نشست رهبران مسلمان و مسیحی روسیه در سفارت ایران و البقاع لبنان
کد خبر: 4150365
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۷

نشست رهبران مسلمان و مسیحی روسیه در سفارت ایران و البقاع لبنان

هیئتی از رهبران مسلمان و مسیحی روسیه پس از دیدار با شماری از مسئولین لبنانی در جمع مسئولین جنبش حزب الله در منطقه البقاع و در مهمانی سفارت ایران در بیروت حضور یافت.

به گزارش ایکنا به نقل از النشره، شیخ البیر کرگن اف، مفتی مسکو و رئیس انجمن دینی مسلمانان روسیه و الکسی چرکیزوف، رئیس اتحادیه جهانی مسیحیت که در سفر به سر می‌برند، شب گذشته به دعوت مجتبی امانی سفیر ایران در بیروت مهمان ضیافت شام سفارت ایران بود.

شیخ ماهر حمود، رئیس اتحادیه جهانی علمای مقاومت هم که به دعوت سفیر ایران در این دیدار حضور داشت، طی نطقی بر اهمیت نقش روسیه در خاورمیانه  و بلکه جهان تأکید کرد و گفت: روسیه جلوی استکبار جهانی و آمریکایی ایستاده است و قرآن کریم به ما دستور داده است که حامی مستضعفین جهان باشیم و فشارهای زورگویان و توطئه‌های مستکبران را از روی دوش آنها برداریم.

وحدت اهداف سیاسی به وحدت امت اسلامی منجر می‌شود

وی افزود: ما پس از تجربه طولانی می‌گوییم که شعار وحدت اسلامی شاید محال به نظر برسد و برخی به جای کلمه وحدت اسلامی از تقریب بین مذاهب صحبت می‌کنند، اما ما معتقدیم که شعار وحدت امت اسلامی از طریق یکپارچگی اهداف سیاسی ممکن است. 

شیخ حمود گفـت: وقتی که اهداف سیاسی یکپارچه می‌شود و در اجرای آن صداقت نشان داده شود، شکاف‌های مذهبی هم به خودی خود از بین می‌رود. برای مثال هنگامی که مقاومت فلسطین با مقاومت لبنان برای رویارویی با رژیم اشغالگر و تشدید مقاومت توافق کردند و همکاری بین آنها جدی  و صادقانه بود مشاهده کردیم که اختلاف‌ها هم تا کم‌ترین سطح کاهش پیدا کرد و هنگامی که امام خمینی، فلسطین را اولویت برنامه سیاسی خود قرار داد و جمهوری اسلامی را هم بر همین اساس تأسیس کرد و آیت الله خامنه‌ای و حزب الله و حامیان مقاومت هم راه ایشان را در پیش گرفتند، عملاً شعار واقعی و عملی وحدت امت اسلامی مطرح شده است.

حضور گرم هیاتی از رهبران مسلمان و مسیحی روسیه در سفارت ایران و البقاع لبنان/آماده

رئیس اتحادیه جهانی علمای مقاومت تأکید کرد: اکنون ما به توافق عربستان و ایران خوشبین هستیم و آن را گامی بسیار مهم در مسیر اصلاح مسیر  می‌دانیم، به ویژه اگر به پایان جنگ یمن، بازسازی سوریه و توقف توطئه علیه مقاومت در لبنان منجر شود.

شیخ البیر کرگن اف، مفتی مسکو و همراهان وی همچنین روز گذشته با شیخ محمد یزبک، رئیس کمیته شرعی و عضو شورای حزب لله دیدار کردند.

هیئت روسی پس از دیدار با مقامات رسمی لبنان با سفر به منطقه البقاع لبنان با مسئولین شیعه این کشور هم دیدار و گفت‌وگو کرد.

شیخ یزبک پس از دیدار با هیئت روسی گفت: این نشست تصویری از همزیستی اسلام و مسیحیت و سایر طوائف در لبنان است.

حضور گرم هیاتی از رهبران مسلمان و مسیحی روسیه در سفارت ایران و البقاع لبنان/آماده

عضو شورای حزب الله گفت: این دیدار فرخنده مؤید نیاز به تفاهم بین همه لبنانی‌ها و دیدار و گفت‌وگو میان آنهاست، زیرا طوائف لبنانی در جامعه و به دور از فرقه‌گرایی یک دین دارند که ترکیبی از ادیان ابراهیمی، اسلامی و مسیحی است و همه ما رو به سوی خدا می‌آوریم و تسلیم او هستیم.

مفتی مسکو نیز به نوبه خود تأکید کرد: سفر به لبنان به مناسبت سالروز جنگ جهانی دوم انجام شده که 27 میلیون نفر از جمعیت مسلمانان و مسیحیان و دیگر اقوام روسی قربانی گرفت.

حضور گرم هیاتی از رهبران مسلمان و مسیحی روسیه در سفارت ایران و البقاع لبنان/آماده

وی افزود: در سال 1954، اجداد ما در جنگ به پیروزی رسیدند و از آن زمان غرب، مانند امروز، بین مردم، ادیان و ملیت‌ها اختلاف ایجاد می‌کند و این منجر به ضعف بزرگ و عدم تعادل اجتماعی می‌شود.

این هیئت از رهبران مسیحی و مسلمان روسیه همچنین با نبیه بری، رئیس مجلس لبنان و شمار از مسئولین حزبی این کشور هم دیدار داشت.

حضور گرم هیاتی از رهبران مسلمان و مسیحی روسیه در سفارت ایران و البقاع لبنان/آماده

انتهای پیام
captcha