فرهنگ مقاومت در سایه مفاهیم ایثار و شهادت به وجود می‌آید + صوت
کد خبر: 4169811
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۴
سردار آبنوش:

فرهنگ مقاومت در سایه مفاهیم ایثار و شهادت به وجود می‌آید + صوت

سردار سالار آبنوش گفت: سرزمینی که جوانانش با فرهنگ ایثار و شهادت آشنا باشند می‌دانند باید در شرایط خاص با مقاومت در مقابل تعدی دشمن بایستند.

فرهنگ ایثار و شهادت یکی از امتیازات درخشانی است که می‌تواند هر ملتی را در مقابل دشمنان در امان نگاه دارد. چنین فرهنگی در کشور ما به واسطه هشت سال جنگ تحمیلی فراهم است و باید به آن در حوزه فرهنگ نگاهی ریشه‌ای‌تر شود. پیرامون این موضوع خبرنگار ایکنا با سردار سالار آبنوش؛ رزمنده هشت سال دفاع مقدس گفت‌و‌گویی انجام داده که با آن همراه می‌شویم.

ایکنا – هشت سال دفاع مقدس نقطه‌ای درخشان در تاریخ این سرزمین است و با وجودی که پدیده جنگ مذموم است به دلیل تفاوت جنگ تحمیلی با دیگر جنگ‌های دنیا تلاش می‌شود مفاهیم ارزشمند آن ثبت و به نسل بعد منتقل شود. نظر شما چیست؟

در ابتدا به عنوان یک رزمنده‌ جامانده از کاروان شهدا، باید از خبرگزاری ایکنا، پژوهشگران و همه افرادی که به شکل‌های مختلف به دفاع مقدس می‌پردازند، تشکر کنم. این پدیده کم‌نظیر؛ رویدادی است که از آن می‌توان به عنوان ایستادگی ملت ایران در مقابل استکبار نام برد. اگر بتوانیم دفاع مقدس را واقعی، حقیقی و شفاف در مانیتور ذهن هر پرسشگری خلق کنیم بسیاری از سؤال‌ها و حتی شبهه‌هایی که افراد منتقد از جنگ دارند پاسخ داده خواهد شد.

ملت ایران را جهانیان به عنوان ملتی نجیب می‌شناسند که هیچ‌گاه به سرزمینی دیگر تعدی نکرده است. چنین ملتی در برهه‌ای از تاریخ به اندازه‌ای تحت سلطه قرار گرفتند که پادشاهش اجازه مواخذه یک نیروی دون‌پایه آمریکایی را بابت خطایی که مرتکب شده بود در کشور خودش نداشت! در چنین شرایطی ملت ایران این حق را داشت که در مقابل ظلم و ستمی که بر دوشش است قیام کند.

ملت ایران به رهبری امام امت برخاست و انقلاب کرد. این تغییر نیز شکلی رفورم گونه نداشت بلکه به معنای واقعی انقلاب بود زیرا در بخش‌های تغییرات را از اساس شاهد بودیم. انقلاب برای ایران ثمراتی داشت که در هیچ کجای دنیا نمونه آن را نمی‌بینیم. برای مثال به انتخاب نوع حکومت اشاره می‌کنم. در کجای دنیای حکومتی برای تعیین شکل حکومت رفراندوم می‌کند؟ این اتفاق در 12 فروردین سال 58 رخ داد. در ادامه نظام سلطه نتوانست چنین انقلابی را تحمل کند. این انقلاب منافع استعماری کشورهای بزرگ را در نظام گذشته تأمین می‌کرد اما بعد از انقلاب، ایران مقابل آنها ایستاد و ایدئولوژی آنها را به چالش کشید. استعمار فردی مزدور چون صدام را مأمور حمله به ایران کرد. ایران در آن مقطع زمانی برای هیچ کشوری خطر و تهدید به حساب نمی‌آمد اما بااین‌وجود استعمار نتوانست وجود انقلاب را تحمل کند. جنگ ما با صدام تنها به حزب بعث خلاصه نمی‌شد بلکه بسیاری از کشورها نیز در این نبرد به عراق یاری رساندند. این موضوع را می‌توان از  نیروهایی که به دست رزمنده‌ها اسیر شدند، مشاهده کرد. پس دفاع مقدس برای ما تنها یک نبرد نظامی نیست بلکه رویش‌های زیبایی است که شاید خیلی از آنها قابل‌ بیان نباشد.

ایکنا – دفاع مقدس ما سرشار از منابع شفاهی است اما این منابع باید به صورت مکتوب ثبت شود تا برای آیندگان بماند. درباره الزام توجه به این موضوع توضیح دهید.

دوستان در بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس، اقدامات بسیاری برای ثبت منابع شفاهی انجام داده‌اند اما هنوز کار برای انجام، بسیار است. منابع شفاهی هیچ‌گاه ابدی نیستند چون گذر عمر آنها را از ما خواهد گرفت پس لازم است در این رابطه اقدامات جهشی انجام شود تا از داشته‌هایی دفاع مقدس برای پندآموزی استفاده برد. برای ثبت منابع شفاهی تنها نباید از یک یا دو مرکز انتظار کار داشت بلکه تمامی رسانه‌ها در این رابطه قادرند اتفاقات بسیار خوبی را رقم زنند. یکی از ثمرات پرداختن به فرهنگ دفاع مقدس به اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت در کشور مربوط می‌شود. سرزمینی که جوانانش با فرهنگ ایثار و شهادت آشنا باشند می‌دانند در شرایط خاص نیاز است تا آنها با مقاومت در مقابل تعدی دشمن بایستند.

ایکنا – وقتی از الگو‌سازی برای جوانان حرف می‌زنیم گاهی نگاه سطحی و شعاری در این حوزه مد نظر قرار می‌گیرد درحالی‌که بسیاری از تجربیات جنگ می‌تواند در شرایط امروز کمک‌رسان کشور باشد. نظر شما چیست؟

هراندازه در حوزه دفاع مقدس وقت و انرژی برای ثبت وقایع گذاشته شود بازهم ‌می‌شود اتفاقات بهتری را رقم زد. حتی خانم‌ها هم قادرند از این تاریخ هشت‌ساله عبرت گیرند. در طول جنگ زنانی حضور داشتند که تأثیرگذاریشان در پشت جبهه کمتر از جهاد رزمنده‌ها نبود. بهترین مثال نیز مادرانی هستند که فرزندان خود را جبهه فرستادند. یکی دیگر از الگوهایی که در جنگ وجود داشت و کمتر از آن صحبت شده سرمایه‌دارانی بودند که با حمایت‌های خود از جنگ پشتیبانی کردند. به یاد دارم فردی با خرید و هدیه هزار تویوتا کمک سخت‌افزاری خوبی به رزمنده‌ها کرد. تمامی این مثال‌ها نشان می‌دهد جنگ قادر است تا سال‌ها برای ما در زندگی کارکرد داشته باشد تنها کافی است به صورت دقیق به آن نگریسته شود.

کد

ایکنا – نقش و جایگاه سینما و تلویزیون در اشاعه فرهنگ دفاع مقدس را چگونه می‌بینید؟

در زمان جنگ سینما و تلویزیون با تولید فیلم و سریال توانستند جریان‌سازی لازم را در بین جوانان داشته باشند. بعد از جنگ نقش این رسانه‌ها می‌تواند متفاوت باشد یعنی به اتفاقاتی توجه شود که در جنگ یا بعد از آن بیان‌ نشده است. این خواسته در برخی تولیدات نمایشی رخ داده اما هنوز کارهای بسیاری در این رابطه می‌توان انجام داد.

گفت‌و‌گو از داوود کنشلو

انتهای پیام
captcha