چگونه از وسواس فکری به افکار مثبت برسیم؟
کد خبر: 4125644
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۳
نشاط اجتماعی و ضروریات / ۳

چگونه از وسواس فکری به افکار مثبت برسیم؟

یک روانشناس خانواده در خراسان‌جنوبی با بیان اینکه وسواس فکری مانع شادی می‌شود، اظهار کرد: پیش از هر امری فرد باید نسبت به افکار خود آگاه شود و این امر با صحبت کردن و عدم سرزنش اطرافیان حاصل می‌شود.

بهناز زال، یک روانشناس خانواده در خراسان‌جنوبیبهناز زال، روانشناس خانواده در خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی در خصوص وسواس فکری به عنوان‌ یکی از عواملی که آرامش و شادی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد، گفت: اختلال وسواس اجباری جزء اختلال اضطرابی نیست، اما ریشه در اضطراب دارد.

وی با بیان اينکه در نتیجه وسواس فکری، افکار و تصاویر ذهنی به‌طور ناخواسته در‌ ذهن فرد متجلی می‌شوند، افزود: افکار مزاحم ممکن است هر فردی را درگیر کند، اما افرادی که دچار وسواس می‌شوند این افکار به صورت  مکرر و ناراحت کننده‌ رخ می‌دهد و کنترل آن برای فرد بسیار دشوار خواهد بود.


بیشتر بخوانید:


این روانشناس بیان کرد: افکار وسواس گونه به نوعی مقابله فرد با استرس و اضطراب بوده، اما به این دليل که بیش از حد تکرار شده و ناراحتی ایجاد می‌کند اضطراب را برطرف نکرده و از طرفی خود یک اختلال اضطرابی ایجاد می‌کند.

زال اظهار کرد: دلایل زیستی مانند تغییرات شیمیایی در بدن و یا عوامل محیطی مانند قرار گرفتن در موقعیت‌های استرس‌آور، وسواس را ایجاد و یا تشدید می‌کند؛ برخی دیگر از عوامل نیز مانند خود را مسئول هر امری دانستن، وسواس را ایجاد می‌کند. از طرفی فکر کردن به مسئولیت‌های بیش از حد احساس گناه را در فرد افزایش داده و به شکل‌گیری افکار مزاحم کمک می‌کند.

وی افزود: افکار مزاحم موجب کاهش تمرکز فرد در امور روزمره شده و افرادی که دچار وسواس فکری هستند برای رهایی از این افکار مزاحم مجبورند رفتارهای جایگزین داشته باشند؛ لذا این عادات و رفتارهای وسواسی زمان زیادی را از افراد می‌گیرد و باعث کمبود وقت برای دیگر اقدامات توسط فرد می‌شود.

زال با بیان اینکه روابط و ارتباطات اجتماعی این افراد نیز تحت‌ تاثیر این وسواس فکری قرار می‌گیرد، ادامه داد: از جمله مصادیق اختلال وسواس فکری، فکر کردن دائمی، فکر کردن بسیار به آلودگی است.

این روانشناس با اشاره به ترس و احساس گناه در این افراد و در نتیجه دوری از دیگران، بیان کرد: اطرافیان نباید در این مواقع به سرزنش فرد دست زده چراکه در غیر این صورت فرد تنها شده و درگیر افکار مزاحم بیشتری می‌شود.

وی با بیان اينکه صحبت کردن و همدلی و همراهی و عدم درک و سرزنش فردی با این اختلال کمک کرده، مانع از ادامه استرس او می‌شود، افزود: پیش از درمان بیماری باید عوامل آن را شناخت؛ باید دانست وسواس در خانواده‌های سخت گیر بیشتر رشد کرده و مادران ایرادگیر، فرزندان وسواسی را تربیت می‌کنند.

زال با تاکید بر دوری از مصرف خودسرانه داروهای آرام‌بخش، تصریح کرد‌: ورزش کردن و در جمع اطرافیان بودن باعث ایجاد شادی در فرد و دوری از افکار مزاحم می‌شود؛ از طرفی فرد با یادگیری تکنیک‌های خاصی که روانشناس به او یاد می‌دهد می‌تواند بر بیماری خود کنترل داشته باشد.

وی یادآور شد: پیش از هر امری فرد باید نسبت به افکار خود آگاه شود و این امر با صحبت کردن و عدم سرزنش به دست آمده؛ در نتیجه افکار  مثبت جای افکار منفی و مزاحم را گرفته و شادی واقعی در زندگی‌ نمایان می‌شود.

انتهای پیام
captcha