ولایتمداری باید در تار و پود نظام اسلامی تجلی پیدا کند
کد خبر: 4166071
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۶

ولایتمداری باید در تار و پود نظام اسلامی تجلی پیدا کند

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا گفت: ولایی بودن یعنی باور به اینکه ولی فقیه در سلسله مراتب ولایت الهی است لذا ساحت ولایی باید در تار و پود نظام اسلامی تجلی پیدا کند.

حجت الاسلام سعیدی رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا

به گزارش ایکنا از گیلان، حجت‌الاسلام والمسلمین علی سعیدی، رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا امروز، هشت شهریورماه در مراسم استانی بزرگداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر که در مصلی امام خمینی(ره) شهر رشت برگزار شد، با اشاره به توصیه قرآن به همراهی با «صادقین» بنابر آیه «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللّهَ وَ کُونُوا مَعَ الصّادِقینَ»، اظهار کرد: کسانی که در اداره امور مسلمانان نقش دارند و متعد به ایمان و تقوا هستند، از مصادیق «صادقین» بوده و مردم نیز باید به صادقان رأی دهند و با مسئول صادق همراه شوند.

وی با اشاره به گذشت دو سال از عمر دولت سیزدهم افزود: مقام معظم رهبری در دوران دولت‌های نهم و دهم که صحبت از دولت اسلامی شده بود، مراحلی را برای انقلاب مطرح فرمودند که هر مرحله مقدمه مرحله دیگر است؛ انقلاب، نظام، دولت، جامعه، کشور و امت اسلامی از جمله این مراحل است که در عصر رسول الله(ص) نیز شاهد آن بودیم. پیامبر در مکه فردسازی کرد و سپس در مدینه علاوه بر فردسازی، به ملت و دولت‌سازی پرداخت و این مجموعه را به سمت مکه برد و زمینه حکومت سازی را فراهم کرد.

سعیدی با بیان اینکه امام خمینی(ره) همین مراحل را برای انقلاب ما طراحی کرده بود، گفت: اگر دولت‌های بعد به وظایف خود عمل می‌کردند، ما امروز باید شاهد شکل‌گیری امت اسلامی می‌بودیم؛ اگرچه چنین شرایطی در کشور ما وجود دارد اما به آنچه که مد نظر امام و رهبری بود در دولت‌های پیشین جامه عمل پوشانده نشد.

ولایی بودن ویژگی بارز دولت شهید رجایی

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا با اشاره به ویژگی‌های دولت اسلامی براساس دعای «اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَیْکَ فِی دَوْلَهٍ کَرِیمَهٍ»، بیان کرد: شاخص دولت اسلامی و کریمه، عزت اسلام و عزت اهل اسلام و عزت جغرافیای جهان اسلام و عزت ملت مسلمان و عزت منطقه مقاومت و عزت ملت ایران است؛ از طرف دیگر چنین دولتی ذلت و تخریب جریان نفاق و کفر و شرک و الحاد را در دستورکار دارد.

وی نقاط اشتراک و افتراق دولت شهید رجایی با دولت آیت الله رئیسی را برشمرد و گفت: در دولت شهید رجایی یک همراهی و همفکری در دولتمردان وجود داشت؛ اگرچه عمر کوتاه این دولت موجب شد شاهد به ثمر نشستن ایده‌ها و برنامه‌های شهید رجایی نباشیم.

سعیدی با بیان اینکه دولت آیت‌الله رئیسی با دولت‌های پیشین تفاوت ماهوی دارد، تأکید کرد: اولین شرط دولت کریمه این است که مبانی فکری و ایده‌ها و آرمان‌ها و مواضع و بینش رئیس جمهور منطبق با ولی فقیه باشد؛ در واقع مبانی و اصول و شاخص‌های انقلاب کاملا باید در رئیس جمهور تئوریزه و نهادینه شده باشد و کوچک‌ترین زاویه‌ای با مبانی فکری و عملی ولی فقیه نداشته باشد.

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا، مردمی بودن را یکی از شاخص‌های دولت شهید رجایی دانست و افزود: این مردمی بودن را در قامت آیت‌الله رئیسی می‌بینیم زیرا رئیس جمهور دولت سیزدهم با مردم ارتباط دارد و در کنار مردم و با مردم و برای مردم و در خدمت به آنهاست. رئیس جمهور با رأی مردم بر سر کار می‌آید و لذا باید خادم مردم باشد و دولتمردان نیز در خدمتگزاری به مردم تلاش شبانه روزی کنند.

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا ولایی بودن را دومین ویژگی دولت کریمه شهید رجایی دانست که مصادیق آن در دولت سیزدهم نیز مشاهده می‌شود و گفت: ولایی بودن یعنی باور به اینکه ولی فقیه در سلسله مراتب ولایت الهی است. ساحت ولایی باید در تار و پود نظام اسلامی تجلی پیدا کند و اگر بناست ولی فقیه جانشین امام زمان(عج) باشد، ایده‌ها و آرمان‌ها و تفکرات و تدابیر وی باید در جای جای انقلاب تسری یابد و رئیس جمهور و سایر قوا مسئول تحقق این ایده‌ها و آرمان‌ها و تدابیر هستند.

تواضع از شاخص‌های حاکمان دینی

وی با تأکید بر لزوم پذیرش سیاست‌ها و تدابیر ولی‌فقیه، برخورد گزینشی با منویات رهبر را در شأن دولت اسلامی ندانست و بیان کرد: رئیس جمهور در عمل به تدابیر رهبر نباید منافع و مصالح خود را مد نظر قرار دهد و اگر چنین شود، آن دولت اسلامی نیست. تلاش برای تحقق فرمان ولی‌فقیه یکی از ویژگی‌های بارز سردار سلیمانی بود که باید در رئیس جمهور دولت اسلامی عینیت داشته باشد.

سعیدی تصریح کرد: ساده زیستی یکی دیگر از ویژگی‌های مشترک دولت شهید رجایی و دولت آیت الله رئیسی بوده، البته ساده زیستی رئیس جمهور خیلی مهم است و اگر بناست که مردم از دولت الگو بگیرند، رئیس جمهور خودش باید ساده زیست باشد؛ قناعت و صرفه جویی از دیگر ویژگی‌های دولت اسلامی شهید رجایی است و دولت باید بتواند هزینه‌ها را به حداقل برساند، همچنین پرهیز از فساد یکی از لازمه‌های دولت اسلامی است.

وی بی توجهی برخی از دولت‌ها نسبت به فساد را یکی از مصیبت‌های نظام دانست که موجب رنجش مردم شده و بیان کرد: فساد در جمهوری اسلامی جایی ندارد؛ البته آیت الله رئیسی هم در قوه قضائیه و هم در دولت، برخورد و مبارزه با فساد را در دستورکار قرار داده است.

سعیدی با تأکید بر لزوم توجه دولتمردان به تواضع و فروتنی به ویژه در مقابل مردم به عنوان یکی از ویژگی‌های دولت اسلامی، بیان کرد: مسئولان نظام الگو هستند و نباید در آنان تبختر و تکبر وجود داشته باشد، قطعا تواضع از شاخص‌های حاکمان دینی همچون رسول الله(ص) و امیر مؤمنان(ع) است.

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا تعبد نسبت به دین و شریعت را از مهمترین ویژگی‌های دولت اسلامی دانست و گفت: اگر دولت‌های گذشته نسبت به بیانات رهبر انقلاب درباره تهاجم فرهنگی بی توجهی نمی‌کردند، امروز با پدیده بی حجابی مواجه نمی‌شدیم. نباید رضایت مخلوق را بر رضایت خالق ترجیح دهیم و به خاطر رأی، شریعت را زیر پا بگذاریم؛ البته شاهد ایثار و ادای تکلیف آیت‌الله رئیسی در حوزه حجاب هستیم که حل این مشکل به زمان نیاز دارد.

وی از مدیریت جهادی به عنوان ویژگی دولت اسلامی یاد کرد و افزود: آیت‌الله رئیسی و دولتمردان او شبانه روزی کار می‌کنند و زمان نمی‌شناسند و از استراحت خود می‌زنند تا مشکلات مردم را حل کنند؛ البته برای قضاوت درست درباره دولت‌ها باید به نقاط افتراق آنها نیز بپردازیم که یکی از نقاط افتراق دولت شهید رجایی و دولت سیزدهم، فاصله زمانی آن با انقلاب است.

حضور موفق ایران در بریکس و شانگهای

سعیدی با بیان اینکه شهید رجایی زمانی به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد که فضای انقلاب بر کشور حاکم بود، تصریح کرد: دولت سیزدهم زمانی بر سر کار آمده که چهار دهه با انقلاب فاصله داریم و لذا اداره کردن امور سخت‌تر شده، زیرا گسست نسلی رخ داده است؛ نسل شهید رجایی دست پرورده انقلاب بود و دفاع مقدس را پیش برده بود اما دولت سیزدهم با نسل چهارم و نسل پنجمی سر و کار دارد که فضای انقلاب را ندیده و جنگ را لمس نکرده است.

وی با اشاره به پیشرفت‌های سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی ایران در طول چهار دهه اخیر، بیان کرد: امروز ایران با موشک های خود معادلات منطقه را تغییر می دهد و در بخش های علمی و صنعتی نیز اتفاقات کم نظیری در حال رخ دادن است که نمونه آن را در جابجایی دکل نفتی مشاهده کردیم.

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا با بیان اینکه امروز با فراگیری تحریم‌های ظالمانه مواجه هستیم؛ در حالی که در دولت شهید رجایی تنها تحریم تسلیحاتی و تجهیزات دفاعی بودیم، گفت: دنیا تحریم‌های صد درصدی را علیه ایران بسیج کرد و حتی پول‌های ما در عراق آزاد نمی‌شد اما شاهد حضور موفق ایران در بریکس و شانگهای هستیم که نشان‌دهنده قدرت دولت سیزدهم است، در واقع تحریم‌ها عملا شکسته شده است. حدود ۴۰ کشور تمایل به عضویت در بریکس دارند و ۲۳ کشور درخواست رسمی داده‌اند زیرا کشورهای عضو بریکس ۴۲ درصد جمعیت دنیا را شامل می‌شوند و لذا پذیرش ایران در کنار قدرت‌های بزرگ یکی از افتخارات دولت سیزدهم است.

وی به افزایش جمعیت کشور از ۳۵ میلیون نفر در دولت شهید رجایی به ۸۵ میلیون نفر در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: در دولت شهید رجایی با فضای جنگ و پایین بودن انتظارات مردم مواجه بودیم اما امروز انتظارات مردم چندصد برابر شده و شاهد جابه جایی نیازها با خواسته‌ها هستیم؛ متأسفانه بخشی از خواسته‌های جامعه امروز، نیاز نیست و دولت باید نیاز را با خواسته جایگزین کند.

سعیدی فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را یکی از مهمترین و بزرگترین تفاوت‌های دولت شهید رجایی و دولت سیزدهم دانست و بیان کرد: امروز شبکه جهانی در قالب یک گوشی تلفن همراه در اختیار هر جوانی قرار دارد و لذا در جریان اغتشاشات سال ۱۴۰۱ شاهد برخی از پیامدهای منفی این فضا بودیم که در لایه‌هایی از جامعه ما سر باز کرد. مدیریت فضای مجازی در دستورکار بسیاری از کشورهای قدرتمند از جمله روسیه و آمریکا بوده اگر می‌خواهیم جوانان ما مهذب باشند، نمی‌توانیم این فضا را آزاد و رها کنیم.

اهمیت مدیریت فضای مجازی

وی با انتقاد از تعطیل شدن معاونت پرورشی در ساختار آموزش و پرورش، افزود: ۵۰ هزار مدرسه فاقد معلم پرورشی داریم و لذا نمی توانیم انتظار تربیت اسلامی داشته باشیم. دولت سیزدهم بار تراکم مشکلات چهار دولت پیشین را بر دوش می‌کشد، دولت سازندگی فرهنگ را حذف کرد و دولت پس از آن فقط به سیاست پرداخت؛ دولت نهم عملکرد مثبتی داشت، اما در دولت دهم شاهد عملکرد منفی بودیم و حساب دولت بعد نیز در زمینه فرهنگ پاک است.

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا با اشاره به عدم مرزبندی در دولت شهید رجایی، اظهار کرد: امروز با شرایطی رو به رو هستیم که برخی مرزبندی‌ها به وجود آمده و عده‌ای در برابر اصول امام و ایده‌های رهبری که تداوم بخش راه امام است، ایستاده‌اند. در دولت سیزدهم کارهای بزرگی انجام شده که برخی این کارها را زیر سوال می‌برند و حاضر نیستند که افتخارات را مطرح کنند؛ اگرچه به اذعان دشمنان، آیت‌الله رئیسی توانسته بدون تسلیم در برابر آمریکا تحریم‌ها را بشکند اما در داخل برخی به این دستاوردها اشاره نمی کنند.

وی با اشاره به بروز و ظهور غائله‌ها و فتنه‌ها در سال‌های پس از انقلاب و اثر این فتنه‌ها در کاهش عملکرد دولت‌ها، بیان کرد: در هر دهه از عمر انقلاب، شاهد یک فتنه و غائله بودیم که شامل بنی صدر و منتظری و کوی دانشگاه و انتخابات ۸۸ و قیمت بنزین بود؛ البته در سال گذشته با فتنه‌ای مواجه شدیم که ب قصد براندازی واقعی طراحی شده بود، اما مردم بار دیگر پای ولایت ایستادند و با اغتشاشگران همراهی نکردند.

سعیدی با بیان اینکه دولت آیت‌الله رئیسی دقیقا براساس خط مشی امام و رهبری حرکت کرده و به دنبال تحقق آرمان‌های انقلاب است، گفت: بی تردید مشکلاتی داریم و مردم در حوزه معیشت و تأمین مسکن و هزینه زندگی با کمبودهایی مواجه هستند، اما نباید مصالح شخصی را به مصالح انقلاب گره بزنیم و سرنوشت مشکلات ما بر رأی دادن ما اثر بگذارد.

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا با اشاره به بدهی ۴۵۹ میلیارد دلاری ترکیه و تورم ۷۵ درصدی این کشور و حضور پررنگ مردم در انتخابات آن، تصریح کرد: در سوریه نیز علی‌رغم ویرانی‌هایی که دشمنان ایجاد کرده‌اند، شاهد مشارکت بالای مردم در انتخابات بودیم. امروز ایران اسلامی در اوج عزت در دنیاست و دشمنان در مقابل پیشرفت‌های ما نمی‌توانند کاری کنند لذا باید در انتخابات شرکت کنیم و رأی هدفمند داشته باشیم تا مجلس آینده به دولت برای رفع مشکلات کمک کند و مردم آثار تلاش مسئولان را در زندگی خودشان مشاهده کنند.

انتهای پیام
captcha