توجه به معانی حفظ قرآن را پایدار می‌کند + فیلم
کد خبر: 4162411
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۶
آموزش حفظ قرآن با محوریت سوره الرحمن /7

توجه به معانی حفظ قرآن را پایدار می‌کند + فیلم

حافظ قرآن باید به معانی آنچه حفظ می‌کند، توجه داشته باشد و آن به دو دلیل است؛ اولاً به درستی محفوظاتش را درک می‌کند و ثانیاً حفظ عمیق و پایدارتری خواهد داشت.

محمدمهدی بحرالعلومبه گزارش ایکنا، محمدمهدی بحرالعلوم، کارشناس و مدرس قرآن، طی ۱۰ درس‌گفتار، نکات کلیدی درباره حفظ آسان قرآن کریم را با محوریت آیات سوره مبارکه الرحمن ارائه کرده است. در ادامه متن و فیلم قسمت هفتم این سلسله درس‌گفتار را مشاهده کنید؛


بیشتر بخوانید؛


«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ                                                       

عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما همراهان گرامی برنامه «آلاءالرحمن»

گفتیم صحیح و روان خواندن آیات قرآن، تقطیع و نگاه کردن به ظواهر و الفاظ آیات و شرایط ما را در حفظ سوره بسیار کمک می‌کند، اما یک مرحله مهم دیگر را می‌خواهم خدمتتان عرض کنم و آن توجه و دقت به معانی است.

اگر می‌گوییم یک حافظ قرآن باید به معانی آنچه حفظ می‌کند، توجه داشته باشد، به دو دلیل است؛ اولاً ما قرآن را حفظ می‌کنیم که بفهمیم چه می‌گوید و این فهم را هر بار که می‌خوانیم، تجدید کنیم و همراه ما باشد، بنابر این باید بدانیم معنی آنچه که حفظ می‌کنیم، چیست؟ اما یک موضوع دیگر هم هست و آن اینکه وقتی شما با توجه به معنی حفظ می‌کنید، حفظتان عمیق‌تر، پایدارتر و دقیق‌تر است.

امیرالمؤمنین(ع) درباره قرآن فرمودند: «وَ بَحْراً لاَ يُدْرَکُ قَعْرُهُ» یعنی دریا و اقیانوسی است که کف آن درک نمی‌شود و کسی به انتهای آن نمی‌رسد، در اینجا این سؤال مطرح می‌شود که ما در خصوص قرآن به چه مقدار از فهم معانی آیات نیاز داریم؟ در اینجا باید به سه موضوع کلی توجه داشت، یکی ترجمه اولیه آیات قرآن است، مثلاً «‌الرَّحْمَنُ» یعنی چه؟ «عَلَّمَ الْقُرْآنَ» یعنی چه؟ «فَبِأَی آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ» یعنی چه؟ این موضوع خیلی مهم است.

نکته دوم، سیاق و پیوستگی معنای آیات است، مثلاً آیات سوره رحمن دنبال بیان چه مطلبی است؟ مثلاً نعمت‌های خداوند را ذکر می‌کند، نعمت‌هایی که خداوند به انسان داده، سرنوشت‌ بهشتیان و جهنمیان را در بعضی از آیات ذکر می‌‌‌کند، عذاب جهنمیان یا نعمت‌های بهشتی را می‌گوید. موضوع سوم پیام‌هایی است که این سوره برای ما در زندگی امروزی‌‌مان دارد، در هر جایی که هستیم و در هر شغل و صنفی که حضور داریم، آیات سوره رحمن چه پیامی دارد؟

پس فهم معنی اولیه، پیوستگی معنای آیات و سیاق معنایی آیات و پیام‌هایی که برای زندگی امروزی ما دارد، نکات مهمی است که باید در حفظ سوره رحمن به آن‌ها توجه داشته باشیم.»

انتهای پیام
captcha