از درخواست‌ اعلام موضع قاطع ایران و عربستان برای محکومیت هتک حرمت قرآن تا کارزار تحریم سوئد
کد خبر: 4156628
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۶
ادامه واکنش‌ها به قرآن‌سوزی در سوئد؛

از درخواست‌ اعلام موضع قاطع ایران و عربستان برای محکومیت هتک حرمت قرآن تا کارزار تحریم سوئد

در ادامه واکنش‌ها به قرآن‌سوزی در سوئد، مقتدی صدر خواهان وضع قانونی برای جرم‌انگاری سوزاندن قرآن در کشورهای جهان شد، از سویی سازمان ملل حمله به سفارت سوئد در عراق را محکوم کرده و رئیس پارلمان عربی نیز خواهان به راه انداختن کارزاری برای تحریم سوئد شد.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری عراق، مقتدی صدر، رهبر جریان صدر، از ایران و عربستان خواست تا علیه هتک حرمت قرآن موضع بگیرند. وی از کشورهای جهان نیز خواست تا قانونی را وضع کنند که سوزاندن قرآن را جرم انگاری و آن را یک جنایت تروریستی منظور کند. مقتدی صدر همچنین خواهان موضع‌گیری کشورهای اسلامی برای حمایت از قرآن کریم شد.

از سویی نمایندگی سازمان ملل متحد در عراق افزود: حمله به سفارت سوئد در بغداد را محکوم می‌کنیم. درحالی‌که اجتماع مسالمت‌آمیز حقی اساسی است، امنیت همه و احترام به کنوانسیون وین باید در اولویت قرار گیرد.

نمایندگی سازمان ملل در عراق تصریح کرد: مبارزه با سخنان نفرت‌انگیز از طریق خشونت به کسی کمک نمی‌کند.

صدها معترض سحرگاه امروز پنجشنبه در اعتراض به احتمال سوزاندن مجدد قرآن در سوئد در مقابل سفارت عراق در استکلهم، به سفارت سوئد در مرکز بغداد یورش بردند و با بالا رفتن از دیوارهای سفارت، آن را به آتش کشیدند.

کشورهای مسلمان با سوئد قطع روابط کنند

در ادامه  واکنش‌ها، عادل بن عبدالرحمن العسومی، رئیس پارلمان عربی، اقدام مقامات سوئدی در اجازه سوزاندن نسخه از قرآن کریم برای دومین بار را به شدت محکوم کرد و از جامعه جهانی خواست که تا فوراً برای جلوگیری از این گونه حملات به قرآن کریم و حفاظت از مقدسات اسلامی در جهان به منظور جلوگیری از خشونت‌های بیشتر اقدام کنند.

العسومی از کشورهای عربی خواست تا روابط دیپلماتیک خود را با سوئد قطع کنند، محصولات این کشور را تحریم کنند و به این کشور سفر نکنند، علاوه بر این، کارزاری برای تحریم اقتصادی جهانی به رهبری کشورهای عربی و اسلامی را به منظور تحت فشار قرار دادن آن‌ها برای توقف این گونه تخلفات و توهین به احساسات و مقدسات مسلمانان، به راه‌اندازند.

ابا بوش، معاون نخست‌وزیر و وزیر انرژی سوئد، نگرانی عمیق خود را از حوادث اخیر به دلیل آتش زدن یک نسخه از قرآن و پرچم عراق امروز پنجشنبه ابراز کرد و از افرادی که از هتک حرمت قرآن به عنوان وسیله‌ای برای جلب توجه و جنجال استفاده می‌کنند، خواست تا «به خود بیایند»، تأکید کرد که زمان آن رسیده است که درک کنیم که هر چیز قانونی، درست یا مناسب نیست. 
ابا بوش نگرانی خود را در مورد این وضعیت خطرناک ابراز کرد و خواستار لزوم اقدام عاقلانه و پرهیز از افزایش تنش‌های شدیدی شد که در حال وقوع است. تنش‌هایی که می‌تواند بر جامعه سوئد و امنیت ملی این کشور تأثیر بگذارد.  

واکنش آمریکا به حمله عراقی‌ها به سفارت سوئد 

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم روز پنجشنبه به وقت محلی در بیانیه‌ای گفت: آمریکا حمله به سفارت سوئد در بغداد در ساعات اولیه ۲۰ جولای را به شدت محکوم می‌کند.
این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا افزود: آزادی تجمعات مسالمت‌آمیز یکی از ویژگی‌های اساسی دموکراسی است، اما آنچه شب گذشته رخ داد یک اقدام خشونت‌آمیز و غیرقانونی بود. این امر که نیروهای امنیتی عراق برای جلوگیری از دومین تهاجم معترضان به محوطه سفارت سوئد و آسیب رساندن به آن اقدامی نکردند، غیرقابل قبول است.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: ما با شرکای سوئدی خود در تماس هستیم و حمایت خود را ارائه کرده‌ایم. سفارتخانه‌های خارجی نباید هدف خشونت باشند.

پاکستان محکوم کرد

دفتر سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در اسلام‌آباد ساعاتی پیش با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: این کشور اقدام شیطانی دیگری در بی حرمتی به قرآن کریم در سوئد را قویا محکوم می‌کند.
در این بیانیه با اعلام نگرانی شدید مردم و دولت پاکستان به تکرار تحرکات اسلام هراسانه در غرب و اعتراض‌ اسلام‌آباد به دولت سوئد، آمده است: صدور مجوز برای انجام اعمال منفور از پیش برنامه ریزی شده و تحریک آمیز را نمی‌توان در پوشش آزادی بیان، عقیده و اعتراض توجیه کرد.

نجباء: سفارت سوئد مرکز مطالعات قرآنی شود

جنبش مقاومت اسلامی نجباء در بیانیه‌ای در واکنش به اعطای مجوز دوباره سوئد برای هتک حرمت کتاب آسمانی قرآن، اعلام کرد که پاسخ مناسب این قبیل اقدامات را خواهد داد.
جنبش نجباء در این بیانیه ضمن تقدیر و حمایت از قطع روابط دیپلماتیک بغداد ـ استکهلم، کشورهای عربی و اسلامی را به پیروی از این تصمیم دولت عراق فرا خواند و آن را شرافتمندانه توصیف کرد.

در بیانیه جنبش نجباء آمده است: «رژیم‌های جاهل غربی از تعالیم کلام الله مجید که با نیات شیطانی آنها در گسترش انحطاط و فحشا منافات دارد، هراس دارند. دشمنان خدا به‌ وسیله دروغ و تحریف با قرآن کریم ستیز می‌کنند و هتک حرمت وحی را آزادی بیان جلوه می‌دهند، زیرا این کتاب مقدس نژادپرستی و تجاوز را رد می‌کند».
جنبش نُجَباء با تأکید بر اینکه «قداست قرآن تا ابد در دل و جان ما و هر انسان منصف آزاده‌ای جاودان است»، تأکید کرد: «ناگزیریم که برای مقابله با این توهین‌های مکرر، به روش‌های مناسبی که صلاح می‌دانیم متوسل شویم».
مقاومت اسلامی نُجَباء در پایان از مسئولان عراقی خواست که مقر سفارت سوئد را به مرکز مطالعات علوم قرآنی تغییر کاربری دهند تا ضمن گسترش آگاهی و فرهنگ اسلام ناب محمدی در سطح جهان، تبلیغات دروغین عوامل پشت صحنه این جنبش‌های ماسونی که با مفهوم آزادی و انسانیت ناسازگار است، برملا شود.

سازمان ملل: بی‌احترامی به کتب مقدس غیرقابل قبول است 

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد روز پنجشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در واکنش به هتک حرمت دوباره قرآن در سوئد و همچنین به آتش کشیدن سفارت سوئد در بغداد و قطع روابط دیپلماتیک میان عراق و سوئد گفت: ما تحولات پیرامون عراق از جمله ورود معترضان به سفارت سوئد و به آتش کشیدن آن را با نگرانی دنبال می کنیم.
سخنگوی سازمان ملل تاکید کرد: ما به احترام متقابل نیاز داریم. این بسیار واضح و روشن است که بی احترامی به کتب مقدس و اماکن عبادت غیر قابل قبول است اما متاسفانه قرن ها است که از این گونه اقدامات برای تحریک استفاده می شود.
وی تصریح کرد: احترام مردم به مذهب یکدیگر مهم است و مردم نباید رسیدگی به این مسائل را در اختیار خود بگیرند.

انتهای پیام
captcha