احیای جایگاه مسجد با طرح‌های مطالعاتی و دانش‌بنیان
کد خبر: 4140099
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۵

احیای جایگاه مسجد با طرح‌های مطالعاتی و دانش‌بنیان

نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی گفت: کارهایی که مسجد را به اصل خود باز می‌گرداند با انجام کارهای سلیقگی و شخصی امکان‌پذیر نیست و باید در قالب طرح‌های مطالعاتی و دانش‌بنیان اجرا شود.

حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی، نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی‌به گزارش ایکنا، به نقل از دفتر نماینده ولی فقيه در خراسان‌جنوبی، حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی، نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی‌، امروز ۲۰ اردیبهشت ماه در همایش دبیران امور مساجد استان اظهار کرد: جایگاه مسجد در اسلام و مسجد نبوی(ص) که «فِيهِ رِجَالٌ يُحِبُّونَ أَنْ يَتَطَهَّرُوا» است تمام آن برنامه، تربیت، ایثار، اخلاق و علم است.

وی گفت: آنچه که بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) پیش آمد و حضرت نسبت به آن هشدار دادند که فتنه‌ها همچون پاره‌های شب مظلم به شما روی می‌آورد اما آن هشدارها هم افاقه نکرد و شرایط تغییر کرد.

نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی تصریح کرد: مسجد با آن استعداد خاصی که در تعلیمات اسلام داشت بعدها پایگاه پادشاهان خودسر شد و همین‌طور مریض‌گونه جلو آمد تا دوران استعمار که آن جایگاه اصلی تبدیل به جایگاه ضد آن تبدیل شد که اکنون در دنیا شاهد هستید که از مسجد چه استفاده‌هایی می‌کنند.

عبادی با اشاره به استفاده‌های استعماری از مسجد در سطح دنیا، افزود: در همان دوران پیامبر هم مسجد کمین‌گاه این افراد منافق بود.

امام جمعه بیرجند با بیان اینکه جهان در حال تغییر است، بیان کرد: شناخت این انقلاب و ابعادش خیلی سرمایه آگاهی می‌خواهد اما به هر حال برای نجات نوع بشر انقلاب نقش ایفا کرد.

وی با اشاره به اینکه دشمن در ذهن می‌پروراند که سلطه مطلق بر جهان باشد، افزود: اما انقلاب اسلامی با هزینه‌های بزرگ توانست تفکر لیبرالی را زمین‌گیر کند و دنیا را از آن خطر بزرگ رهایی ببخشد منتهی کار می‌خواهد که به منزل مقصود برسد.

عبادی با بیان اینکه یکی از پایگاه‌های مهم مسئله در نجات نوع انسان ظرفیت مسجدها است، تصریح کرد: ۱۴۰۰ سال در انزوا و خالی از برنامه و طرح‌های لازم و واجب بوده که ایجاب می‌کند در یک آزمون و خطا باید همه چیز را به جان خرید و مسجد را به جایگاه اصلی آن عودت داد.

نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی گفت: کارهایی که باید به اصل خود بازگردد با انجام کارهای سلیقگی و شخصی امکان‌پذیر نیست و مسلم هر جا کمبودی است باید بررسی و راهکارهای آن سنجیده شود و در قالب طرح‌های مطالعاتی و دانش‌بنیان اجرا شود.

وی با بیان اینکه در دوران انقلاب متاسفانه سیاست‌های گوناگون آمده که خودش یک مسئله است، تصریح کرد: به صورت آشکار و پنهان اندیشه‌های دیگران و به عناوین مختلف مانع ایجاد شده که اگر در یک روش صحیح می‌بود ما با آرمان‌های خودمان فاصله بسیار کم می‌داشتیم اما اینها هم مزید علت شده و سیاست‌های مختلف و مشکوک و آلوده در این راه مشکل ایجاد کرده است.

عبادی افزود: انقلاب اسلامی توانست در این مقطع از تاریخ کار بسیار بزرگی را انجام دهد که هرچه زمان بگذرد عظمت این انقلاب بهتر روشن خواهد شد.

امام جمعه بیرجند با اشاره به اینکه بازگرداندن ظرفیت مسجد در جهت اثرگذاری روی جامعه نیازمند تلاش، جرأت و آزمون و خطا است، گفت: اکنون امور مساجد حالت امیدوارکننده پیدا کرده است و خیلی مایه امیدواری است و طرح‌هایی که در یک مسجد، محله و استانی موفق می‌‌شود باید مثل بخشنامه به همه کشور اطلاع رسانی کنید.

انتهای پیام
captcha