جشنواره مهدویت در ارتقای کیفیت آثار هنری تأثیرگذار است
کد خبر: 4139981
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۷
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

جشنواره مهدویت در ارتقای کیفیت آثار هنری تأثیرگذار است

داور بخش عکس چهارمین دوره جشنواره ملی مهدویت با تأکید بر اینکه قدرت یک جشنواره در تداوم آن است، گفت: هر جشنواره فرهنگی و دینی به‌ویژه جشنواره ملی مهدویت با برنامه‌ریزی دقیق و مناسب، استمرار و خلاقیت می‌تواند در ارتقای سطح کیفی آثار هنری تأثیرگذار باشد.

حجت‌الله عطایی، داور بخش عکس چهارمین دوره جشنواره ملی مهدویتحجت‌الله عطایی، داور بخش عکس چهارمین دوره جشنواره ملی مهدویت در گفت‌وگو با ایکنا از قم بیان کرد: سطح کیفی و کمی آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره امسال نسبت به سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده است و عکاسان علاقه‌مند، به‌طور حرفه‌ای‌تر در این دوره از جشنواره شرکت کرده‌اند.

وی با اشاره به عوامل افزایش استقبال عکاسان از جشنواره‌های فرهنگی، دینی و مذهبی افزود: برپایی نمایشگاه، چاپ کتاب و ارسال آن به عکاسان، محفوظ ماندن حق تألیف و جوایز ارزنده با ارزش مادی بالا می‌تواند انگیزه عکاسان را برای حضور و مشارکت در یک جشنواره افزایش بدهد.

عطایی با اشاره به اینکه جوایز نقدی یک جشنواره فرهنگی به نفرات برتر باید متناسب با شرایط اقتصادی جامعه باشد، اظهار کرد: تکراری بودن عکس‌های ارسالی در بخش عکس جشنواره‌های فرهنگی و دینی موردقبول داوران نیست و به‌همین خاطر حق تألیف اثر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و دبیران جشنواره مهدویت باید در دوره‌های بعدی به این دو موضوع مهم نگاه ویژه‌ای داشته باشند.

وی با بیان اینکه موضوع جشنواره‌های فرهنگی باید کلی‌محور باشد، تصریح کرد: برای جشنواره‌های فرهنگی و به‌ویژه جشنواره‌های دینی باید برای بخش عکس، موضوعات و اهداف کلی و در بخش‌هایی، موضوع آزاد در نظر گرفته شود تا محدودیت ارسال اثر برای علاقه‌مندان به شرکت در جشنواره وجود نداشته باشد، در چنین شرایطی علاقه و انگیزه جوانان برای مشارکت افزایش پیدا می‌کند.

عطایی با یادآوری اینکه یکی از اهداف برپایی جشنواره‌های دینی و مذهبی، جذب و مشارکت جوانان باانگیزه است، افزود: درباره موضوع مهدویت دو نگاه مستقیم و غیرمستقیم وجود دارد. در نگاه مستقیم که متداول و رایج است، همگی به اتفاق بر این نظر هستند که هر نوع عکسی که مرتبط با مهدویت باشد قابلیت شرکت در جشنواره را دارد، اما در نگاه جامع‌‌تر و غیرمستقیم، ما بر این باور هستیم که هر چیزی می‌تواند نمادی از اعتقاد به مهدویت باشد و در بخش عکس باید به‌ این نگاه برسیم.

وی تصریح کرد: باید سطح نگرش شرکت‌کنندگان در جشنواره‌هایی با موضوعات تخصصی به‌ویژه جشنواره ملی مهدویت گسترش پیدا کند و لازمه رسیدن به این نگاه، برگزاری کارگاه‌ها و ورکشا‌پ‌های تخصصی ویژه شرکت‌کنندگان و آشنا کردن آنان با نمونه‌های عکاسی با نگاه غیرمستقیم به موضوع اصلی جشنواره است زیرا عکاسان الگوپذیر هستند.

داور بخش عکس چهارمین دوره جشنواره ملی مهدویت با تأکید بر اینکه قدرت یک جشنواره در تداوم آن است، بیان کرد: هر جشنواره فرهنگی و دینی به‌ویژه جشنواره ملی مهدویت با برنامه‌ریزی دقیق و مناسب، استمرار و خلاقیت می‌تواند در ارتقای سطح آثار هنری تأثیرگذار باشد.

وی با اشاره به اینکه توجه و بهره‌مند شدن از کلیه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های یک مجموعه برای ارتقای سطح کیفی جشنواره ملی مهدویت امری ضروری است، اظهار کرد: آموزش‌های تخصصی ویژه عکاسان که در حاشیه جشنواره‌های فرهنگی برپا می‌شود باید پژوهش‌محور باشد و مفاهیم دینی و اسلامی را فارغ از یک موضوع تخصصی برای آنان با ذکر یک نمونه عکس تبیین کرده تا نگرش آنان را نسبت به موضوع اصلی جشنواره گسترش بدهیم.

علی حسینی

انتهای پیام
captcha