مهمترین وظیفه طلاب علم آموزی و فراگیری حقایق مورد نیاز بشر است
کد خبر: 4138534
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۸
رئیس جامعةالمصطفی العالمیه:

مهمترین وظیفه طلاب علم آموزی و فراگیری حقایق مورد نیاز بشر است

رئیس جامعةالمصطفی العالمیه گفت: علم آموزی و یاد گرفتن حقایق مورد نیاز بشری در قالب جهان بینی الهی اولین و مهمترین وظیفه طلاب است.

علی عباسی رئیس جامعةالمصطفی العالمیه

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی؛ رئیس جامعةالمصطفی العالمیه ظهر امروز ۱۴ اردیبهشت در دیدار طلاب و فضلای نمایندگی خراسان اظهار کرد: روز گرامیداشت مقام شامخ معلم را خدمت همه اساتید تبریک عرض می‌کنم چرا که جایگاه استادی و معلمی جایگاه رفیعی است و آیه شریفه «یرفع الله الذین آمنوا منکم والذین اوتوالعلم درجات» بیانگر میزان اهمیت علم و علم آموزی در اسلام عزیز است.

وی صاحبان علم را دارای مرتبه‌های عالی برشمرد و افزود: شرط این رتبه علم، توأم بودن آن با ایمان است و اگر جهت علم به سمت ایمان نباشد می‌تواند تبعات منفی برای انسان و جامعه داشته باشد؛ لذا علم باید همراه با آگاهی و ایمان باشد.

استاد جامعةالمصطفی العالمیه با اشاره به وجود ابتلائات در مسیر رسیدن به کمال و عظمت برای طلاب به ویژه جوانان، ابراز کرد: هرچند این مطلب وظیفه حل مشکلات را از مسئولان ساقط نمی‌کند، اما دستیابی به اهداف والا نیاز به تلاش مضاعف دارد.

حجت‌الاسلام عباسی تصریح کرد: از آنجایی که پیامبر(ص) برای همه عالم مبعوث شدند، گفتمان انقلاب اسلامی نیز مبتنی بر اسلام اصیل، گفتمانی جهانی، فرا قومیتی و فرا جغرافیایی می‌باشد که مخاطب آن همه بشریت است.

وی مباحث قومیتی را نقطه مقابل گفتمان انقلاب اسلامی دانست و افزود: انقلاب اسلامی، انقلابی با یک پیام جهانی برای همه انسان‌ها و نه صرفا مسلمانان است.

رئیس جامعةالمصطفی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: المصطفاییان در هر کسوتی به دنبال ارائه فکر و مکتب نجات بخش جامعه بشری هستند و برای نیل به این مهم دو عنصر وجود دارد، اولین عنصر، داشتن جهان‌بینی و تفسیری از جهان و انسان، همچنین هدف‌های عمر و زندگی انسان است و اساسی‌ترین سوال انسان این است که این عالم چیست؟ مبدا و مقصد آن کجاست؟ نقش ما چیست؟

وی ادامه داد: «یعلمکم مالم تکونوا تعلمون» در قرآن تصریح می‌کند که عقل بشر به تنهایی نمی‌تواند پاسخ را بیابد، لذا خداوند انبیاء را برای تبیین همین هدف فرستاده است. اسراری در عالم وجود دارد که به مرور کشف خواهند شد، اما پاسخ برخی سوالات برای نجات عمر و تمدن بشری، ضروری و دارای اولویت است.

وی تصریح کرد: درک این حقایق و جهان بینی درست مبتنی بر گفتمان اصیل اسلامی یک ثروتی است که با هیچ چیز در عالم قابل قیاس نیست. هر جامعه مدنی نیاز به نظامات، الزامات و رفتار‌هایی دارد که به رفتار انسان و جوامع جهت می‌دهند.

استاد جامعةالمصطفی العالمیه مشکل امروز بشر را در عدم جهان‌بینی درست و عدم درک نظام سبک صحیح زندگی فردی و اجتماعی خواند و اظهار کرد: سبک‌های غیر اصیل رایج امروز در جهان بینی اسلامی جایگاهی ندارند، اما در سبک زندگی با یک تمدن سلطه جو، در حال نسخه پیچی برای بشریت است؛ لذا باید افق نگاه ما یک نگاه تمدن محور مبتنی بر گفتمان اسلام ناب همراه با پیام نجات بخش پیامبر(ص)، ائمه اطهار(ع) و قرآن کریم باشد.

انتهای پیام
captcha