آنچه جامعه را از توسعه برنامه‌های ورزشی به نشاط می‌رساند
کد خبر: 4122538
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۶
نشاط اجتماعی و ضروریات / 2

آنچه جامعه را از توسعه برنامه‌های ورزشی به نشاط می‌رساند

سیاست‌های ورزش و جوانان در این سال‌ها بیشتر بر  روی سرمایه گذاری سلامتی بوده و در این راستا افزایش ظرفیت شبکه‌های مردمی را در اجرای برنامه‌ها برای رسیدن به مفهوم نشاط اجتماعی دنبال کرده است.

محمدحسین خسروی، مدیرکل ورزش و جوانان خراسان‌جنوبیورزش یکی از ارکان مهم نشاط اجتماعی است که شاید آن چنان که باید مورد توجه واقع نشده است. خداوند در آیه 247 سوره مبارکه بقره می‌فرماید: « وَقَالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَكُمْ طَالُوتَ مَلِكًا قَالُوا أَنَّى يَكُونُ لَهُ الْمُلْكُ عَلَيْنَا وَنَحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْكِ مِنْهُ وَلَمْ يُؤْتَ سَعَةً مِنَ الْمَالِ قَالَ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاهُ عَلَيْكُمْ وَزَادَهُ بَسْطَةً فِي الْعِلْمِ وَالْجِسْمِ وَاللَّهُ يُؤْتِي مُلْكَهُ مَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ؛ پیغمبرشان به آنها گفت: خداوند طالوت را به پادشاهی شما برانگیخت. گفتند که از کجا او را بر ما بزرگی و شاهی رواست در صورتی که ما به پادشاهی شایسته‌تر از اوییم و او را مال فراوان نیست. رسول گفت: خداوند او را برگزیده و در دانش و توانایی و قوت جسم فزونی بخشیده، و خدا ملک خود را به هر که خواهد بخشد، که خدا به حقیقت توانگر و داناست» و در واقع شرط پیروزی را توانایی عقلی و جسمی دانسته است. جوانان نیز به عنوان قشر مولد اجتماعی کلید توسعه نشاط هستند که هرچه بیشتر به دغدغه‌هایشان توجه کنیم بیشتر به سمت شادی جمعی پیش خواهیم رفت. در ادامه سلسله مصاحبه‌های خبرنگار ایکنا از خراسان‌جنوبی در مورد نشاط اجتماعی، بحث ورزش و میزان توجه ورزش و جوانان استان را به مقوله شادی اجتماعی پی می‌گیریم.

محمدحسین خسروی، مدیرکل ورزش و جوانان خراسان‌جنوبی در این باره به خبرنگار ایکنا گفت: برای رسیدن به سطحی از شادی و نشاط اجتماعی باید گفتمان جوان باوری در جامعه شکل گیرد؛ براین اساس در ستاد تسهیل امور جوانان استان پای دغدغه‌های آنان می‌نشینیم و معتقدیم تا این مشکلات با گفتگو حل نشود نشاط اجتماعی حادث نخواهد شد.


بیشتر بخوانید:

وی با اشاره به توجه به مشکلات جوانان از جمله رفاهیات، اشتغال و ازدواج، اظهار کرد: سعی داریم خواسته‌های جوانان و سازمان‌های مردم‌نهادی که در این زمینه فعال هستند را پیگیری کنیم و در واقع استفاده از ظرفیت جوانان در توسعه خراسان‌جنوبی مدنظر است و تا این مشکلات حل نشود نمی‌توان برای این منظور برنامه ریزی کرد.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان‌جنوبی ادامه داد: ورزش موجب پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی جوانان و جامعه بوده و به عنوان بزرگترین مؤلفه تاثیرگذار اجتماعی در حوزه نشاط و شادابی نقش مؤثری دارد که در این راستا تلاش کرده‌ایم با برگزاری برنامه‌ها و جشنواره‌های عمومی، مردم را از رخوت و سستی بیرون آورده و به سمت ورزش سوق دهیم.

خسروی بیان کرد: زمانی که مردم با برنامه‌های اجتماعی به ورزش کردن عادت کنند؛ به طور خودکار نشاط اجتماعی نیز به وجود خواهد آمد؛ همانگونه که در روایات نیز بر ورزش و سلامتی جسم برای رسیدن به سلامتی روح تأکید شده است؛ از طرفی باید گفت آینده توسعه ورزش نیازمند اعتبارات بوده و اعتبارات به اندازه‌ای نیست که بتوانیم تمام برنامه‌های در ذهن و مورد نیاز جامعه را دنبال کنیم، اما تا آن جایی که در توان است به دنبال توسعه ورزش با هدف ایجاد نشاط و شادی هستیم و معتقدیم این هزینه نیست.

سوق دادن برنامه‌های ورزشی به سمت روستاها 

وی با بیان اینکه خراسان‌جنوبی، جز استان‌هایی است که نیاز بیشتری به توسعه نشاط در آن داریم؛ امری که شاید مورد غفلت واقع شده است، افزود: سیاست‌های ورزش و جوانان بیشتر بر روی سرمایه گذاری سلامتی بوده و هدف این وزارتخانه از زمان تاسیس سلامت افراد است و سپس پرداختن به ورزش قهرمانی بوده است؛ اگر پایه ورزش همگانی قوی باشد در ورزش قهرمانی نیز قوی خواهیم بود و این یک سرمایه‌گذاری اجتماعی است.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان‌جنوبی با تأکید بر انگیزه سازی برای مردم برای رفتن به سمت ورزش، افزود: برنامه‌ها و سیاست‌های کلی وزارت ورزش نیز این است که مشارکت بیشتری در برنامه‌ها از سوی عموم مردم داشته باشیم.

خسروی با بیان اینکه مسابقات و هر رویداد ورزشی می‌تواند این نشاط را به همراه داشته باشد، تصریح کرد: اکنون به سمت برگزاری برنامه‌های ورزشی حتی در روستاها و مناطق کم برخوردار رفته‌ایم و قصد داریم این رویدادها را به صورت رایگان برای همه افراد برگزار کنیم.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های اجتماعی چون برگزاری جشن‌های وصال در حوزه جوانان و تجلیل از زوج‌ها از همه اقشار از جمله برنامه‌هاست تا با افزایش ظرفیت شبکه‌های مردمی به سمت توسعه نشاط اجتماعی پیش رویم، یادآور شد: در تمام برنامه‌ها سعی داریم نقش مردم و نه فقط قهرمانان را پررنگ کنیم تا تمام اجتماع با پیگیری برنامه‌های اجتماعی و ورزشی به سمت نشاط حرکت کنند.

گفت‌وگو از زهرا حمیدی 

انتهای پیام
captcha