نگاهی به فعالیت‌های مؤسسه همیار قرآن
کد خبر: 4157663
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۰

نگاهی به فعالیت‌های مؤسسه همیار قرآن

مدیر مؤسسه همیار قرآن گفت: این مؤسسه با رویکردی جدید به‌صورت مجازی و فعال در تمام پیام‌رسان‌ها با برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی تخصصی و عمومی قرآن کریم، به دنبال رفع نقیصه‌های کلاس‌های قرآن و آموزش مفاهیم، اخلاق، انگیزه، روش‌ها، آینده‌سازی و استادیاری به قرآن‌آموزان است.

علیرضا نجفی، مدیر مؤسسه همیار و حافظ و کارشناس قرآن کریمعلیرضا نجفی، مدیر مؤسسه همیار قرآن در گفت‌وگو با ایکنا از قم بیان کرد: مؤسسه همیار به پشتوانه تجربه طولانی فعالیت در سازمان‌ها، مراکز علمی و دانشگاهی و مؤسسات مختلف و نیز فعالیت‌های مجازی و حضوری، با رویکردی جدید به‌صورت مجازی و با مجوز رسمی از سازمان تبلیغات اسلامی در سال 1399 تأسیس شد.

وی افزود: این مؤسسه قبل از افتتاح رسمی در نیمه شعبان سال 1399، به‌مدت چند سال به مدد کانال‌ها و گروه‌ها در پیام‌رسان‌های مختلف با مخاطبان بسیار زیاد فعالیت می‌کرد و دارای پشتوانه بسیار خوبی شامل اساتید، شبکه‌سازی صورت گرفته در کل کشور و فعالیت‌های گسترده‌ای که در خارج از کشور به‌صورت مجازی انجام داده، بود.

نجفی با بیان اینکه محتوای مورد نظر برای آغاز فعالیت مؤسسه به‌طور کامل از قبل آماده بود، ادامه داد: این مؤسسه با شعار «کار را خوب اما متفاوت انجام دهیم» شروع به فعالیت گسترده کرد و در تمام پیام‌رسان‌ها با پشتیبانی 24 ساعته فعال است و هر گروه آموزشی نیز با هدف توانمندسازی دارای سرگروه، مدیر و استاد است.

مدیر مؤسسه همیار قرآن کریم با بیان اینکه ما در این مؤسسه حواشی و نواقص رشته‌های مختلف قرآنی را جبران کردیم، اظهار کرد: در زمان کلاس‌هایی مانند روخوانی و حفظ، امکان آموزش مفاهیم، اخلاق، انگیزه، روش‌ها، آینده‌سازی و استادیاری وجود ندارد که به مدد کلاس‌های آنلاین و آفلاین و فعالیت‌های گروهی، این نقیصه‌ها تا حدود زیادی برطرف شده‌اند؛ قرآن‌آموز با شرکت در یک کلاس، امکان استفاده روزانه از کلاس‌ها، محافل و کارگاه‌های دیگر را نیز دارد و دوره‌های مختلف توانمندسازی را به این نحو پشت سر می‌گذارد.

وی افزود: برخی از کلاس‌های مؤسسه همیار قرآن کریم شامل روخوانی و روانخوانی قرآن، تجوید قرآن کریم، مهارت عملی تجوید، ترتیل، ترجمه و مفاهیم، حفظ، تربیت مربی در رشته‌های مختلف، تربیت داور و مدیریت فعالیت‌های قرآنی است.

نجفی گفت: علاوه بر کلاس‌های آموزشی، کارگاه‌های خاصی نیز برنامه‌ریزی شده که در این کارگاه‌ها با انعطاف اما به‌صورت اصولی به قرآن‌آموزان برنامه می‌دهیم، این کارگاه‌ها شامل کارگاه اصول و روش‌های حفظ، آموزش فن بیان، کارگاه گفتاردرمانی با رویکرد تلاوت، آموزش ورد و فتوشاپ، تربیت فرزند، مهدویت، تجوید نماز، تفسیر موضوعی قرآن و نهج‌البلاغه است.

مدیر مؤسسه همیار قرآن کریم با بیان اینکه این مؤسسه در مناسبت‌های مختلف ویژه‌برنامه‌های متنوعی را برگزار می‌کند، گفت: در هیئت مجازی همیاران قرآن و عترت، محافل انس با قرآن، جشن و مولودی‌خوانی و روضه در مناسبت‌های مذهبی در راستای پیوند قرآن کریم با اهل بیت(ع) به‌صورت حضوری و آفلاین برگزار می‌شود که استقبال گسترده‌ای نیز از آن در پیام‌رسان‌های مختلف شده است.

وی در توضیح کانال‌ها و گروه‌های ارتباطی مؤسسه همیار بیان کرد: کانال همیار، کانالی همه‌جانبه با تولید محتوای تخصصی درباره اصول و روش‌های حفظ قرآن، تربیت فرزند حافظ، اصول کلاس‌داری، راهنمای آزمون‌ها و مسابقات برای عموم مردم فارسی زبان سراسر دنیا است؛ گروه همیار نیز برای پاسخگویی به سؤالات تخصصی حفظ قرآن و مشاوره و برنامه‌دهی فعالیت می‌کند.

نجفی ادامه داد: کانال دیگر این مؤسسه «هم مباحثه» است که برای معرفی هم مباحثه به حافظان قرآن کریم فعالیت می‌کند، کانال همیار تعالی نیز برای دسترسی قرآنیان به محتواهای انگیزشی، کلیپ‌ها، عکس‌نوشته و دیگر طرح‌های گرافیکی درنظر گرفته شده است.

مدیر مؤسسه همیار قرآن کریم گفت: گروه «ذالک کیل یسیر» گروه اختصاصی مربیان سراسر کشور است و تمام مربیانی که در دوره‌های ما شرکت کرده باشند وارد این گروه می‌شوند و در آن مطالب به‌صورت کنشگری و هم‌افزایی در راستای ارتقای سطح مربیان و توانمندسازی آنها به شکل‌های مختلف ارائه می‌شود.

وی بیان کرد: در گروه تفسیریار مؤسسه نیز هر هفته دو تا سه صفحه تفسیر قرآن کریم تدریس می‌شود که به‌صورت آفلاین و آنلاین و کنشگری و چالش به سؤالات تفسیر در این گروه پاسخ داده می‌شود. در گروه تجویدیار هم به‌صورت کاملاً نو و منحصر به‌فرد و آنلاین و آفلاین، تجوید تطبیقی کل قرآن و پاسخ به سؤالات انجام می‌شود.

نجفی با بیان اینکه این مؤسسه روزهای دوشنبه و پنج‌شنبه هر هفته پخش زنده از فضای مجازی دارد، گفت: این برنامه‌ها با حضور میهمانان ویژه، اساتید، قاریان، حافظان و نخبگان قرآنی از سراسر کشور و نیز کشورهای خارجی با موضوعات متنوع اجرا می‌شود.

مدیر مؤسسه همیار قرآن کریم در خصوص برگزاری آزمون‌ها از سوی این مؤسسه بیان کرد: آزمون‌های مختلفی مانند آزمون صدور گواهینامه، آزمون‌های ماهانه و آزمون حفظ عمومی سازمان تبلیغات در مؤسسه برگزار و مسابقات حضوری نیز شبیه‌سازی می‌شوند. همچنین در هر فصل یک بار از اعضا نظرسنجی شده و انتقادات و پیشنهادات آنها دریافت می‌شود.

وی در تشریح دیگر طرح‎های آموزشی مؤسسه همیار بیان کرد: طرح فاطمیون با هدف تربیت مدیران، مربیان، مدرسان و مجریان ممتاز و توانمند در سراسر کشور به‌صورت آنلاین، طرح تربیت مدرس با خروجی مطلوب و طرح کلاس‌داری علویون به‌صورت کاملاً مجازی برای برطرف کردن ضعف‌های کلاس‌داری و تشویق افراد به کنشگری عملی در میدان نیز در این مؤسسه برگزار می‌شود.

نجفی با اشاره به اینکه بانک اطلاعات مربیان و نیز شبکه‌سازی از نیروهای کل کشور توسط این مؤسسه ایجاد شده است، اظهار کرد: مربیان قرآنی کشور توسط ما به مؤسسات مختلف معرفی می‌شوند و یا در مؤسسه همیار قرآن کریم فعالیت می‌کنند. همچنین یکی دیگر از کارهای مؤسسه پشتیبانی از مؤسسات سراسر کشور است که در همین راستا در گروه همدلانه، بیش از 160 مدیر مؤسسه برای هم‌افزایی و برگزاری کلاس‌ها و نیز پاسخ به سؤالات در زمینه‌های مختلف حضور دارند.

وی با بیان اینکه کادر اجرایی مؤسسه همیار قرآن از سراسر کشور در حال فعالیت هستند، گفت: مؤسسه ما تاکنون از هیچ ارگانی کمک‌هزینه‌ دریافت نکرده است و با وجود استقبال وسیع و گسترده مردم از فعالیت‌های مؤسسه، متأسفانه تاکنون مسئولان فرهنگی و قرآنی کشور از این پتانسیل، شبکه‌سازی و توانمندسازی قرآنیان که توسط مؤسسه همیار انجام شده است، استفاده و استقبال نکرده‌‌اند و در مقابل اعلام آمادگی همکاری از سوی ما، هیچ‌گونه پاسخ و عکس‌العملی دریافت نکردیم.

مهنوش بهروز

انتهای پیام
captcha