44 هزار پایگاه مقاومت، مساجد را برای حضور مؤسسات قرآنی مهیا کنند + صوت
کد خبر: 4134265
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۸
حجت‌الاسلام لیمویی:

44 هزار پایگاه مقاومت، مساجد را برای حضور مؤسسات قرآنی مهیا کنند + صوت

رئیس دارالقرآن بسیج کشور با اشاره به اتفاق مبارک انعقاد تفاهم‌نامه اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت با دارالقرآن بسیج افزود: مقرر شد تا 44 هزار پایگاه مقاومت بسیج مساجد، فضای مساجد را برای حضور مؤسسات آماده‌سازی کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا لیمویی، رئیس دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفینبه گزارش خبرنگار ایکنا، برنامه زنده افق، عصر امروز، 26 فروردین‌ماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا لیمویی، رئیس دارالقرآن بسیج کشور و با موضوع «مسجد، پایگاه قرآن» به روی آنتن شبکه رادیوی قرآن رفت. 

وی گفت: بخش «مسجد پایگاه قرآن» سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن، با توجه به اینکه ویژه هیئت امنا و ائمه جمعه و جماعت بود، اما با استقبال مخاطبان روبرو بود. عموم مردم از برنامه‌های قرآنی مسجد چون دوره‌های آموزش حفظ، قرائت، مسابقات قرآن، محفل انس با قرآن و مهد قرآن استقبال کردند و کمتر بازدیدکننده‌ای در نمایشگاه بود که نمی‌گفت «کاش مسجد محله ما این برنامه‌ها را داشت».

وی درباره مشکل چند مدیریتی مساجد و موانع و سنگ‌اندازی‌هایی که می‌شود، افزود: یکی از دستگاه‌های کشور، آماری را اعلام کرد که اگر می‌خواهیم به عدد 10 میلیون حافظ قرآن در کشور برسیم باید 63 هزار مرکز آموزش قرآن داشته باشیم. در حال حاضر حدود سه تا چهار هزار مؤسسه مردم‌نهاد در کشور وجود دارد، اما این عدد با 63 هزار مرکز آموزش قرآن، فاصله دارد. اما 71 هزار مسجد در کشور در دسترس تمامی اهالی محله‌های شهرها قرار دارد، بنابر این بهترین جایی که می‌تواد فعالیت قرآنی متمرکز در آن انجام داد، مسجد است.

لیمویی ادامه داد: سال پیش مسابقات قرآن بسیج را در بین هزار و 834 مسجد برگزار کردیم و شرکت‌کنندگان در مسابقات، شش برابر شد و تعداد کمّی مخاطبان مسابقات گسترش یافت. در نظر داریم تا در سی‌امین دوره مسابقات قرآن بسیج حدود پنج هزار مسجد را پای کار بیاوریم.

رئیس دارالقرآن بسیج کشور در ادامه به فرمایش مقام معظم رهبری «اینکه مساجد به مهمانی هم بروند» و حفظ ارتباط قرآنی بین مساجد گفت: در رمضان امسال محافل قرآنی و مهمانی نور از سوی پایگاه‌های مقاومت بسیج برگزار شد.

لیمویی در پاسخ به این سؤال که چه شد فعالیت‌های قرآنی از مساجد به سمت مؤسسات سوق یافت؟ افزود: با وجود امکانات در مساجد و وجود تجهیزات آموزشی و ... یکی از اشتباهات این است که مؤسسات قرآنی مجبورند، هزینه‌های سنگین اجاره‌بها را پرداخت کنند یا فعالیت خود را به دلیل این هزینه‌های بالا تعطیل کنند، حال آن که مکان مساجد به دلیل معنویتی که دارد و سهل‌الوصول بودن، می‌تواند فضایی را برای حضور مؤسسات قرآنی فراهم کند.

رئیس دارالقرآن بسیج کشور با اشاره به اتفاق مبارک انعقاد تفاهم‌نامه اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی با دارالقرآن بسیج اضافه کرد: در راستای این تفاهم‌نامه مقرر شد تا 44 هزار پایگاه مقاومت مساجد، مساجد را برای حضور مؤسسات قرآنی فراهم کنند تا حداقل شعبه‌ای از مؤسسات با برگزاری یک کلاس در مساجد مهیا شود و اندک اندک فعالیت مؤسسات در مساجد بیشتر شود و اگر نیازمند مانع‌زدایی و تسهیل‌گری در این زمینه هستند، می‌توانند عدد 2 را به سامانه 660005 همراه با نام مسجد ارسال کنند.

کد

وی تأکید کرد: از سوی دیگر مقرر شد تا قرارگاه مشترکی با محوریت دارالقرآن بسیج با حضور اعضایی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تبلیغات اسلامی، اوقاف و امور خیریه، بسیج تشکیل شود تا به یکپارچگی فعالیت‌ها، صرفه‌جویی در هزینه‌ها و وقت و ارائه گزارش‌های واحد از مساجد و مانع‌زدایی‌ها و تسهیل‌گری فعالیت‌های قرآنی در مساجد و با هدف همکاری بین دستگاه‌ها، تشکیل شود.

لیمویی درباره دیگر برنامه‌های مساجد گفت: یکی از این کارها، راه‌اندازی مهد قرآن در مسجد است که قطعاً استقبال‌کننده دارد. بهترین سنی که افراد را می‌توانیم به مسجد و قرآن، جذب کنیم همان سنین چهار تا پنج سالگی است که هم از لحاظ تربیت نسل و هم از لحاظ جذابیت مهم و اثرگذار است.

لیمویی ادامه داد: همچنین از محتواهای آموزشی استاندارد دارالقرآن بسیج در مهد قرآن‌ها استفاده کنند، هر چند فضای مهد قرآن‌ها با فضای مهدهای مؤسسه‌ای متفاوت است. از دیگر دوره‌های قرآنی مساجد می‌توان به فعالیت‌های آموزشی از جمله کلاس‌های حفظ، ترجمه و مفاهیم، تجوید و قرائت و برگزاری محافل قرآنی در سطح محله با همین محوریت مهمانی مساجد و با بهره‌گیری از قاریان و حافظان مساجد و محله اشاره کرد. از سوی دیگر برگزاری مسابقه قطعاً در این زمینه تأثیرگذار و جذاب است.

رئیس دارالقرآن سازمان بسیج کشور درباره نحوه بهره‌مندی از معلمان متخصص و خلاق و تکثیر این مربیان در تمامی کشور گفت: یکی از الزامات که در «مسجد پایگاه قرآن» دنبال می‌کنیم، تربیت مربی است و اینکه براساس چه سرفصل‌هایی آموزش ببیند و به روانشناسی کودک مسلط باشند.

وی ادامه داد: امسال دو هزار مربی را با این تخصص به مربیان کشور اضافه شد، همچنین حدود 15 هزار مربی آموزش دیده در کشور است که نیازمند بازآموزی و آشنایی با اقتضائات مساجد هستند که شماره آنها را داریم و از آنها پشتیبانی می‌کنیم.

لیمویی با اشاره به راه‌اندازی سامانه‌ای برای صدور گواهینامه برای بزرگسالان آموزش دیده در مساجد بیان کرد: شاید یکی از عمده‌ترین دغدغه مربیان مساجد، صدور گواهینامه است که مربیان پس از ثبت مشخصات خود در سامانه https://quranbsj.ir/ می‌توانند درخواست صدور گواهینامه و مدرک آموزشی خود را ثبت کنند.

رئیس دارالقرآن بسیج کشور با تأکید بر اینکه سعی می‌کنیم تا با کمک پایگاه‌های مقاومت بسیج موانع فعالیت‌های قرآنی مساجد را برداریم، اظهار کرد: اهالی محله که مساجدشان از فعالیت قرآنی برخوردار نیست می‌توانند عدد دو را به سامانه پیامکی 6600055 ارسال کنند. از سوی دیگر در نمایشگاه قرآن تابلوی مسجد پایگاه قرآن (که نمایش‌دهنده تجمعی فعالیت‌های قرآنی مساجد اعم از دوره‌های آموزشی، مهد‌، محافل، کرسی‌های تلاوت و ... هست)، رونمایی شد تا کارنمای قرآنی مساجد در یک نگاه به مخاطبان و علاقه‌مندان ارائه شود تا بتوانند در صورت تمایل در دوره‌های مورد نیاز شرکت کنند و از سوی دیگر خالی بودن این تابلو مادام هیئت امنا و امامان مساجد را به فکر برنامه‌ریزی مناسب از فعالیت‌های قرآنی مسجد می‌اندازد.

وی در بخش دیگر به ضرورت وقف قرآنی با عنوان نذر بی‌نظیر اشاره کرد و گفت: این امر فعالیت‌های قرآنی را رونق می‌دهد امیدواریم با پای کار آمدن مردم و خیرین  شاهد رونق این امر باشیم و علاقه‌مندان و خیرین می‌توانند در صورت مشارکت در این امر خیرخواهانه عدد 3 را به سامانه پیامکی 660005 ارسال کنند.

یادآور می‌شود، برنامه افق كاری از گروه اطلاع‌رسانی رادیو قرآن به تهیه‌كنندگی محبوبه كلانتر و كارشناس مجری جواد نصیری است كه با محوریت پیگیری مطالبات قرآنی مقام معظم رهبری، شنبه‌ها، حوالی ساعت ۱۴:۲۵ از شبكه رادیویی قرآن پخش می‌شود.

بررسی و آسیب‌شناسی فعالیت‌های قرآنی كشور، ارائه گزارش از برنامه‌های مختلف قرآنی در سطح كشور و گفت‌وگو با مسئولان قرآنی از مهمترین بخش‌های این برنامه رادیویی است.

انتهای پیام
captcha