان یک مبنا در دستور کار است، به شکلی که دو حوزه صنعت و دانشگاه در حال بهره‌مندی از یکدیگر هستند تا بتوانند زمینه‌ساز امید و توسعه در کشور شوند. در این زمینه قرار است در دانشگاه شهید چمران، پردیس علم و فناوری مستقل دانشگاهی راه‌اندازی شود تا در ارتباط با صنعت در حوزه پژوهش و تولید زیرساخت‌های فناوری بتوانیم در کشور پیشرو باشیم و نتایج آن در جامعه اثرگذار شود.

با جمع‌های مؤمنانه پای‌کار می‌توان به قله‌های موفقیت رسید

در ادامه این نشست، حسن محمدی‌مجد، رئیس سازمان جهاددانشگاهی خوزستان ضمن قدردانی از برگزاری این نشست و گرامی‌داشت یاد و نام شهید چمران، گفت: اخوت ایمانی شاخصه اصلی دوران دفاع مقدس بود به شکلی که همه در آن دوران حول یک مفهوم متعالی به‌عنوان الله گردهم آمده بودند و این هم‌افزایی باعث می‌شد تا فتح‌الفتوح اتفاق بیافتد و بتوانیم در دفاع مقدس پیروز باشیم.

حسن محمدی مجد

مسیر موفقیت و سعادت انسان بر مبنای داشتن روابط سالم است. امروزه در جبهه‌های فرهنگی و علمی کشور نیازمند هم‌افزایی و اخوت ایمانی هستیم و با جمع‌های مؤمنانه پای کار می‌توانیم به قله‌های موفقیت برسیم.

همه امکانات جهاددانشگاهی آماده آن است تا جبهه ایمانی را برای حل مشکلات کشور تشکیل دهد و برای حل مشکلات کشور پیش‌قدم شود. توانمندی‌های زیادی در مجموعه جهاددانشگاهی خوزستان و بخش‌های دانشگاهی وجود دارد اما نیازمند هماهنگی و هم‌افزایی هستیم و جهاددانشگاهی آمادگی دارد تا برای این هم‌افزایی‌ و همبستگی پیش‌قدم شود.

انتهای پیام
captcha