هوش مصنوعی سکوی پرواز به سمت فهم معارف است
کد خبر: 4124072
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۲
آیت‌الله اعرافی:

هوش مصنوعی سکوی پرواز به سمت فهم معارف است

مدیر حوزه‌های علمیه، گفت: استخدام علوم رایانه‌ای فقط تسهیل و شتاب‌دهی به پژوهش نیست بلکه افزون بر آن آفاق جدیدی برای تحقیق و پژوهش فراهم کرده است و با اقداماتی که در هوش مصنوعی انجام می‌شود زیرساختی برای پروازهای جدید در توسعه مرزهای فهم کتاب و سنت ایجاد کرده و خواهد کرد.

علیرضا اعرافیبه گزارش ایکنا، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه، شامگاه 4 اسفندماه در مراسم رونمایی از نرم‌‌افزار جامع احادیث شیعه و اهل سنت که در مرکز نور در قم برگزار شد، گفت: ماه شعبان یک حقیقتی دارد که برای بهره‌مندی از آن باید از مسیر مناجات و صلوات شعبانیه و سایر اعمال و اذکار به آن نزدیک شویم آن هم بنا به مراتب فهم. کسی مانند امام آنطور مناجات شعبانیه را فهمید و مناجات می‌کرد و می‌سوخت.

اعرافی با بیان اینکه در هر 40 کلمه «الهی» یک انسان‌شناسی جدید و گام به سوی مقصد وجود دارد، گفت: کسانی هم در حد فهم سطحی خود با آن مواجه می‌شوند؛ هر کدام از این «الهی»ها درجه و پلکانی به سمت عالم غیب است و دنیاهایی که در آن کشف می‌شود فوق‌العاده است؛ در مناجات شعبانیه یک دوره خویشتن‌شناسی و در صلوات این ماه یک دوره از شعبان‌شناسی و پیامبر و امام‌شناسی ترسیم می‌شود.

ماه شعبان دروازه ورود به رمضان است

مدیر حوزه علمیه با بیان اینکه اکثر عبادات ما پیوند بین خلق و خالق است، افزود: در صلوات شعبانیه و مناجات از یکسو دلدادگی به خدا و از طرف دیگر دلسوزی برای مردم مطرح است. ماه شبعان یک وجه ذاتی برای خود دارد اما وجه دیگر او دروازه ورود به ماه رمضان و قله‌ بلند شب‌های قدر است و اینها واقعیات ذاتی حوزه است و کسی که بخواهد حوزوی باشد باید از این مائده بزرگ استفاده کند و در این معارف والای عرفانی وارد شود.

اعرافی با بیان اینکه ما در صدمین سال بازتاسیس حوزه قم قرار داریم، افزود: حوزه قم از سابقه بیش از 1200 سال برخوردار است و در طول زمان مانند موجودی زنده اثرگذار بوده است. از زمانی که خاندان اشعری‌ها به قم مهاجرت کردند موجب تاریخ‌سازی شدند و البته هجرت‌ها همواره تاریخ‌ساز بوده است. منظومه هجرت‌های مختلف عالمان و حوزویان ما شایسته آن است که در صدها پایان‌نامه مورد بررسی قر ار بگیرد زیرا تاریخ‌ساز و تمدن‌ساز بوده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: آغاز شکل‌گیری قم دوره اسلام و حرکت به سمت یک حوزه بالنده از همین مهاجرت‌ها آغاز شده است؛ گاهی برخی هجرت‌ها فردی و گاهی خانوادگی مانند خانواده اشعریون بوده است و هر کدام اثر خود را داشته است و هجرت مرحوم آیت‌الله شیخ عبدالکریم حائری هم از این دست هجرت‌ها است.

فراز و فرودهای حوزه

وی با بیان اینکه حوزه قم فراز و فرودهایی داشته است، گفت: این کانون همیشه در داد و ستد با حوزه‌های نجف و اصفهان و خراسان و تهران و ... بوده است. در مقطعی بعد از میرزای قمی که حوزه قوی بود، حوزه قم به افول رفت و با ورود  مرحوم حائری خورشید تازه‌ای درخشید و کسانی مانند آیت‌الله بروجردی و امام و ... وارد عرصه شدند تا به انقلاب رسید که امواج حوزه عالم‌تاب شد.

اعرافی با اشاره به تحولات فناورانه قم و کاربست فناوری اطلاعات در حوزه علوم و دانش‌های اسلامی، گفت: گرچه کاربست این نوع ابزارها و فناوری‌ها منحصر به قم نیست ولی مرکز کامپیوتری نور از نهادها و مراکز محوری و مادر در این عرصه است که از حوزه نوین قم برآمده است و در این عرصه خیل عظیمی از طلاب و فضلا و استادان این کاروان را تاسیس کرده و به پیش بردند. کاربست علوم رایانه‌ای در عرصه تحقیقات و پژوهش‌های اسلامی و قرآنی، ترویج و تبلیغ و گفتمان‌سازی علوم اسلامی همچنین در حوزه‌های ساختاری و تشکیلاتی شروع شده و به میانه راه رسیده‌ایم و راه‌های نرفته زیادی هم پیش رو داریم.

هوش مصنوعی سکوی پرواز به فهم دقیق

وی افزود: استخدام علوم رایانه‌ای فقط تسهیل و شتاب‌دهی به پژوهش نیست بلکه افزون بر آن آفاق جدیدی برای تحقیق و پژوهش فراهم کرده است و با اقداماتی که در هوش مصنوعی انجام می‌شود زیرساختی برای پروازهای جدید در توسعه مرزهای فهم کتاب و سنت ایجاد کرده و خواهد کرد و همه معترفیم که سکویی برای پروازهای بزرگتر است.

مدیر حوزه‌های علمیه بیان کرد: سهم بزرگ هم برای کسانی است که پایه‌گذار این فعالیت بودند و این پیشگامی باید حفظ شود و به پیش برود. 

اعرافی با بیان اینکه بازنمایی همه علوم و معارف اسلام و اهل بیت(ع) در قلمرو فضای مجازی از جمله اهداف و سیاست‌های این مرکز است، اضافه کرد: اصل و سیاست دیگر، استخدام تمام سطوح علوم رایانه‌ای برای توسعه فهم از منابع و مصادر است به خصوص اینکه باید هوش مصنوعی در خدمت معارف الهی قرار بگیرد و دانش عظیم فلاسفه و فقها و مفسران باید در فضای مجازی منتشر شود.

مدیر حوزه‌های علمیه اظهار کرد: ‌ما باید تلاش کنیم ضمن توسعه قلمرو فعالیت‌ها، چند کار دیگر را به صورت رایگان داشته باشیم؛ اول استخراج منابع و مصادر اصلی اسلامی از روایات و دوم کتب متقدمین و باید این دو را به صورت رایگان در اختیار هم در قالب وب و نرم‌افزار تلفن همراه قرار دهیم همچنین معتقدم باید جشنواره سالانه استخدام فناوری‌های نوین که اختصاص به حوزه هم ندارد راه‌اندازی شود. همچنین حتما ما باید به فراتر از حوزه یعنی به دانشگاه و عرصه بین‌المللی توجه داتشه باشیم.

لزوم آشنایی با تراث مذاهب رقیب

وی اضافه کرد: کار دیگر اینکه باید منظومه روایات و سنت اسلامی در یک مجموعه جمع شود؛ نظریه مرحوم آیت‌الله بروجردی چند جور تلقی می‌شود و گروهی می‌گویند اگر ما به تراث اهل سنت توجه نکنیم در فقه دچار ضعف هستیم و برخی هم اصلا منابع اهل سنت را به شمار نمی‌آورند و ما معتقدیم آشنایی با رقبای مذهبی حتما مفید است و راه میانه را بین این دو دیدگاه پذیرفت.

اعرافی با تجلیل از تولید نرم‌افزار جامع احادیث شیعه و اهل سنت 2، گفت: این نرم‌افزار حرکت درست و جامع و صحیحی است که باید پیش برود. ما در حوزه کلامی و فقهی و ... هم نیازمند چنین کارهایی هستیم.

انتهای پیام
captcha