ضرورت پیوند بنگاه‌های بزرگ دولتی و خصوصی با شرکت‌های دانش‌بنیان
کد خبر: 4123717
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰
داداشی در گفت‌وگو با ایکنا نأکید کرد:

ضرورت پیوند بنگاه‌های بزرگ دولتی و خصوصی با شرکت‌های دانش‌بنیان

نایب رئیس ایران خودرو گفت: ضروری است دولت بنگاه‌های اقتصادی بزرگ دولتی و خصوصی را با محصولات فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان آشنا کند تا به نوعی این شرکت‌ها بتوانند در عرصه تجاری‌سازی موفق شوند.

مهدی داداشی

مهدی داداشی، نایب رئیس ایران خودرو در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه دولت نقش مهم و تسهیل‌کننده‌ای در بازاریابی محصولات دانش‌بنیان برعهده دارد، گفت: از سوی دیگر ضروری است دولت بنگاه‌های اقتصادی بزرگ دولتی و خصوصی را با محصولات فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان آشنا کند. درواقع حمایت‌های دولت تنها حمایت‌های مالی نیست بلکه حمایت‌ها جنبه بازاریابی و تجاری‌سازی هم دارد.

وی افزود: دولت و نهادهای فناورمحور مانند جهاددانشگاهی را باید با شرکت‌های دانش‌بنیان، ایده‌ها و محصولاتشان آشنا ساخت. درواقع باید ابتدا شرکت‌های دولتی و نهادهای فناورمحور از محصولات دانش‌بنیان داخلی استفاده کنند تا یک اعتماد عمومی در سطح جامعه به دست آید و سپس اگر این اعتماد عمومی حاصل شد، به مرور زمان شاهد خواهیم بود نه‌تنها بازار داخلی شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم خواهد شد، بلکه به بازارهای بین‌المللی هم دست پیدا می‌کنند.

نایب رئیس ایران‌خودرو ادامه داد: بنیاد ملی نخبگان و معاونت فناوری ریاست جمهوری مهمترین نقش حمایتی و تسهیل‌گری را بر عهده دارند و اینها می‌توانند شرکت‌های دانش‌بنیان را به بنگاه‌های اقتصادی متصل سازند. درواقع شرکت‌های دانش‌بنیان در ابتدای کار با مشکل بازاریابی و ارتباط با بنگاه‌های اقتصادی روبه‌رو هستند و باید دولت این ارتباط را میان این دو برقرار کند.

داداشی با بیان اینکه ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان به مراتب بیشتر از آنچه است که گفته می‌شود، گفت: واژه دانش‌بنیان یک واژه نو و جدید در اقتصاد ایران به شمار می‌رود و لذا هنوز نسبت به کارکرد شرکت‌های دانش‌بنیان آشنایی فراگیر وجود ندارد، درصورتی که این شرکت‌‎ها می‌توانند در ایجاد ارزش افزوده برای بنگاه‌های اقتصادی مؤثر و نقش‌آفرین باشند و ضروری است نهادهای متولی اعداد و ارقام مرتبط با خلق ارزش افزوده از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان را بررسی و تحلیل کنند.

وی پیشنهاد کرد: اغلب شرکت‌های دانش‌بنیان با شیوه و رویه بازاریابی نوین آشنایی ندارند و صرفاً بازاریابی سنتی را مدنظر قرار می‌‍دهند و اینکه توان ارتباط برقرار کردن با شرکت‌ها و بنگاه‌های بزرگ دولتی و خصوصی را ندارند و لذا پس از مدتی از بازار کنار می‌روند و یا به تولید محصولات تکراری و موجود در بازار می‌پردازند، درصورتی‌که اگر این شرکت‌ها شیوه بازاریابی نوین را فرا می‌گرفتند و ارتباط قوی با شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی برقرار می‌کردند، قطعاً محصولات مورد نیاز صنعت و اقتصاد کشور را که مورد تحریم قرار گرفته‌اند، تولید می‌‎کردند.

نایب رئیس شرکت ایران خودرو تأکید کرد: اگر می‌خواهیم صنایع کشور اعم از بالادستی و پایین‌دستی فناورانه شوند و روح نوآوری‌های فناورانه در همه بخش‌ها به چشم بخورد چاره‌ای نداریم، جز اینکه به اقتصاد دانش‌بنیان روی بیاوریم و شرکت‌های دانش‌بنیان را مورد توجه و اهمیت قرار داد.

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha