«سوران» اقتباسی موفق در حوزه دفاع مقدس است + صوت و فیلم
کد خبر: 4155653
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۸
جبار آذین:

«سوران» اقتباسی موفق در حوزه دفاع مقدس است + صوت و فیلم

یک منتقد سینما گفت: «سوران» ساخته سروش محمدزاده کاری موفق در حوزه دفاع مقدس و بر پایه اقتباس است.

جبار آذین، منتقد سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با ایکنا پیرامون سریال «سوران» گفت: این سریال یک مجموعه وفادار تاریخی 18 قسمتی به کارگردانی سروش محمدزاده است که پیشتر سریال‌های «ایکس ری»، «همبازی» و «نوار زرد» را ساخته بار دیگر توانایی‌های خود را با «سوران» در عرصه کارگردانی به نمایش ‌می‌گذارد. وی در کارگردانی این مجموعه موفق ظاهر شده و توانسته اثری خوش‌ساخت و بامحتوا را به کارنامه هنری خود و تلویزیون بیفزاید.

وی افزود: فیلمنامه سریال مقاومتی و خانوادگی و اجتماعی سوران را عباس ریاحی با اقتباسی آزاد از کتاب پرفروش «عصرهای کریسکان» نوشته کیانوش گلزار راغب، نویسنده و پژوهشگر حوزه ادبیات انقلاب اسلامی که اثری شیوا و روان و جذاب و پرکشش است، نوشته و متنی مناسب را در اختیار سروش محمدزاده قرار داده است. کارگردان نیز با هنرآفرینی‌های خود در اجرا و تصویرسازی و شخصیت‌پردازی نمایشی، آن را به یک سریال دیدنی و مانا تبدیل کرده است.

آذین ادامه داد: «سوران» روایت عشق، مبارزه و میهن‌دوستی مردم کردستان در هنگامه رخداد‌ها و حوادث اوایل انقلاب اسلامی و فعالیت‌های گروه‌های تجزیه‌طلب درمنطقه کردستان است. سازندگان سریال، مضمون و محتوای سریال را در قالب یک درام تاریخی خانوادگی و اجتماعی با محوریت زندگی شخصیت اصلی قصه، سوران بازگو کرده‌اند البته کوشیده‌اند سریالشان، به دور از شعارزدگی و سطحی‌نگری و تبلیغ، حرف‌های خود را هنرمندانه درلابلای ماجراها و برخوردهای مختلف نیروهای خیر و شر  به نمایش درآورد.

این کارشناس رسانه تاکید کرد: فیلمساز در «سوران» نشان می‌دهد که می‌توان از ترکیب هنر و زندگی، آینه‌ای شفاف برای تماشای خود و زندگی ساخت و تاریخ را ورق زد. همچنین با انسان‌هایی از جنس خود در مسیر سازندگی و بالندگی، همراه شد. البته تاکنون در سینما و تلویزیون، آثار زیادی با اقتباس از ادبیات داستانی و نمایشی، ساخته شده است ولی تعداد آثار موفق زیاد نیست!

وی «قصه‌های مجید» را موفق‌ترین اقتباس نام برد و بیان کرد: درتلویزیون، هنوز هم «قصه‌های مجید» در صدر است اما امتیازهای ادبی، هنری و تصویری «سوران» این سریال را نیز در کنار موفق‌ها قرار می‌دهد. البته چهره‌های شناخته شده بازیگری و عوامل حرفه‌ای سینما و تلویزیون در این کار حضور پررنگ ندارند، اما اغلب آنها به یمن استعداد و توانایی‌های خود، متن خوب و کارگردانی درست، توانسته‌اند، دیده شوند.

کد

آذین درباره موضوعات انقلابی کارهای نمایشی سیما گفت: درباره رویدادهای مرتبط با انقلاب و دفاع مقدس، سریال‌ها و فیلم‌های متعدد ساخته شده که هرکدام درحد بضاعت خود، حرف‌هایی برای گفتن داشته‌اند، ولی بیشتر آنها از نظر سه موضوع با مشکل روبرو بوده‌اند؛ ضعف در پژوهش، شعارزدگی و سطحی‌نگری درساخت. ساختار فکری و تصویری سوران، بیانگر این است که نویسنده و کارگردان کوشیده‌اند از کاستی‌های یاد شده در این سریال نشانی نباشد.

وی در انتها تصریح کرد: «سوران» در کنار روایت مبارزات سیاسی و ملی قهرمان‌های متدین و وطن‌پرست، قصه‌هایی پرشور از عشق و دلدادگی هم دارد که در بستر فرهنگ و مناسبات و آیین‌های کردی  و قومی و ایرانی، بازگو می‌شوند و شکوه و زیبایی زندگی را به نمایش می‌گذارند. این تولد معنایی و محتوایی حاصل آمیزش پویا و خلاق و هنرمندانه ادبیات نوشتاری و تصویری اقتباس در «سوران» و رسانه ملی است. در پایان باید گفت این سریال در مسیر تحول‌گرایی مَضمونی و محتوایی و ساختاری تولیدات سریالی سیما، یک گام رو به جلو است.

انتهای پیام
captcha