اولین نمایشگاه علوم انسانی و اسلامی به 34 زبان آغاز به کار کرد
کد خبر: 4122157
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۴

اولین نمایشگاه علوم انسانی و اسلامی به 34 زبان آغاز به کار کرد

نمایشگاه منتخب آثار علوم انسانی و اسلامی حوزه علمیه 25 بهمن ماه با حضور آیت‌الله اعرافی در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی افتتاح شد.

نمایشگاه منتخب آثار علوم انسانی و اسلامی آغاز به کار کرد/ بزرگداشت مرحوم خسروشاهی، جعفرالهادی و انصاریبه گزارش ایکنا، نمایشگاه منتخب آثار علوم انسانی و اسلامی حوزه علمیه به 34 زبان دنیا امروز، 25 بهمن ماه  در سالن همایش‌های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه و با حضور آیت‌الله اعرافی، معاون پژوهش حوزه و برخی رؤسای مراکز دینی و حوزوی افتتاح شد.

این نمایشگاه با همکاری 15 مرکز از امروز به مدت سه روز در سالن غدیر در دو نوبت صبح و عصر دایر است و علاقه‌مندان می‌توانند برای مشاهده دستاوردهای علمی حوزه در عرصه علوم انسانی و اسلامی به 34 زبان غیر از فارسی به این نمایشگاه مراجعه کنند. 

در ابتدای مراسم افتتاحیه این نمایشگاه حجت‌الاسلام و المسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی، معاون پژوهش حوزه علمیه از اجرای طرح گفتمان توسط این معاونت خبر داد و گفت: در چندسال اخیر این طرح از سوی معاونت پژوهش و به همت دبیرخانه و مشارکت نهادهای حوزوی آغاز شده و نمایشگاه امروز یکی از آورده‌های این طرح است.

مقیمی حاجی ادامه داد: این نمایشگاه فرصت مناسبی برای ترویج دستاوردهای حوزه در عرصه بین‌المللی است و می‌تواند آغازی باشد تا در ادامه کار به فهرستی از آثار ترجمه‌شده در زمینه علوم انسانی و اسلامی دست یابیم زیرا متأسفانه تلاش چند دهه نهادهای حوزوی در ترجمه و تولید، به صورت کامل در اختیار نهادها وجود ندارد و حتی فهرستی از آن‌ها نداریم.

معاون پژوهش حوزه اضافه کرد: در صدد هستیم تا نسخه نهایی فهرست دستاوردهای علوم انسانی و اسلامی حوزه به زبان‌های دیگر را به صورت مکتوب نرم‌افزاری و با همکاری نهادهایی چون مرکز نور تهیه کنیم.

در پایان این مراسم از خانواده مرحوم محمدتقی انصاریان، خسروشاهی و جعفرالهادی (خوشنویس) از پژوهشگران و محققان برجسته در عرصه بین‌المللی تجلیل شد.

مرحوم خسروشاهی نویسنده و فاضل و محققی مجاهد در عرصه بین‌المللی و تقریب مذاهب و مروج فرهنگ اهل بیت(ع) بودند و بیش از 80 عنوان اثر به عربی و ... دارد. حرکت‌های اسلامی در بیش از 20 جلد و اصناف نهضت اسلامی در ۱۰ جلد از جمله آثار آن مرحوم است. 

تجلیل از 3 شخصیت بین‌المللی

همچنین مرحوم جعفرالهادی، عضو هیئت علمی بعثه مقام معظم رهبری و پژوهشگر و نویسنده پرکار و توانمند بود از اهم آثار وی می‌توان به الحقیقة التمامیه و معالم الحکمة الاسلامیه اشاره کرد.

مرحوم انصاریان هم از محققان فعال در عرصه بین‌المللی بودند؛ وی مؤسس نشر انصاریان بود و 12 هزار عنوان کتب شیعه و اسلامی را به زبان های مختلف بین‌المللی منتشر کرد، همچنین قرآن را به 10 زبان زنده دنیا ترجمه و منتشر کرد. 

تجلیل از 5 مرکز بین‌المللی

همچنین در این مراسم از 5 مرکز به عنوان مرکز منتخب از جمله مرکز نور، الحضاره، المصطفی، مجمع جهانی اهل بیت و مجمع جهانی تقریب مذاهب تجلیل شد. الحضاره 250 اثر به زبان‌های بین‌المللی منتشر کرده است. جامعه المصطفی هم 193 اثر بین‌المللی منتشر کرده است. مجمع جهانی اهل بیت(ع) هم تاکنون 109 اثر بین‌المللی منتشر کرده است. مرکز نور 100 اثر بین‌المللی و مجمع جهانی تقریب هم 91 اثر  در حیطه بین‌المللی داشته است.  

این نمایشگاه تا روز پنجشنبه 27 بهمن ماه در سالن همایش‌های غدیر دایر است و روز پنجشنبه با سخنرانی مدیر حوزه به کار خود پایان خواهد داد.  

انتهای پیام
captcha