بررسی مفردات قرآن با تدریس حمیدرضا مستفید + فیلم
کد خبر: 4140386
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۶
در شبکه قرآن سیما

بررسی مفردات قرآن با تدریس حمیدرضا مستفید + فیلم

مفردات قرآن با تدریس حمیدرضا مستفید، مطرح و در قالب برنامه تلویزیونی «در محضر قرآن کریم» از شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شود.

به گزارش ایکنا، پخش برنامه تلویزیونی «در محضر قرآن» از 16 اردیبهشت 1402 آغاز شده و هر روز ساعت 6:15 صبح به مدت 12 دقیقه از شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شود. این برنامه پیش از این از همین شبکه پخش شده و مجدد بازپخش می‌شود.

در این برنامه، مفردات قرآن از سوی حمیدرضا مستفید، عضو هیئت علمی گروه قرآن و حدیث دانشگاه آزاد اسلامی و مؤلف کتاب در محضر قرآن، مطرح و معانی و مفاهیم آن شرح داده می‌شود.

به گفته حمیدرضا مستفید «هدف این برنامه طرح بحث‌های تخصصی زبان‌شناسی و شناسایی ریشه کلمات و اینکه احیاناً از چه زبانی به زبان عربی وارده شده است، نیست، بلکه صرفاً این هدف کاربردی را دنبال می‌کند که این کلمه در زمان نزول قرآن به چه شکل فهمیده می‌شده است، (در زمان عرب جاهلیت به چه معنی بوده است) تا بتوانیم معانی هر کلمه در آیات را به درستی متوجه شویم.»

مباحث مفردات قرآن پیش از این نیز در رادیو قرآن با عنوان در محضر قرآن، با تدریس مستفید بیان می‌شد که در این نشانی http://radioquran.ir/ProgramArchive/?m=055120 قابل دسترس است.

با کتاب در محضر قرآن کریم آشنا شویم

کتاب در محضر قرآن کریم نوشته حمیدرضا مستفید نیز مجموعه‌ای چندجلدی است که با تکیه بر منابع دست اول تفسیری، لغوی، ادبی، تاریخی، فقهی و … به شرح و توضیح مفردات و عبارات قرآن پرداخته، بخش زیادی از نیاز علاقه‌مندان و محققان را در مورد معنای عبارات و کلمات قرآن کریم و نیز بخشی از قواعد ادبی آن مرتفع می‌سازد. این مجموعه از سوی انتشارات مرکز طبع و نشر قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران و شرکت انتشارات حنیف منتشر شده است.

مجموعه در محضر قرآن برای چه کسانی مناسب است؟

مخاطبان اولیه این مجموعه کسانی هستند که با زبان عربی آشنایی دارند. این طیف هم شامل کسانی است که دروس عربی مقطع دبیرستان را به‌خوبی آموخته‌اند و هم شامل کسانی است که آموزش عربی را در مراتب بالاتری پیگیری کرده‌اند(طلاب حوزه‌های علمیه و نیز دانشجویان رشته‌های مرتبط با زبان عربی؛ مانند زبان و ادبیات عرب و الهیات و معارف اسلامی). این گروه می‌توانند - متناسب با آشنایی‌شان با زبان عربی - از توضیحات تخصصی ذیل آیات (که بعضاً به زبان عربی نقل شده است) نیز استفاده کنند. این مجموعه برای کسانی نیز که هیچ‌گونه آشنایی با زبان عربی ندارند، قابل‌استفاده است. این گروه می‌توانند از ترجمه آیات و نیز ترجمۀ کلمات و عبارات (که در متن به‌صورت پررنگ‌تر آمده است) استفاده کنند.

انتشار 5 جلد در محضر قرآن کریم

از این مجموعه تا کنون ۵ جلد (چهار جلد ابتدایی و جلد پایانی) به چاپ رسیده است؛ جلد اول شامل سوره‌های مبارک حمد، بقره و آل‌عمران؛ جلد دوم شامل سوره‌های مبارک نساء، مائده، انعام و اعراف؛ جلد سوم شامل سوره‌های مبارک انفال، توبه، یونس، هود، یوسف (علیهم‌السلام)، رعد، ابراهیم (علیه‌السلام)، حجر و نحل؛ جلد چهارم شامل سوره‌های مبارک اسراء، کهف، مریم (علیهاالسلام)، طه، انبیاء (علیهم‌السلام)، حج، مؤمنون و نور؛ و جلد هفتم شامل سوره‌های احقاف تا پایان قرآن کریم است.

تدوین محتوای جلد پنجم نیز که شامل سور مبارک فرقان، شعراء، نمل، قصص، عنکبوت، روم، لقمان، سجده و احزاب است، پایان یافته و لازم است فرایندهای بازبینی، تصحیح و آماده‌سازی را پشت سر بگذارد.

مابقی سوره‌های قرآن کریم (جلد ششم) که شامل سور مبارک سبأ، فاطر، یس، صافاات، ص، زمر، غافر، فصلت، شوری، زخرف، دخان و جاثیه است، پس از تحقیق، تدوین، بازبینی، تصحیح و آماده‌سازی منتشر خواهد شد.

حمیدرضا مستفید

در محضر قرآن کریم؛ منبع درسی در وزارت علوم

جلد آخر کتاب در محضر قرآن کریم از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به‌ عنوان یکی از منابع درسی رشته الهیات و معارف اسلامی در گرایش علوم قرآن و حدیث معرفی شده است. این جلد در چاپ دوم آن، به سفارش وزارت مذکور بدون ترجمۀ آیات چاپ شده و چاپ سوم آن به‌ همراه ترجمه به چاپ خواهد رسید و از جمله در نشانی dmQuran@ در پیام‌رسان ایتا نیز قابل دسترس است.

فیلم بخشی از برنامه در محضر قرآن کریم

صدیقه صادقین
انتهای پیام
captcha