حضور چهره‌های جدید در رشته حفظ کل قرآن نوید آینده خوب را می‌دهد
کد خبر: 4164928
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۹
دارنده رتبه اول رشته حفظ کل مسابقات خوزستان

حضور چهره‌های جدید در رشته حفظ کل قرآن نوید آینده خوب را می‌دهد

سامری با بیان اینکه مسابقات حفظ کل در خوزستان رقابتی و پویا است، گفت: حضور چهره‌های جدید در مسابقات و موفقیت آنها نشان می‌دهد مسابقات حفظ کل استان پویا است و مدام بچه‌ها در حال تقویت خودشان هستند و این مسئله نوید می‌دهد که رشته حفظ کل در سال‌های آینده قوی‌تر هم خواهد شد.

علیرضا سامری حافظ کل قرآن کریم

علیرضا سامری، رتبه اول رشته حفظ کل چهل و ششمین دوره مسابقات اوقاف استان خوزستان در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان با تأکید بر اینکه کیفیت مسابقات در سطح بسیار بالایی قرار داشت، گفت: در رشته حفظ کل در استان خوزستان چهار نفر هستند که بسیار قوی عمل می‌کنند و بعضی‌ها هم چهره‌های جدیدی بودند که به نظرم برای اولین‌ بار در مسابقات شرکت کردند اما در سطح بالایی قرار داشتند؛ آقای میلاد محمدی از افراد جدید در رشته حفظ کل است و امسال توانست سوم شود. این نشان می‌دهد مسابقات حفظ کل استان پویا است و مدام بچه‌ها در حال تقویت خودشان هستند و این مسئله نوید می‌دهد که رشته حفظ کل در سال‌های آینده قوی‌تر هم خواهد شد.

وی ادامه داد: این سطح از کیفیت در مسابقات استانی باعث می‌شود کسی که در استان اول شود وقتی به مرحله کشوری می‌رود حرفی برای گفتن داشته باشد.

نام مسابقات استرس‌زا است

سامری گفت: رقابت در رشته‌های حفظ ۱۰ و ۲۰ جزء خیلی سطح بالایی نداشت؛ شرکت‌کنندگان از نظر ترتیل خوب بودند اما حسن حفظشان ضعیف بود. البته این موضوع باید آسیب‌شناسی شود که چرا افراد در این رشته‌ها ضعیف‌تر عمل می‌کنند. به نظر من دلیل آن نبود جلسات و افرادی است که محفوظات را از حفاظ تحویل بگیرد. ما در جلسات قرآن می‌بینیم که حافظان 5 و ۱۰ جزء بسیار خوب می‌خوانند اما در مسابقات شرکت نمی‌کنند، البته نام مسابقات هم خود استرس‌زا است و شاید کمبود تجربه باعث این موضوع شود.

وی افزود: افرادی که حافظ کل هستند مراحل حفظ اجزای قرآن را گذرانده‌اند یعنی از مرحله گذار عبور کردند و به مرحله تثبیت رسیدند و تمام تمرکز خود را روی تثبیت حفظ کل قرآن کریم می‌گذارند و به این دلیل است که شاید عملکرد آنها بهتر است.

این حافظ کل قرآن کریم تصریح کرد: از سال 96، 97 به بعد که پای خوزستان به فینال رشته حفظ کل در مسابقات اوقاف باز شد، انگیزه برای حافظان ایجاد شد که آنها هم می‌توانند به این مرحله برسند نمونه آن ابراهیم ربیهاوی است که با وجود اینکه بسیار جوان است اما با دیدن موفقیت دیگر حافظان خوزستانی برایش انگیزه ایجاد شد و بسیار خوب عمل می‌کند. به نظر من رشته حفظ کل در مسابقات اوقاف خوزستان همچون قرائت تحقیق رقابتی شده است.

وی با بیان اینکه بانوان نیز در رشته حفظ کل پیشرفت بسیار داشته‌اند، گفت: خانم‌ها در بخش حسن حفظ پیشرفت کردند اما برخی هنوز در زمینه صوت و لحن و ترتیل جای کار دارند.

نبود افتتاحیه و اختتامیه یکی از ایرادات بزرگ مسابقات است

سامری درباره نحوه برگزاری مسابقات عنوان کرد: مسابقات با تأخیر آغاز شد و زمانی که وارد مکان مسابقات شدیم هنوز آن محل آماده برگزاری مسابقات نبود؛ دیر برگزار شدن مسابقات بر کیفیت تلاوت‌ها اثر می‌گذارد. سیستم صوتی مسابقات هم مناسب نبود و البته نبود افتتاحیه و اختتامیه یکی از ایرادات بزرگ مسابقات است چراکه این‌گونه متسابق هیچ رسمیتی برای مسابقات احساس نمی‌کند. میزان جوایز مسابقات هم بسیار اندک است و به واقع ما برای علاقه خودمان در مسابقات قرآن شرکت می‌کنیم.

وی با اشاره به اجرای طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن کریم گفت: شاید در حال حاضر این طرح نتایج خود را نشان ندهد اما تا چند سال دیگر قاریانی که در حد محلات هم نیستند داور می‌شوند و داوری می‌کنند. کسی که داور می‌شود باید دستی بر آتش داشته باشد، باید خودش در مسابقات کشوری شرکت کرده و زحمت کشیده باشد. به نظر من اینقدر آسان کردن داوری کار درستی نیست. البته داوری آقایان در مسابقات اوقاف استان خوب بود و نمی خواهم به آنها خرده بگیرم اما ما داوران خوب در استان کم نداریم افرادی که شاید مدرک داوری نداشتند ولی در حد کشوری داوری می‌کنند مثل آقای ناجی حیدری، مثل ناصر دغاغله، آقای بوستانی و... .

سامری بیان کرد: هرچه مسابقات سطح بالاتری داشته باشد خیال متسابقین از داوری راحت‌تر است چون در مسابقات کشوری هر کسی را برای داوری نمی‌آورند و به همین علت ذهن شرکت‌کننده آرام است و از نظر داوری دغدغه‌ای ندارد. قبلاً مسابقات قرآن اوقاف استانی ابهتی داشت. این درست نیست که داور اگر مدرک گرفت مستقیم در مسابقات استانی اوقاف داوری کند. پیشنهاد می‌کنم این افراد ابتدا در مسابقات قرآن دیگر نهادها، غیر از مسابقات اوقاف داوری کنند تا تجربه کسب کنند و بعد از آن برای داوری مسابقات اوقاف دعوت شوند.

این حافظ کل قرآن کریم در پایان گفت: برای کسب رتبه در مسابقات کشوری قرآن همه تلاش خود را به کار می‌گیرم.

انتهای پیام
captcha